×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
ساخت و ساز و حفر چاه‌های غیرمجاز، عمده دلایل خشکی تالاب قوریگل

به گزارش همنوا، محمدباقر فتحی در جلسه بررسی مسایل و مشکلات تالاب قوری گول خاطرنشان کرد: یکی از عوامل خشک شدن تالاب قوری گول همین ساخت و سازها و برداشت‌های غیرمجاز آب در منطقه است که آب تالاب و سفره‌های زیرزمینی منطقه را خشک کرده است.

وی افزود: کانال انتقال آب از «صبرلوچای» به این تالاب بین المللی، نیازمند بهسازی و مرمت بوده و باید با سرعت ترمیم شود.

وی با اشاره به کارکردهای تالاب «قوریگل» در زمینه حیات وحش، گردشگری، آموزش و تحقیقات و تعدیل آب و هوای منطقه اظهار کرد: با خشک شدن تالاب بین‌المللی قوری گول علاوه بر این که حیات بیش از ۲۰۰ گونه جانوری به خطر خواهد افتاد، اکوسیستم منطقه نیز به شدت تهدید خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به وضعیت آبی نامساعد تالاب بین المللی قوری‌گول گفت: ساخت ویلاهای مسکونی اطراف تالاب و استفاده بی رویه از آب انتقالی به تالاب با حفر چاه‌های غیرمجاز، مشکل بزرگی را برای آن به وجود آورده است.

عباس نژاد گفت: بر اساس آمار ارائه شده از طرف شرکت آب منطقه‌ای استان، میزان آب ورودی تالاب در ابتدای سال آبی جاری، ۰.۹۶ میلیون متر مکعب بود که در مقایسه با سال آبی قبلی (۱.۴میلیون متر مکعب) به میزان ۰.۴۴ میلیون متر مکعب کاهش آبگیری داشته است.

وی با اشاره به کاهش ۵۳ سانتی متری تراز آب این تالاب، افزود: آبگیری تالاب قوری گول هر ساله از اواسط آبان ماه آغاز و تا اواسط اردیبهشت ماه سال بعد ادامه پیدا می کند، اما اکنون وضعیت آبی تالاب نشان می دهد که اگر در فصل آبی جدید روند آبگیری این تالاب به نحو مطلوب انجام نگیرد، چه بسا در سال آتی شاهد خشک شدن کامل این تالاب مهم در استان خواهیم بود.

تالاب قوری گول در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بستان‌آباد و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار گرفته و در سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی در کنواسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ جزو مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.