×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 8 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 27 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25401 خبر
جزئیات توافقات جدید ایران و روسیه برای همکاری راهبردی در حوزه استاندارد

مهدی اسلام پناه از سفر خود و هیات همراه به روسیه به عنوان سفری کوتاه، پربار و همراه با نتایج بسیار مهم یاد کرد و گفت:‌ موضوعات بسیاری برای توسعه راهبردی استانداردسازی دو کشور وجود دارد که در این سفر به دعوت آنتون شالیف رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه این مباحث را پیگیری کردیم.
وی یادآور شد: استاندارد زبان تجارت بین الملل است و کشورها برای صادرات و اجازه واردات، یکسری معیارهای فنی، مقررات ملی و بین المللی در حوزه کالا و خدمات در بخش‌های مختلف کشاورزی،‌صنعتی، نیمه صنعتی و خدمات را شامل می‌شود.

ارتقای رتبه بین المللی استاندارد ایران در دولت سیزدهم

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه به تلاش‌ها برای ارتقای جایگاه استاندارد ایران در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در دولت مردمی سیزدهم،‌ جایگاه بین المللی استاندارد کشورمان به ۲۲ ارتقا یافت.
وی یادآور شد: در دولت ‌های قبل،‌این جایگاه بین رتبه ۲۶ و ۲۷ متغیر بود و با تلاش صورت گرفته در دولت سیزدهم به جایگاه ۲۲ ارتقا یافتیم، کاری که در نظامات استاندارد به سادگی امکان پذیر نیست.
اسلام پناه در ادامه رتبه استاندارد روسیه در جهان را هشتم عنوان کرد و به تشریح رهاوردهای سفر کاری خود به این کشور پرداخت.

قول روسیه برای حمایت از ایران در عضویت دائم مجامع بین‌المللی استاندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت:‌ دیدارها و برنامه‌های سفر به روسیه مبتنی بر روابط تاریخی، راهبردی و دوستانه بین نظامات استاندارد دو کشور بود و رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه، استقبال گرمی را از هیات ایرانی داشت.
وی افزود: مباحث مهمی در این دیدارها مطرح شد از جمله آن که روسیه برای عضویت دائم استاندارد ایران در مجامع بین‌المللی قول حمایت لازم را داد.
اسلام پناه با اشاره به اینکه عضویت ناظر ایران در آژانس‌ اندازه شناسی بین المللی Coomet اظهار داشت:‌ آژانس فدرال استاندارد روسیه بنا بر توافق صورت گرفته حمایت لازم را از عضویت اصلی ایران در این کمیته خواهد داشت.
وی تلاش برای عضویت دائم در این آژانس بین‌المللی را مهم و راهبردی توصیف کرد و گفت:‌ اندازه‌شناسی امروز در همه حوزه‌ها مورد توجه است.

همکاری نظامات استاندارد ایران و روسیه در بریکس

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به تصویب عضویت ایران در گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی ( دی ماه ۱۴۰۲) گفت:‌ در مذاکرات با مقام‌های روس، درباره مقدمات پیوستن ایران به بریکس از نظر مقررات و شرایطی که باید در نظام استانداردسازی ایجاد شود، صحبت شد و قرار شد این موضوع در گفت‌وگوهای فنی کارشناسی دوجانبه تداوم یابد.

شناسایی متقابل استانداردها

اسلام پناه در بخش دیگری از گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی از شناسایی متقابل استانداردها، گزارش های آزمایش و انطباق ایران و روسیه از سوی طرف مقابل به عنوان دیگر رهاورد سفر رسمی خود به مسکو یاد کرد.

اطلاع‌رسانی تغییرات در استانداردها به بازرگانان

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: در مذاکره با طرف روس توافق شد که تغییر در آیین‌نامه‌های حوزه استاندارد صادرات کالا به روسیه ۶ ماه قبل از اجرای شیوه‌نامه‌های جدید به اطلاع طرف ایرانی برسد تا سازمان ملی استاندارد، تجار و بازرگانان ایرانی را از این موضوع مطلع کند.
وی با اشاره به همکاری‌های ایران با روسیه به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اوراسیا گفت: زمینه سازی برای تقویت همکاری‌های دو و چند جانبه در چارچوب این اتحادیه نیز در مذاکرات با طرف روس دنبال شد.

اعلام اقلام اولویت‌دار

اسلام پناه با اشاره به اینکه پیش از این لیست اقلام اولویت دار در کالاهای صادراتی و وارداتی از سوی ایران به طرف روس ارائه شده است، گفت: قرار شد که روسیه در اعلام فهرست مورد نظر به طرف ایرانی تسریع کند.
به گفته وی،‌ لیست اقلام اولویت دار ایران در بخش واردات حفظ نباتات و دامپزشکی همچون واکسن‌های دام و طیور،‌مواد اولیه دارو و مواد بیولوژیک می‌شود و در بخش صادرات، انواع داروهای دامپزشکی، مکمل های دام و طیور را در بر می‌گیرد.
بر این اساس،‌ فهرست اقلام اولویت دار ایران در مبادلات کشاورزی با روسیه، در حوزه صادرات شامل کاهو،‌کیوی،‌ فلفل دلمه‌ای،‌ نارنگی، شلیل،‌ خرما و کلم می‌شود و در بخش واردات شامل انواع چوب، دانه گندم،‌ دانه جو،‌ دانه ذرت،‌ دانه ارزن و دانه نخود است.

