×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25248 خبر
تعطیلی؛ فرجام بزرگترین کتاب‌فروشی شمال‌غرب ایران!

به گزارش همنوا، ساختمان تاریخی راه‌آهن محلی نام‌آشنا برای مردم زنجان است، ساختمانی که کودکان سابق و بزرگان امروز خاطرات بسیاری از آن دارند، اما وقتی ساختمان جدید راه‌آهن افتتاح شد، این محل بلااستفاده ماند و کاربری خود را از دست داد.

پس از گذشت ماه‌ها به‌همت «مختار مهدی‌زاده» از زنجانیان اصیل و سرمایه‌گذاری مشترک با «شهرداد میرزایی»، ساختمان تاریخی راه‌آهن زنجان به بزرگترین کتاب‌فروشی شمال‌غرب تبدیل شد.
کتابفروشی «فرهنگان» زنجان در فضایی به مساحت ۷۰۰ متر مربع و در ساختمان، تاریخی و زیبا که بیش از یکصد سال پیش در دوره پهلوی اول و توسط مهندسان آلمانی ساخته شده است، فعالیت خود را در قالب دیگری آغاز کرده و با برنامه‌ریزی انجام شده به‌صورت هفتگی برنامه‌های رونمایی از کتاب، کارگاه‌های نقد فیلم و فیلمنامه‌نویسی، نقد کتاب و کارگاه آموزشی کارتون در این محل برگزار می‌شود که البته با شیوع ویروس کرونا این موضوع تعطیل شده است.

ارائه کتاب کودک و نوجوان، کتاب بزرگسال، برگزاری بازی‌های فکری و سرگرمی‌های علمی، عرضه نوشت‌افزار و هدایای فرهنگی و هنری از جمله‌ خدماتی است که در این مرکز فرهنگی و کتابفروشی ارائه می‌شود.

کافه کتاب مجهز و زیبای «فرهنگان» هم در سالن ضلع شمالی و محوطه بیرونی ساختمان و همچنین تجهیز سالن رویدادها، برگزاری برنامه‌های متنوع هنری فرهنگی علمی ادبی و آموزشی و بخش بازی از دیگر برنامه‌هایی است که در آینده اجرایی می‌شود.

کتابفروشی که در عرض چند ماه تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین کتاب‌فروشی‌های شهر شده و به لحاظ برگزاری مراسمات فرهنگی مختلف مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

فرهنگان زنجان یکی از شعب مجموعه فرهنگان است که در تهران و تعدادی از شهرستان‌ها ازجمله ساری و زنجان فعالیت می‌کند، در دو سال اخیر اما، شیوع ویروس کرونا موجب شد که این کتابفروشی همچون سابق فعالیت نداشته و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود؛ طوری که مالکان آن به فکر تعطیلی کتابفروشی بیفتند.

کتاب در سبد خانوار جایی ندارد

مدیر مجموعه فرهنگان زنجان در ارتباط با مشکلات فرهنگان زنجان گفت: شیوع ویروس کرونا موجب شده است که مجموعه‌های فرهنگی آسیب بسیاری ببینند.

مختار مهدی‌زاده با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت اقتصادی به طوری شده است که کتاب در سبد خانوار جایی ندارد، گفت: امروز شرایط اینطور شده است که هر زمان مشکلات اقتصادی به خانواده‌ای فشار وارد می‌کند قبل از همه چیز مصارف فرهنگی را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه زنجان برخلاف تمدن و پیشینه تاریخی که دارد، از نظر فرهنگی حمایت نمی‌شود، افزود: شهرداری‌ها با وجود وظیفه‌ای که در حوزه فرهنگ دارند، هیچ حمایتی از مجموعه انجام نمی‌دهند و وقتی از شهرداری خواستیم که تبلیغات را انجام دهند برای هر روز 100 هزار تومان طلب کردند.

مدیر مجموعه فرهنگان زنجان با بیان اینکه متاسفانه دیدگاه برخی از مسؤولان درباره خوراک فرهنگی جامعه و نیازهای آن مادی است و همین امر موجب شده که مراکز فرهنگی همچون فرهنگان و یا همان کارخانه کبریت کارکردی نداشته باشد، اضافه کرد: متاسفانه یک کافه در فرهنگان ایجاد شده بود که به دستور نیروی انتظامی تعطیل شد.

