×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25247 خبر
منطقه آزاد ارس باید از بن بست ترانزیتی خارج شود

به گزارش ایرنا، یونس ژائله چهارشنبه شب در دیدار جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تبریز با مدیرعامل و برخی مسئولان منطقه آزاد ارس در محل اتاق تبریز با اشاره به اینکه مناطق آزاد کشور باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند، گفت: همانطور که از نام این مناطق نیز برمی آید باید شاهد آزادی عمل بیشتری در این مناطق باشیم همانطور که در سراسر جهان نیز این نوع مناطق، تعریف ویژه ای دارند.

وی با تاکید بر وجود و تعریف نقشه راه برای فعالیت منطقه آزاد ارس گفت: ظرفیت های صنعتی، معدنی و کشاورزی زیادی در این منطقه مورد غفلت واقع شده است که باید شاهد ایجاد نقشه راه تجارت و صنعت در این منطقه باشیم.

ژائله در ادامه با بیان اینکه منطقه آزاد ارس و به دنبال آن استان آذربایجان شرقی باید از بن بستی ترانزیتی بیرون آمده و به ترانزیت بین المللی متصل شود، گفت: اتصال خط جلفا به خداآفرین و به دنبال آن جمهوری آذربایجان یکی از مواردی است که می تواند مزیت ترانزیتی برای منطقه به وجود آورد.

رییس اتاق تبریز ادامه داد: ایجاد لجستیک و حمل و نقل بین المللی در این منطقه نیز یکی از دغدغه های تجّار است که در صورت عزم مسئولان منطقه می تواند محقق شود که در این راستا فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تبریز نیز آماده همکاری های لازم برای سرمایه گذاری هستند.
وی همچنین با تاکید بر ایجاد بسترهای مناسب برای ورود به بازار نخجوان نیز گفت: در این راستا آماده اعزام هیات تجاری به نخجوان هستیم تا زمینه های ارتباط تجاری با این کشور مورد بررسی قرار گیرد.
 
تاکید بر احیای خط ریلی جلفا- نخجوان
 
مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز در این جلسه با تاکید بر اولویت منطقه مبنی بر فعال‌سازی پل خداآفرین و احیای قطار جلفا-نخجوان برای احیای ترانزیت بین المللی گفت: در حوزه ریلی تاکید بر باز شدن خط ریلی جلفا- نخجوان- ارمنستان- گرجستان و روسیه داریم که قطعا مزایای بالایی را به دنبال خواهد داشت. همچنین از سوی دیگر

مجید کیانی همچنین با اشاره به اینکه تقویت محور نوردوز نیز مورد توجه است، گفت: این منطقه آماده به کارگیری تمامی ظرفیت های خود برای افزایش تجارت و تعامل با کشورهای همسایه است .

وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد کارگو در منطقه گفت: در صورتی که شاهد تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا در منطقه باشیم، محصولات می تواند از طریق کارگو صادر شود.

کیانی همچنین با استقبال از پیشنهاد بخش خصوصی برای ایجاد زمینه های لازم نسبت به ورود به بازار نخجوان، آمادگی منطقه برای این موضوع را اعلام کرد.

رضا کامی، عضو هیات نمایندگان و رییس کمیسیون گمرک، حمل و نقل و ترانزیت اتاق تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه جلفا همواره دارای مزیت ترانزیت و حمل و نقل بوده و بر این اساس ساختار آن تعریف شده است، گفت: اما متاسفانه هم اکنون منطقه آزاد ارس در بن بست ترانزیت و لجستیکی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این منطقه باید به هر شکل به جاده های بین المللی وصل شود، گفت: در چندین سال گذشته متاسفانه در حوزه حمل و نقل، توجیه سرمایه گذاران برای فعالیت در منطقه از بین رفته است که باید فکری برای بهبود این شرایط شود.

سید یوسف حسینی، عضو هیات نمایندگان و رییس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز نیز در این جلسه بر لزوم حل مشکلات بخش تزانزیت و همچنین گمرک جلفا تاکید کرد و رفع این مشکلات را گام مناسبی برای ورود تجّار و سرمایه گذاران به منطقه دانست.

سونیا اندیش، عضو هیات نمایندگان و رییس کمیسیون کارآفرینی، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان اتاق تبریز نیز با تاکید بر حل مشکل تردد خودروهای پلاک ارس گفت: در این صورت می توانیم شاهد تردد کامیون ها با پلاک ارس در داخل کشور و همچنین حمل و نقل کالا به خارج از کشور برای حل مشکلات حمل و نقل و ترانزیتی تجّار باشیم.

منطقه آزاد ارس در شمال غرب ایران، در حاشیه رود ارس و همچنین نقطه صفر مرزی با کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.