همکاری در حوزه استاندارد صنعت نفت و گاز

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین گفت:‌ این سازمان و آژانس فدرال استاندارد روسیه همچنین در این مذاکرات در زمینه تبادل استانداردها در حوزه های نفت و گاز و پیاده سازی آنها، استانداردسازی لوله ها و مخازن نفتی و تدوین بیش از ۷۰ استاندارد در این حوزه توافق کردند.
وی ادامه داد: در مذاکرات رسمی دوجانبه سازمان‌های ملی استاندارد ایران و روسیه همچنین درباره صدور گواهی آزمایشی برای ابزارآلات برقی و قطعات الکترونیک و شاخص عدم انفجار قطعات و ایمنی بالای آنها تبادل نظر شد.
وی از ارزیابی انطباق در صنعت نفت و گاز به عنوان محور دیگر مذاکرات دوجانبه یاد کرد و گفت: میز هماهنگی این موضوع در طرف ایرانی در وزارت نفت است و ما سیاستگذاری ها در حوزه کلان را به اطلاع طرف روس می رسانیم و متقابلا اطلاعات دو کشور در این حوزه را مبادله می‌کنیم.
اسلام پناه همچنین گفت:‌ در سفر به روسیه همچنین موضوع در اختیار قراردادن اسناد مرتبط با نتایج آزمون گواهی انطباق و پذیرش دو طرفه این آزمون ها مطرح شد و قرار شد در کارگروه های مشترک فنی در دستور کار بحث قرار گیرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین با اشاره به بازدید خود از یک مرکز ملی اندازه شناسی روسیه در فاصله حدود ۱۵۰ کیلومتری مسکو گفت:‌ در این مرکز هم بر همکاری‌های دوجانبه در زمینه اندازه شناسی تأکید شد و علاوه بر آن،‌ از موسسه تحقیقات علمی و آزمایش خودرو از مراکز حاکمیتی روسیه بازدید کردیم که این مرکز آزمایش و بررسی ایمنی انواع خودرو را در دستور کار دارد

همکاری در حوزه استانداردسازی صنعت حلال

اسلام پناه در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار با رئیس اداره دینی و رئیس شورای مفتیان فدراسیون روسیه اشاره کرد و از توافق دو طرف برای همکاری در حوزه استانداردسازی صنعت حلال سخن گفت.
وی ادامه داد:‌در این دیدار مقرر شد که گام‌های مشترک برای استانداردسازی صنعت حلال، نتقال تجربیات و انعقاد تفاهم نامه شکل گیرد که این اقدامات در تعامل با مرکز بین المللی حلال شورای مفتیان فدراسیون روسیه، پیگیری خواهد شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: این همکاری‌ها توسعه و تعمیق روابط مسلمانان دو کشور و پیش زمینه تجارت دو کشور را شتاب می بخشد و چرخه صنعت حلال را در تعاملات دوجانبه تقویت می‌کند.
وی با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در هیات مدیره موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی (اسمیک) و کمیته‌های متناظر اندازه شناسی ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی، گفت:‌ آماده انتقال تجربیات اکوسیستم حلال به «کشور دوست» روسیه در حوزه مواد غذایی، هتلداری، بانکداری، دارو، خدمات و غذا، محصولات و خدمات هستیم.

امضای تفاهم‌نامه پنج ساله همکاری

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه با اشاره به امضای یک سند بین این سازمان و آژانس فدرال استاندارد روسیه گفت: این تفاهم نامه همکاری پنج ساله راهبردی، مسائل مختلف حوزه استاندارد بین دو کشور را حل و فصل می کند.
وی خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه عملیاتی با پیوست فنی و اجرایی با تلاش های کارشناسان و متخصصان دو کشور از ماه ها پیش آماده شده بود که امیدواریم نتایج خوبی برای ایران و ملت عزیز ایران به همراه داشته باشد.

اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد که روز یکشنبه پنجم شهریورماه ۱۴۰۲ بنا بر دعوت رسمی رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه به مسکو سفر کرده بود، روز دوشنبه مذاکرات فشرده ای با همتای روس خود داشت که با توافق در زمینه امضای سند همکاری دوجانبه همراه شد. وی که در این سفر از سوی برخی معاونان و مدیران سازمان ملی استاندارد همراهی می‌شد، چهارشنبه هشتم شهریورماه، مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.