×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
وصول ۲۹هزارمیلیارد بدهی مالیاتی/دستگیری جاسوس در دستگاههای دولتی

به گزارش همنوا به نقل از مهر، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران ضمن تبریک دهه ولایت و روز خبرنگار گفت: امروز جامعه ما از ناحیه دشمنان و بدخواهان این مرز و بوم با تحریف مواجه است.

وی افزود: حال که شاهد جنگ امپراتوری رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی هستیم. اهمیت خبرنگاری بیش از پیش بر ما آشکار می‌شود؛ آنجا که خبرنگاران با رعایت صداقت، شفافیت و امیدآفرینی خنثی کننده توطئه‌های دشمن هستند

اسماعیلی ادامه داد: در دوره تحول خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای کشور در ترویج عدالت و مبارزه با فساد نقش مهمی دارند. در ماه‌های اخیر شاهد نمونه‌های خوبی از گزارشگری فساد از سوی اهل رسانه بودیم. در این حوزه ما خبرنگاران را همکار خود و چشم و گوش شنوای دستگاه قضا می‌دانیم.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای گفت: در هر جامعه‌ای امکان بروز تخلف از سوی گروه‌های مختلف ممکن است و به این نکته توجه داریم که در هر یک از گروه‌های مذکور عامل نفوذی داشته باشد.

وی تصریح کرد: رویکرد و سیاست دستگاه قضائی به جرایم و تخلفات رسانه‌ای در دوره تحول به رویکردی توأم با مدارا و اصلاحی و اقناعی تبدیل شده است. سیاست قوه قضائیه این است که اولاً رسانه‌ها و خبرنگاران خودشان قانون را بدانند و رعایت کنند و با نظارت‌های صنفی تخلفات این حوزه رسیدگی شود. همچنین وزارت ارشاد و نهادهای متولی قبل از ورود قوه قضائیه کار خود را درست انجام دهند.

فعال شدن شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ و رسانه

اسماعیلی ادامه داد: فعال شدن شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ و رسانه و برگزاری جلسات توجیهی از ناحیه همکاران ما، صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه در خصوص جرایم سیاسی، ترویج این رویکرد است. هیچ روزنامه و رسانه‌ای از سوی قوه قضائیه در یک سال اخیر توقیف نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: از ابتدای امسال تا الان ۱۶۶ پرونده با گذشت اولیای دم مختومه شده و محکومان به قصاص زندگی دوباره‌ای یافتند.

اسماعیلی در خصوص اقدامات قوه قضائیه در دوران کرونا گفت: برگزاری برخی دادگاه‌ها به صورت الکترونیکی از جمله این اقدامات است. در استان خراسان جنوبی در سه ماهه اول سال ۵ هزار و ۸۹۸ مورد دادگاه الکترونیکی برگزار شده است. چهار مورد دادگاه شکات خارج از کشور در همین استان برگزار شد. ۹۰ درصد از شرکت کنندگان را خوب معرفی کردند.

یقه بدهکاران مالیاتی را می‌گیریم

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که دستگاه قضا در رابطه با بدهی‌های مالیاتی چه اقداماتی انجام داده است گفت: شرایط ایجاب می‌کند ما یقه بدهکاران عمده مالیاتی را بگیریم و حقوق متعلق به مردم را استیفا بکنیم. در یک سال گذشته تا به امروز در تهران با پیگیری سازمان امور مالیاتی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده وصول شده است.

اسماعیلی ادامه داد: ۶ هزار میلیارد تومان هم در سایر استان‌ها وصولی داشتیم و جمعاً بیش از ۲۹ هزار میلیارد بدهی مالیاتی وصول شده است.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: در مورد گروه فرزان راد ۱۴۰ میلیارد بدهی به بانک مسکن تسویه شد و بدهی این گروه به بانک رفاه هم در حال بررسی است. آماده همکاری با سیستم مالیاتی و بانکی کشور برای وصول مطالبات در این حوزه هستیم، ۱۰۰۰ میلیارد هم از ناحیه سازمان بازرسی و ارقامی از سوی سازمان ثبت وصول شده است.

وی در خصوص ورود قوه قضائیه به موضوع جنگل هیرکانی گفت: قبل از اینکه سازمان جنگل‌ها ورود کند با مطرح شدن این موضوع رئیس دادگستری مازندران به همراه هیئتی شخصاً از منطقه بازدید داشتند و وضعیت را بررسی کرده و گزارشی در خصوص ایرادات حکم صادره تهیه شد. رئیس قوه قضائیه هم تقاضای ماده ۴۷۷ را پذیرفتند و پرونده به معاونت قضائی ارجاع شد. هر جا معطل بشویم که حقوقی از جامعه و مردم تضییع شده است حتماً از مجاری قانونی نسبت به حقوق بیت‌المال ورود می‌کنیم. منشأ صدور این حکم یک سری اظهارات کارشناسی بود.

