×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26080 خبر
محققین مشروطه، در شناسایی مبانی فکری روحانیت عاجز هستند

به گزارش همنوا به نقل از فارس، دکتر محمد طاهری خسروشاهی در نشست گرامیداشت روز مشروطه، اظهار کرد: یکی از مصادیق این شتاب زدگی‌ها در متون تاریخی مشروطه، اجحافی است که در مورد روحانیت شیعه انجام شده است. ما در متون تاریخی مشروطه پژوهی، با یک مشکل مواجه هستیم و آن مشکل این است که محققین حوزه مشروطه، عمدتاً در شناسایی مبانی فکری روحانیت و آداب و رسوم این پایگاه دینی، عاجز هستند. از طرفی دیگر آنهایی هم که در شناخت سنت روحانیت، توانایی و تبحر دارند، متاسفانه در تاریخ نگاری و سندپژوهی و علم شناخت تاریخ مشروطه، تخصّص کافی ندارند.
رئیس بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی گفت: به عنوان مثال، درباره مرحوم شهید شیخ فضل الله نوری، کارهای مکتوب متعددی منتشر شده و در این کارها، تقریبا همه متون تاریخی، علیه شیخ نوشتند؛ در حالی که هیچ یک از این آثار از جامعیت علمی برخوردار نیست و اغلب دچار همان افراط و شتاب زدگی هستند. به عنوان مثال در هیچ یک از این متون و آثار تاریخی، به جنبه برجسته علمی شیخ فضل الله نوری اشاره نشده و برخی اتهامات فکری و نظری به شیخ فضل الله زده شده که وقتی آثار و نوشته‌های خود شیخ فضل الله را می‌خوانیم، چیز دیگری می‌بینیم.
طاهری خسروشاهی اظهار داشت: در زمان اعدام شیخ فضل الله نوری، در حالی که بسیاری از چهره‌های برجسته مشروطه‌خواه، همچون آیت الله نایینی، آخوند خراسانی، سیدمحمد کاظم یزدی و بسیاری دیگر، مخالف اعدام شیخ فضل الله هستند، می بینیم که بسیاری از تندروها و افراط کارها، در پای جنازه شیخ، جشن و پایکوبی و مجلس رقص و شادی برگزار می‌کنند و حتی از اهانت به پیکر بی‌جان و جسد شیخ فروگذار نمی‌کنند؛ در حالی که حتی برخی از چهره‌های تاریخی همچون احمد کسروی نیز که در صف مخالفت با علما است، از متانت و خونسردی شیخ و سخنان مهم او در لحظه اعدام سخن گفته است.
وی در پایان گفت: در خصوص مراتب علمی و اجتماعی شیخ فضل الله، مطالب ناگفته‌ای از مرحوم علامه امینی و محقق عالی مقام مرحوم علامه قزوینی وجود دارد که در لابلای اسناد و متون تاریخی گم شده و محققان جوان باید نسبت به بررسی و انتشار این اسناد همت نمایند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.