×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
روزگار ۴۰۰ هزار حاشیه‌نشین تبریزی روی خط مرگ

به گزارش همنوا، بنا به آخرین سرشماری ها، تبریز دارای یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت است. از این جمعیت حدود 400 هزار نفر در حاشیه شهر زندگی می کنند. البته این جمعیت نیم میلیون نفری هم اکنون بر روی گسل خانه‌های خود را بنا کرده‌اند، این اتفاق حاشیه نشینی در تبریز را فارغ از تبعات فرهنگی و اجتماعی آن تبدیل به آتشی زیر خاکستر کرده است، به گونه‌ای که در صورت وقوع زلزله احتمالی در این شهر، ممکن است فاجعه‌ای جبران ناپذیر برای 400 انسان رخ دهد.

از ابتدای دهه 50 و به خصوص 20 سال اخیر، توزیع ناعادلانه امکانات بین شهروندان و گران شدن قیمت مسکن مانند اغلب نقاط کشور بر گسترش این پدیده در مرکز استان آذربایجان شرقی دامن زده است. بافت فرسوده تبریز که دارای 2 هزار و 500 هکتار است، حدود 25 درصد از جمعیت این شهر را در خود جای داده است. ضمناً تبریز به دلیل قرارگیری در مناطق شیب دار ارتفاعات "عینالی" دسترسی ساکنان این مناطق به امکانات رفاهی و ضروری هر خانه ای همچون آب، گاز و حتی برق را دشوار و در برخی موارد مختل کرده است.

رشد 20 ساله حاشیه نشینی در کلانشهر تبریز

شکور اکبرنژاد رئیس سابق شورای شهر تبریز در گفتگو با رکنا در تشریح وضعیت حاشیه نشینان تبریزی که در معرض خطر زلزله هستند، اظهار داشت: حدود 400 هزار نفر به صورت غیرمجاز در حاشیه شهر تبریز سکونت دارند. با این حال مشکل شهر تبریز فراتر از این حرف هاست. اکنون مناطقی همچون شهرک رشدیه و باغمیشه دقیقاً روی خط زلزله ساخته شده اند. این موضوع را باید از شورای عالی شهرسازی کشور گلایه کرد که چرا از ابتدا اجازه چنین اتفاقی را داده اند.

نماینده سابق تبریز در مجلس در رابطه با زمان شروع ساخت و سازها در مرکز استان آذربایجان شرقی افزود: حدود 20 سال است که ساخت و سازها در این مناطق حادثه خیز شروع شده است. اگرچه باید توجه داشت علاوه بر تبریز، بسیاری دیگر از شهرهای ایران نیز روی خط زلزله قرار دارند و ساختمان سازی ها در آن جا نیز رواج دارد. مسئولین می توانستند جنوب شهر تبریز را که روی نوار زلزله قرار ندارد و خطر کمتری دارد، برای ساخت و ساز انتخاب کنند.

سود شرکت‌ها و تامین اعتبار شهرداری تبریز از گسترش ساخت و ساز در اطراف شهر

وی در توصیه به مسئولان شهری و نمایندگان تبریز برای ساماندهی وضع موجود در این مرکز استان افزود: توصیه می شود تا تمرکز اقدامات بر روی کارهای علمی باشد. متاسفانه اکنون از ایجاد کارهای علمی غفلت شده و براساس ضرورت های روز، شهرسازی می شود. نتیجه آن چنین می شود که روی گسل ها خانه سازی شده و چند صد هزار نفر مورد تهدید زلزله قرار گرفته اند. بی تدبیری و روزمرگی در بین مسئولان شهری و شورای عالی شهرسازی باعث چنین وضعیتی شده است.

شکور اکبرنژاد در پایان با بیان این که ابتدا اجازه ساختمان سازی ها برای ساختمان های یک یا دو طبقه داده می شد اما اکنون این وضعیت از بین رفته است، ادامه داد: شرکت ها برای کسب سود بیشتر و شهرداری ها نیز برای تامین اعتبارات و پرداخت حقوق کارکنان اش، مجبور شد تا برای ساخت و ساز های غیرمجاز مجوز صادر کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.