×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 31 فروردین 1403  .::.   برابر با : Friday 19 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25368 خبر
ماجرای قطع بیمه برخی اعضای «صندوق هنر»

به گزارش هم‌نوا مسلم کریمی معاون اعضای صندوق اعتباری هنر ضمن تکذیب برخی از اظهارنظرها درباره قطع بیمه تأمین اجتماعی بعضی از هنرمندان عضو این مجموعه توسط صندوق اعتباری هنر بیان کرد: شناسایی هنرمندان و ارائه خدمات یکی از مهم‌ترین وظایف صندوق اعتباری هنر از بدو تأسیس تا به امروز بوده است که در حال حاضر نیز صندوق به عنوان مجموعه حمایتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را موظف به انجام این وظیفه در بهترین و مؤثرترین شکل ممکن بر اساس امکانات می‌داند. صندوق در قالب سازوکارهای تخصصی وظیفه حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و فعالان قرآن و عترت را به عهده داشته و تلاش می‌شود تا هر روز هم نسبت به افزایش این حمایت‌ها، کارهای مؤثری انجام شود.

 

عضویت در صندوق با تخلف و جعل عنوان «هنرمند»

 

وی ادامه داد: متأسفانه طی سنوات گذشته بعضی از افراد با تخلف و جعل عنوان هنرمند در مدارک ارائه شده، وارد چرخه‌های حمایتی و خدماتی صندوق شده‌اند که در این زمینه بعد از اینکه متوجه این فرآیند شدیم، تلاش کردیم تا از طریق مسیر قانونی، در این زمینه اقدامات قضائی لازم را بر اساس مدارک و اسنادی که در اختیار داشتیم، انجام دهیم و از طریق حقوقی و قضائی نسبت به احقاق حقوق هنرمندان اقدام کنیم.

 

کریمی افزود: یکی از مهم‌ترین مواردی که طی ماه‌های گذشته روی آن متمرکز هستیم، بحث ساماندهی و به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی اعضاست که در این زمینه تلاش می‌کنیم ضمن پیگیری موضوعاتی از جمله تمدید عضویت و سایر اقدامات مربوط به این فرآیند، شرایط خدمات‌رسانی و حمایتی را ساماندهی و گسترش دهیم. در این چارچوب آنچه برای ما نکته ضروری به حساب می‌آید تلاش برای تکمیل بزرگترین سامانه اطلاعاتی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت است که بتوانیم در این زمینه به شرایط بهتری در ارائه خدمات برسیم. در واقع شناسایی اعضای فعال از میان افراد غیرهنرمندی که به صورت غیرقانونی وارد مسیر عضویت شده‌اند، موضوعی است که مشغول انجام آن هستیم.

 

معاون اعضا صندوق اعتباری هنر گفت: این ساماندهی بدون تردید نه تنها فرآیند ارائه خدمات را متوقف نمی‌کند، بلکه مسیر مؤثری برای ارائه تسهیلات و خدمات بهتر براساس اطلاعات دقیق احصا شده هنرمندان است که می‌تواند در جهت توانمندسازی اصحاب فرهنگ و هنر دربرگیرنده اتفاقات خوبی باشد. به اذعان تمامی مجموعه‌ها، انجمن‌ها و خانه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر این ساماندهی از کارهای ضروری بوده که می‌تواند در جهت منافع هنرمندان عزیز از آن استفاده کرد. فقط در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۴ هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور به عضویت صندوق درآمده‌اند و ۱۰ هزار تن از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به فرآیند خدمات بیمه‌ای صندوق اضافه شده‌اند و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی صندوق قرار گرفتند. لازم به ذکر است که صندوق سالیانه به ازای هر نفر حدود ۷ میلیون تومان یارانه به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کند.

 

بیمه تأمین اجتماعی هیچ «هنرمند فعالی» را قطع نکردیم

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: اکنون بیش از ۹۷ هزار نفر در صندوق اعتباری هنر عضویت دارند که از این تعداد بیش از ۵۴ هزار نفر از بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند. بنابراین ما غیر از مواردی که اشاره داشتم، به هیچ عنوان فردی را حذف نکرده‌ایم و قطعاً خدمات به هیچ هنرمندی که عضو صندوق باشد قطع نخواهد شد و حتی گسترش پیدا خواهد کرد. ساماندهی نیز از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شده و طی آن اطلاعات، تاکنون بیش از ۳۵ هزار نفر از اعضا وارد مرحله تمدید عضویت شده‌اند که با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته از سوی صندوق ۸۰ درصد از این افراد نسبت به تکمیل مدارک و به‌روزرسانی پرونده عضویت خود اقدام کرده‌اند. سایر اعضا نیز در حال تکمیل اطلاعات و به روز رسانی عضویت خود هستند و امیدواریم تا پایان سال بانک اطلاعات جامعی داشته باشیم و این بانک بتواند به عنوان مجموعه آماری برای توانمندسازی هنرمندان شرایط مفید فایده‌ای را ایجاد کند.

 

کریمی در پایان تصریح کرد: همین جا اعلام می‌کنم که بیمه تأمین اجتماعی هیچ هنرمند فعالی از طریق صندوق اعتباری هنر قطع نشده و اگر مواردی مطرح شده که بیمه برخی اعضای فعال در این زمینه حذف شده به هیچ عنوان صحیح نیست، مگر اینکه فرد بیمه شده در حوزه پرداخت حق السهم خود اقدامی را انجام نداده باشد. در این صورت هم این آمادگی را داریم اگر عضو محترمی غیر از مواردی که به آن اشاره داشتم با مشکلی در زمینه قطعی بیمه مواجه شده باشد، رسیدگی‌های لازم را انجام دهیم.

منبع: مهر 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.