وی با اشاره به اینکه به علت کارکرد خوب کتابفروشی فرهنگان و فضایی که داشت، تا مقامی همچون معاون رئیس جمهور هم در این مکان حضور پیدا کرد، تصریح کرد: متاسفانه حمایتی نیست و وقتی ما این شرایط را می‌بینیم مجبوریم سرمایه را به استان دیگری ببریم که برای ما هم خوب باشد.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه در زنجان به غیر از ارشاد هیچ اداره‌‎ای از فرهنگ حمایت نمی‌کند، گفت: مجموعه فرهنگان حتی آماده عقد قرارداد با ادارات و ارائه بن تخفیف بود، اما متاسفانه هیچ همکاری در این باره نشد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه مشکلات گرانی کاغذ خسارات بسیاری به ناشران وارد کرده است، گفت: امروز از ۴۲ ناشر مجوز دار استان فقط ۱۵ ناشر فعال هستند و مابقی به‌ خاطر مشکلات اقتصادی کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند.
محمد ربیع احمدخانی افزود: همین شرایط موجب شده است که ناشر توانایی چاپ کتاب را نداشته باشد و تنها در صورتی ناشر حاضر به چاپ می‌شود که مولف هزینه‌های چاپ را خود به عهده بگیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حمایت از حوزه کتاب گفت: یکی از برنامه‌های ما استفاده از فناوری‌های روز یعنی رفتن به سمت چاپ کتاب‌های الکترونیک است.

کاهش چاپ کتاب در زنجان

وی با اشاره به اینکه از مهمترین دلایل کاهش چاپ کتاب گرانی کاغذ و کتاب، وضعیت نامناسب اقتصادی مردم، محدویت‌های ایجاد شده بر اثر ویروس کرونا، جذابیت بازی‌های دیجیتال و سهولت دسترسی به فضای مجازی بوده است، اضافه کرد: به همین دلایل، تمایل خانواده‌ها به خرید کتاب کمتر شده و در نتیجه چاپ آن نیز کاهش محسوسی داشته است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان با بیان اینکه صنف چاپخانه‌داران دارای رسته‌های متفاوت است، گفت: علاوه بر اعضای فعال این صنف 15 عضو هم در رسته‌های متفاوت مشغول به کار هستند.

حسین ندرلو در رابطه با موضوع کرونا تصریح کرد: شیوع کرونا باعث کاهش فعالیت چاپخانه‌ها و رسته‌های مختلف این صنف شده است.

ندرلو یکی از دلایل کاهش فعالیت چاپخانه‌‌ها در ایام شیوع کرونا را نبود مراسم‌‌های عقد و عروسی دانست و گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا مراسم عروسی، عزاداری و حتی سفر‌‌های زیارتی لغو شده است و به همین دلیل درخواستی برای چاپ کارت دعوت، کارت تبریک و چاپ اعلامیه‌ های ترحیمی نیست.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان یکی دیگر از علل کاهش فعالیت این صنف را صنعتی نبودن استان زنجان دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از علل کاهش فعالیت‌‌های چاپخانه ‌های سطح استان این است که کارخانه‌ نیست که نیاز داشته باشد تا چاپخانه‌ها بخواهد برای آنان فعالیت‌های تکمیلی و بسته‌بندی انجام دهند.

وی با اشاره به کاهش فروش و درآمد‌زایی بسیاری از اصناف تصریح کرد: به دلیل کاهش فروش اقشار مختلف گرایش برای بسته‌بندی و خلاقیت‌های درآمد‌زا در بحث بسته بندی را از دست داده‌اند و همین باعث کاهش سفارشات برای چاپخانه‌ها شده است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان با اشاره به افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها گفت: وقتی فردی دچار کاهش درآمد می‌شود سعی می‌کند هزینه‌های اضافی را کاهش دهد و برای سفره غذایی خود پول ذخیره کند و همین تفکر باعث می‌شود دیگر به چاپخانه مراجعه نکند. - فارس

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.