×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
فروشگاه‌ها خالی از مشتری / احتمال تعطیلی برخی فروشگاه‌های مواد غذایی در سطح شهر

به گزارش همنوا، گرانی کالا به ویژه مواد خوراکی به حدی رسیده که واحد‌های صنفی خرد و متوسط، مارکت‌ها و سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهرها خالی از مشتری شده است. کاهش قدرت خرید مردم و افت ارزش پول ملی به یکی از مهمترین دغدغه‌های اقتصاد مردم و مسئولان تبدیل شده است.

از ابتدای سال قیمت اقلام مصرفی مردم همچون برنج، گوشت قرمز، روغن و... افزایش چشمگیر داشته است.

از این رو کارشناسان همچنان به کاهش سبد معیشت و برچیده شدن سفره‌های مردم هشدار می‌دهند، اما انگار این مسئله برای دولت حل شده است!

در حالی خرداد ماه امسال شاهد جهش تورمی بالایی بود، که تورم ماهانه از ۳.۵ درصد در اردیبهشت به بالای ۱۲ درصد در خرداد ماه رسیده است.

تورم سالانه اقلام خوراکی تقریبا برای تمامی دهک‌های درآمدی در خرداد ماه یکسان به ثبت رسیده است، به گونه‌ای که تفاوت کم‌ترین و بیشترین تورم خوراکی در بین دهک حدود یک درصد است.

افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها به ویژه اقلام خوراکی در برابر کاهش و یا ثبات درآمد‌ها باعث افزایش تعداد جمعیت به زیرخط فقر شده است.

بررسی‌های میدانی اقتصاد ۲۴ نشان می‌دهد؛ مردم کمتر به سراغ مارکت‌ها و فروشگاه‌های همیشه حراج می‌روند و این مراکز فروش اقلام مورد نیاز خانوار‌ها در عصر بی رونقی به سر می‌برند.

فروش اقلام مورد نیاز مردم به نصف رسیده

در همین خصوص پور محمدی صاحب یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به اقتصاد ۲۴ گفت: گرانی سرسام آور مواد خوراکی و سایر اقلام مورد نیازخانوار‌ها باعث رکود در فروشگاه‌ها شده و مردم کمتر برای خرید به فروشگاه می‌روند چراکه کاهش قدرت مالی اجازه خرید را به آن‌ها نمی‌دهد.

به گفته این فعال بازار؛ کاهش تقاضا باعث شده کالا‌ها کمتر فروخته شود از این رو ثبت درخواست کالای جدید برای قفسه‌های فروشگاه به کارخانه‌ها و مراکز توزیع محصولات خوراکی، شوینده و ... کمتر شده است.

پور محمدی ادامه می‌دهد؛ سیر افزایش قیمت ها، فرصت برگزاری جشنواره‌های ارزانی کالا را نیز از فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفته است. اگر وضعیت تعیین قیمت‌های گران همچنان با همین سیاست ادامه داشته باشد؛ قطعاً بسیاری از فروشگاه‌ها ومارکت‌های سطح شهر تعطیل می‌شوند.

افزایش قیمت مواد غذایی برای دولت دغدغه نیست

در این رابطه کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: مردم تاب رقابت با افزایش نرخ‌ها را ندارند. باتوجه به مشکلات اقتصادی مردم با مشکلات روبرو هستند و افزایش قیمت‌ها باعث فشار خیلی بیشتر بر مردم بویژه اقشار کم درآمد شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: به نظر می‌رسد بسیاری از مسئولان اطلاع دقیقی از قیمت‌ها ندارند و اساسا میزان افزایش قیمت مواد غذایی برای آن‌ها مساله و دغدغه نیست.

به گفته ندری؛ درصورتی که درآمد خانوار نسبت به سطح قیمت‌ها دریک دوره زمانی ثابت باشد، به معنای ثابت بودن قدرت خرید است، اما اگر قیمت‌ها رشد بیشتری از درآمد داشته باشد باعث کاهش قدرت خرید می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأثیر فاصله درآمد و هزینه‌ها را دلایل افزایش نرخ تورم می‌داند و می‌گوید: ثروتمندان و اقشار خاص به میزان زیادی از مزایا و درآمد‌های افزایش نرخ تورم بهره‌مند می‌شوند، اما امکان استفاده از چنین فضایی برای اقشار فقیر و متوسط جامعه هیچ گاه فراهم نمی‌شود.