وجود اشکالات متعدد به قرارداد ویلموتس

اسماعیلی در خصوص پرونده ویلموتس گفت: اشکالات متعددی بر این قرارداد از سوی سازمان بازرسی مطرح شد و در مجموع برای حضور ۶۳ روز فدراسیون فوتبال هزینه سنگینی را بر عهده گرفته است. نسبت به این موضوع تصمیم مقتضی گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت متهمان فراری پرونده‌های پتروشیمی از جمله شیخ الاسلام و ریاحی چیست؟ گفت: سه نفر این افراد قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بودند. یک نفر در زمانی که پرونده در دادسرا بوده فرار کرده است. چون پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده ممنوع‌الخروج نبوده است. ریاحی اخیراً از کشور خارج شده و ممنوع‌الخروج بوده و با اسناد جعلی از کشور فرار کرده است. برای یکایک افرادی که تحت تعقیب نظام قضائی هستند از طریق اینترپل اقداماتی انجام می‌شود و امیدواریم با همکاری پلیس بین‌الملل به کشور بازگردانده شوند. عدم حضور این افراد مانع رسیدگی نیست.

برخی مدیران سابق خودرویی در زمره محکومان

اسماعیلی در خصوص فسادهای حوزه خودرو گفت: قوه قضائیه نسبت به این حق مردم بی تفاوت نبوده است و از ناحیه خودروسازان پیگیری‌های متعددی انجام شد. در حوزه برخی از شرکت‌های خودرویی که با سو استفاده موجب گرانی می‌شدند اقداماتی انجام شد. مدیران قبلی هر دو شرکت خودروساز تحت تعقیب قرار گرفتند و در زمره محکومین پرونده‌های ما هستند. در زمینه گرانی خودرو بازرسی کل کشور ورود جدی انجام داد. در یک نمونه در بازرسی از ایران خودرو به این نتیجه رسیدند که یکی از تأمین کننده‌ها با تبانی مبادرت به گران نمایی و گران فروشی می‌کرده و علیرغم اینکه فولاد آلیاژی می‌توانسته از داخل تولید شود از خارج تهیه شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: ۵۳۳ میلیارد از ۵۴۴ میلیارد تومان در این رابطه به شرکت عودت داده شده است.

آخرین وضعیت پرونده طبری

اسماعیلی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده طبری گفت: امروز آخرین جلسه دادگاه طبری برگزار می‌شود و روز یکشنبه آخرین دفاعیات از طبری و برخی دیگر از متهمان اخذ شده است. امروز دادگاه ختم دادرسی را اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: وکلا فرصتی را از دادگاه خواستند، با این حال به زودی رأی صادر می‌شود. آنچه در دادگاه رسیدگی شد همه اتهامات این فرد نیست، بخش دوم پرونده به زودی رسیدگی می‌شود.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز خبرنگار را پشت سر گذاشتیم در حالی که در واکنش به پیام‌های تبریک مقامات قضائی، برخی مدعی بودند که علی رغم این تبریک‌ها، تعدادی خبرنگار زندانی داریم و حتی در روز خبرنگار برخی با عنوان خبرنگار بازداشت شده‌اند، پاسخ شما چیست؟ گفت: ما در روز خبرنگار هیچ خبرنگاری را بازداشت نکردیم و انتشار دهنده اولیه این موضوع خودش اصلاحیه‌هایی زده است. اینکه در روز خبرنگار، خبرنگاری را بازداشت کردیم صحت ندارد. جامعه خبرنگاری ما مثل جامعه کارگری است و من قبلاً به جامعه کارگری گفتم که جامعه کارگری مراقبت کنند که افراد غیر کارگر سرسفره کارگران ننشینند، لذا جامعه رسانه‌ای ارزشمند و خوب ما نیز مواظبت کنید تا افرادی به ناحق سر سفره شما ننشینند.

اسماعیلی با اشاره به عفو محکومان امنیتی گفت: آنچه که عفو بود را گزارش دادیم و به مناسبت‌های عید عفو مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفت و اعلام کردیم در لیست پیشنهادی عفو قوه قضائیه همیشه گروه‌های مختلفی از محکومان که شرایط را داشته‌اند، هستند و در دوره اخیر محکومان امنیتی در لیست عفو بودند و تعدادی مورد عفو قرار گرفتند و هر جا به این نتیجه برسیم که سایر محکومان اگر اصلاح شده باشند برای آنها پیشنهاد عفو تقدیم می‌کنیم.

