×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی بیانیه‌ای صادر کرد

به گزارش پایگاه خبری هم نوا،به نقل از انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی، در این بیانیه آمده است:

به نام خدا، حافظ حرمت کلمات..

هفدهم مرداد ماه، پس از ماه‌های سختی که بر جهان و بر ایران جان و بر تبریز عزیزمان گذشت، سرشار است از خاطرات تلخ و شیرین زنان و مردانی که استوار، با تمام سختی‌هایی که گریبان همه را گرفته بود، حافظ سنگر دانایی و آگاهی و کلان و تصویر بودند.

روزگار آلوده به رنجی بود، اشک ریختیم و از درد و تاریکی روزگار مبتلا به کرونا گفتیم و نشان دادیم. از اندوه بی امان این روزهای نبودن، از بارقه‌های درخشانی که در میان این تاریکی سربر می‌آوردند و از فردایی که باید می‌ساختیم، با دست‌هایی زخمی و خسته و البته امیدوار...

روزهای می‌گذرند و سال از پی سال می‌رسد، و همچنان بر سر عهد ایستاده‌ایم؛ عهدی که بر مسیر آگاهی بستیم و با همه اوج و فرودها، در مسیر ماندیم؛ کاستی دیدیم اما پس نکشیدیم، سختی دیدیم، خسته شدیم اما از پای ننشستیم تا چراغ "کلمه" و "آگاهی" و "دانایی" در تندباد روزگار، به خصوص این روزگار همه گیری جهانی کرونا، روشن بماند.

۱. اعضای فرهیخته، پرتلاش و خستگی ناپذیر انجمن صنفی روزنامه نگاران استان، به عنوان پرسابقه‌ترین انجمن صنفی مطبوعاتی کشور در سال سخت و پر مرارت منتهی به روز خبرنگار ۱۴۰۰، گام‌های فراوانی در راستای ایجاد آرامش در میان شهروندان با کلمات و تصاویر برداشتند و با همراهی پیشکسوتان، فعالان، جوانان، بهترین قلم‌ها و نگاه‌های شهر موجب ایجاد فضایی آرام تر در محدوده فعالیت خود شدند. روز خبرنگار امسال در حالی از راه رسیده که ماه‌هایی عجیب را پشت سر گذاشته و بی‌تردید روزها و ماه‌هایی شگفت‌انگیز را پیش رو داریم. واکسیناسیون اعضای محترم انجمن و اهالی رسانه شهر به عنوان «مدافعان آگاهی» بر علیه ویروس کرونا به عنوان یکی از نخستین گروه‌های هدف، گامی مهم در اثبات اهمیت جایگاه فعالان رسانه‌ای به عنوان «زبان گویای جامعه» و شایسته سپاس است.

۲. در تاریک و روشن این روزهای سخت و صعب کرونایی، استمرار و اثربخشی فعالیت‌های رسانه‌ای نیازمند تعامل و همراهی هر چه بیشتر نهادها و متولیان امر با مقوله شفافیت و ارتباط گسترده رسانه‌ای هستیم. اتفاقی که مفهوم «سال به سال دریغ از پارسال» را در ذهن همکاران بیش از پیش متبادر می‌کند. شفافیت و گسترش ارتباط به هنگام و مؤثر با اهالی رسانه، افزایش آستانه تحمل مدیران، باز گذاشتن دریچه‌های نقد و تحمل منتقدان، عدم تلقی رسانه‌ها به عنوان بلندگوهای تبلیغاتی و ارج نهادن به آگاهی شاید بهترین هدیه‌ای باشد که فعالان رسانه‌ای می‌توانند در روز خبرنگار دریافت کنند.

۳. روزگار غم دیده کرونا زده، فشار کاری و مالی مضاعفی بر دوش فعالان رسانه‌ای داشت. کاهش درآمدهای پایدار، فشار فراوان در انتشار نشریات کاغذی به جهت افزایش باورنکردنی هزینه‌های کاغذ و چاپ، موجب تعلیق و تعطیلی نشریات و فعالیت‌های رسانه‌ای فراوانی شد. و حمایت از حوزه اندیشه و دانایی در این حوزه آنچنان که باید، رخ ننمود. هرچند اهالی رسانه شهر، این چهره‌های استوار و محجوب، با صورت‌هایی که از سیلی سرخ شده‌اند، نوشتند و عکس گرفتند و تلخی روزگار را در میان کلمات و تصاویر روایت کردند.

۴. آغاز به کار رسمی «موزه مطبوعات آذربایجان» در محل خانه تاریخی کلکته چی (صلح جو) با همراهی مسئولان محترم استان به ویژه استاندار محترم، همراه بی دریغ جناب آقای احمد حمزه زاده مدیرکل محترم سازمان میراث فرهنگی استان، جناب آقای سید قاسم ناظمی مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و نمایندگان جامعه رسانه‌ای استان در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان و مجموعه‌داران دلسوز شهر به سر منزل مقصود رسید تا شاهد جوانه زدن تلاشی باشیم که بذر آن، یک دهه قبل کاشته شده است. جا دارد یاد و خاطره رونشاد زنده یاد محمد محمدپور، مدیرکل فقید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را که در میان کوران کرونا، رخت هجرت به تن کردند و در جایگاه مدیری دلسوز، بسیار پیگیر امر راه اندازی موزه‌ای برای مطبوعات شهر بودند را گرامی بداریم.

نهایت کلام اما همان حرف همیشگی است، آرزوی تندرستی، آرامش، برکت و سلامت برای فعالان رسانه‌ای شهر و کشورمان که با عشقی مثال زدنی، قلم در دست و دوربین بر دوش، از دردهای جامعه و رنج‌های مردم، برای ایجاد آرامش و شادمانی می‌گویند. سالی کم خطر، پر خبر و با تصاویر روشن، غایت خواسته افرادی است که دانایی را چراغ راه می‌دانند.

زنان و مردانی که کمر همت بسته‌اند تا به جای اعتراض به تاریکی، شمعی بیافروزند…

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.