وی تصریح داشت: حالا با توجه به این وضعیت اقتصاد کشوردولت درطول بیش از سه دهه اخیر علاوه برکاهش اشتغالزایی و درآمد خانوارها، ظرفیت‌های نقدینگی و حوزه‌های پولی وضعیت معیشت مردم را به سخت‌ترین شرایط تبدیل می‌کند.

استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به وضعیت قیمت‌ها می‌گوید: اقتصاد به سمتی در حال حرکت است که تورم، سفره مردم را بسیار کوچک کرده است و ادامه چنین وضعیتی زنگ خطر جدی برای دولت است.

گرانی برنج؛ از رقم‌های آماری دولت تا واقعیت بازار

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ همواره بین گزارش آماری مراکز رسمی با واقعیت‌های جامعه فاصله زیادی است. اما به تازگی در گزارش مرکز آمار، هر کیلو برنج ایرانی درجه یک رشد ۱۹ درصدی در طول یک ماه تجربه کرده است. قیمت هر کیلو برنج ایرانی تا ۱۱۲ هزار تومان هم رسیده است. به طور کلی، بهای برنج ایرانی در طول یک سال اخیر ۲.۶ برابر شده است.

البته طبق قیمت‌های بازار، قیمت برنج ایرانی به بیش از ۱۳۰ هزار تومان هم رسیده و قطعا در مدت زمان یک سال گذشته تا امسال به بیش از ۳ برابر رسیده است.

طبق گزارش مرکزآمار؛ قیمت هر کیلو برنج خارجی درجه یک هم در طول یک ماه حدود ۱۰ درصد رشد کرده است. در پایان بهار ۱۴۰۱ قیمت یک کیلو برنج خارجی درجه یک تا ۴۲ هزار تومان هم رسیده است. به طور متوسط در بازه یک ساله منتهی به خرداد ۱۴۰۱ هر کیلو برنج خارجی ۴۷ درصد افزایش داشته است.

روغن گران و به اندازه کافی در بازار

بیشترین افزایش قیمت مواد خوراکی در خرداد متعلق به روغن مایع با ۳۲۲ درصد و روغن نباتی جامد با ۲۷۲ درصد بوده است.

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ ارزان‌ترین روغن در بازار از ۱۱۶ هزار تومان (یک لیتری) قیمت گذاری شده و فعلاً قیمت انواع روغن در بازار ثابت باقی مانده است.

گوشت قرمزخریدار ندارد

همچنین طبق همین آمار، هر کیلو گوشت گوسفند در بازه زمانی اردیبهشت تا خرداد ۱۴۰۱ رشد ۷ درصدی داشته و تا ۲۱۲ هزار تومان نیز خرید و فروش شده است. البته متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوسفند ۱۸۳ هزار تومان اعلام شده که در مقایسه با خرداد سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

در خرداد ماه قیمت هر کیلو گوشت گاو یا گوساله هم ۱۶ درصد رشد داشته و حداکثر آن تا ۲۳۸ هزار تومان نیز رسیده است. متوسط قیمت هر کیلو گوشت گاو در حال حاضر ۱۹۳ هزار تومان است که در مقایسه با خرداد ۱۴۰۰ حدودا ۵۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله به ترتیب به بیش از ۲۳۰ هزار تومان و ۲۰۰ رسیده است و مردم کمتری به سراغ خرید گوشت قرمز می‌روند.

مرغ در نوسان قیمت 

از طرف دیگر گوشت مرغ هم حداکثر تا ۵۱ هزار تومان رسیده که در بازه یک ماهه ۳۲.۵ درصد و در بازه یک ساله ۶۸ درصد گران‌تر شده است.

این روز‌ها قیمت مرغ در بازار به کیلویی ۷۰ هزار تومان رسیده و طبق درخواست مرغداران احتمال هرکیلو مرغ به بیش از ۷۰ هزار تومان هم می‌باشد.

مردم قید خرید لبنیات را زده اند

لبنیات هم از این قاعده جدا نبوده است. شیر پاستوریزه در خرداد ۵۰ درصد گران‌تر شده و در بازه یک ساله هم ۹۳ درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت پنیر هم در طول یک ماه ۵۶ درصد و در طول یک سال ۱۲۶ درصد رشد کرده است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.