علی اشرف ریاحی غیرقانونی از کشور خارج شده

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه علی اشرف ریاحی از متهمان پرونده پتروشیمی از کشور خارج شده است، سوال اینجاست که این فرد مگر ممنوع‌الخروج نبوده است؟ در رابطه با فرار این متهم و عدم حضورش در دادگاه توضیح بفرمائید، گفته می‌شود تیمی از داخل به فرار وی کمک کرده اند، گفت: او ممنوع‌الخروج بوده و احتمالاً غیر از گذرنامه اصلی خود خارج شده است. در رابطه با این فرد هنوز نتیجه دقیقی به دست ما نرسیده است.

اسماعیلی در خصوص ورود قوه قضائیه به ادعاهای میر سلیم در رابطه با فساد گفت: گزارشی به قوه واصل شده است و در حال بررسی هستیم. رسیدگی‌ها شروع شده است و یک نماینده سابق مجلس بازداشت شده است. هنوز ماهیت و جزئیات موضوع روشن نشده است. مطمئن باشید در رسیدگی‌ها آنچه از گزارشات و تخلفات به ما منعکس بشود حتماً مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی درباره پرونده هفت تپه گفت: بخشی از پرونده به کارشناسی رفته است و بخشی دیگر درباره اعتراضات خصوصی‌سازی است که در حال پیگیری آن هستیم توصیه کرده‌ایم هرچه سریع‌تر بررسی و تعیین تکلیف شود تا نحوه واگذاری شرکت هفت تپه به بخش خصوصی پیگیری شود ضمن آنکه با دستور ریاست قوه قضائیه و در جلسه‌ای که با حضور مقامات ذیربط برگزار شد به دادستان کل کشور مأموریت داده شد تا موضوع را به صورت تخصصی بررسی کند و پیگیری آن انجام شود و دادستان کل کشور جلسات متعددی را در این رابطه برگزار کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص دستگیری تعدادی جاسوس گفت: در روزهای اخیر تعدادی از جاسوسان و عناصر خودفروخته را توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) تعقیب کرده و دستگیر کردیم. مورد دستگیری داشتیم که افرادی از وزارت امور خارجه و دستگاه‌های تأمین کننده قطعات وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی بودند.

تأیید حکم دو جاسوس

اخیراً حکم دو جاسوس هم به نام‌های مسعود مصاحب که در قالب دبیر کل انجمن دوستی اتریش و ایران فعال بود و با سرویس‌های جاسوسی ارتباط داشت صادر و تأیید شده است و نفر دوم هم فردی به نام آقای شیرخانی بود که جاسوس بود و برای انگلیس در حوزه‌های مختلف اطلاعات می‌فروخت و دنبال آلوده سازی مدیران داخلی بود که این فرد هم به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره استعفای یکی از رؤسای فدراسیون‌های مهم ورزشی و موضوعاتی پیرامون بدهکاری او و فرزندش گفت: اگر همان فردی باشد که در ذهن من است، موضوع ابر بدهکار بودن برای وی نداریم؛ پرونده‌ای برای پسر یکی از رؤسای فدراسیون‌ها تشکیل شده است اما نه به خاطر ابر بدهکاری و باید بگویم استعفا و عدم استعفا تأثیری در رسیدگی ما ندارد.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به آرای کمیسیون ماده صد گفت: ما با ماده صد مقابله می‌کنیم و این تبصره‌ها باید اصلاح شود، اینکه کسی ما به ازای تخلف خود وجوهی را بپردازد که بستر درآمد نامتعارف برای شهرداری‌ها است را نمی‌پذیریم و درخواست کرده‌ایم به زودی مجلس ماده صد را اصلاح کند و به شکل قانونمندی وضعیت آن بررسی شود.

اسماعیلی درباره تشکیل پرونده برای یکی از مدیران تعزیرات البرز گفت: پرونده‌ای ثبت و تحقیقات تکمیلی انجام شده است و منتظر ارائه مستندات هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین گفت: در آستانه محرم هستیم و جامعه مذهبی ما و مؤمنین بیش از سایر هموطنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و محافل مذهبی بهترین رعایت را داشته‌اند و قرار بر این است که در محرم جامعه مذهبی پروتکل‌ها را رعایت کنند و یک محرم الگو و نمونه‌ای رقم بخورد.

وی افزود: احیای محرم و صفر منجر به احیای دین و نظام است و من مطمئنم از شب اول محرم با رعایت پروتکل بهداشتی حسینیه‌ای به وسعت ایران اسلامی برپا می‌شود با رعایت همه فاصله‌ها و ان شاءلله مردم نماد جدیدی از فرهنگ حسینی را در محرم امسال رقم می‌زنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.