×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26080 خبر
با بررسی مواضع و زندگی ثقه‌الاسلام باید یک بار دیگر  تاریخ مشروطه را در ایران بنویسیم

دکتر موسی فقیه حقانی صبح امروز در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی هم‌نوا گفت: شهید ثقه‌الاسلام تبریزی یک شخصیت سیاسی، فرهنگی و روحانی است که در یک مقطع خاص در تاریخ کشورمان ایران تأثیرگذار بوده است. پرداختن به این شخصیت با توجه به ابعاد فکری که داشته است و می‌تواند برای نسل جوان بسیار درس‌آموز باشد.

وی ادامه داد: همان‌قدر که صیانت از ایران برای ثقه الاسلام یک اصل مسلم بود و ممانعت از دخالت خارجی برایش اهمیت داشت، درعین‌حال صیانت از اسلام و مذهب اثناعشری اهمیت بسیاری نزد ایشان داشت یعنی این دو را در کنار هم می‌دید و تمام عمر خود را هم صرف همین اعتقاد کرد. 

این استاد دانشگاه اذعان کرد: نکاتی که در مورد ثقه الاسلام حائز توجه است نقش وی در تلاطم و اختلافات مشروطه است و رویکردی که در آن زمان اتخاذ کرد، در شرایطی که تبریز توسط روس ها اشغال و قرار ۱۹۰۷ بین روسیه و انگلستان بسته شد چطور از تبریز و ایران تلاش داشته است تا صیانت بکند، او چه موضعی در مورد جریان‌های افراطی در تبریز داشت که در انحراف مشروطه آن جریان ها بسیار موثر بودند، و اصلا مبدا یک اختلافاتی در کشور شدند که اگر ثقه‌الاسلام می توانست آن ها را مهار کند و اساسا اگر ثقه‌الاسلام نماینده تبریز می‌شد بسیاری از آن اتفاقات را نمی‌داشتیم.

موسی فقیه حقانی در گفت‌وگو با هم‌نوا گفت: ما اساسا با بررسی مواضع و زندگی ثقه الاسلام باید یک بار دیگر  و با رویکردی دیگر تاریخ مشروطه را در ایران و آذربایجان بنویسیم. آن رویکرد به ما می گوید که صیانت از تشیع و اسلام و ایران به هم گره خورده است و این رویکرد به ما می گوید که دخالت خارجی می تواند منجر به نابودی اسلام و ایران بشود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.