گروه : آرشیو
به گزارش همنوا به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، اهلبیت عصمت و طهارت(ع) بهعنوان جانشینان بحق و شایسته پیامبر گرامی اسلام(ص) بهشمار میآیند؛ آنان بهاراده خداوند متعال، هدایتگران خلایق بهسوی عالیترین ارزشهای نظام خلقت هستند، اما در آن سوی میدان، ابلیس و شیاطین همواره سعی در انحراف نگاه و رأی مردم از مسیر مستقیم اهل عترت(ع) داشتهاند. در این میان حضرت فاطمه زهرا(ع) از جایگاهی رفیعتر برخوردار است طوری که امام حسن عسکری(ع) در حدیثی میفرماید: «نحن حجج الله علی خلقه و جدّتنا فاطمة حجة الله علینا؛ ما حجتهای خدا بر مخلوقین هستیم و جدّ ما حضرت فاطمه حجت بر ما هستند»، کسی که خدا با خشم او بهخشم میآید و با رضای او راضی میشود. در همین راستا، گفتگویی را با حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری استاد حوزه و از کارشناسان برجسته صدا و سیما ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
تربیت صحیح فرزند به روش است نه امکانات
* با توجه به اهمیت بالای مسأله خانواده و تربیت فرزند، بهنظر شما در سیره حضرت فاطمه(ع) چه شاخصهها و معیارهایی برای تربیت صحیح فرزندان وجود دارد که میتوان از آنها بهرهمند شد؟
در مکتب اسلام و اهلبیت (ع) اصلیترین مسأله تربیت، مهمترین کانون تربیت خانواده و دقیقترین محورهای تربیت پنج مورد است. خانواده حضرت فاطمه زهرا(ع) نمونه برتر یک خانواده آسمانی است و ایشان بیتردید مربی و معلم بشریت هستند. خداوند در آیه 33 سوره مبارکه احزاب میفرماید: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»؛ این خانواده، پاکترین، عالیترین و باکمالترین خانواده است، در این خانواده محور فاطمه زهرا است، لذا خداوند متعال در حدیث شریف کساء همه را با محوریت حضرت فاطمه معرفی میکند: «هُم فَاطِمَةُ وَأَبُوها وَبَعلُهَا وَبَنوهَا» معلمی که آقا رسولالله(ص) درباره ایشان میفرماید: «فداها أبوها»، مربیای که شوهرش امیرالمؤمنین(ع) مدحخوان او میشود، مربیای که فرزندان او «سَیِّدانِ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ» هستند. فکر میکنید حضرت فاطمه چهکار کردند که اینطور درباره ایشان سخنها گفته میشود؟ ایشان در خانهای کوچک و با کمترین امکانات، بیشترین بهرهبرداری در خانواده را بهنمایش گذاشتند و این یعنی تربیت صحیح به امکانات نیست، بلکه تربیت نیازمند روش صحیح است.
حجتالاسلام محمدمهدی ماندگاری در گفتگو با تسنیم
* لطفاً به چند مورد از روشهای تربیت فاطمی بهصورت مصداقی اشاره بفرمایید.
روش تربیتی حضرت فاطمه زهرا(ع) در پنج قالب معرفی میشود که باید درباره آنها تأمل کرد که آیا بهراستی ما نیز میتوانیم همچون آن بانوی بزرگوار در تربیت فرزند عمل کنیم یا خیر که بنده معتقدم قطعاً میتوانیم و اگر نمیتوانستیم خدا آنان را الگوی ما قرار نمیداد. در ابتدا باید بگویم که معنای درنظر گرفتهشده برای واژه تربیت در این بحث، تنظیم است. اولین روش تربیتی حضرت زهرا "تنظیم محبت" است. وقتی انسان بهخوبی تربیت میشود که در محبت افراط و تفریط صورت نگیرد. امروز برخی خانوادههای ما یا زیادی محبت میکنند یا کمبود محبت دارند که باعث ضعفهایی در فرزندان میشود، در حقیقت بیشترین حجم مشکلات جامعه یا بهدلیل زیادی محبت است یا بهدلیل کمبود محبت.
مبدأ محبت باید خدایی باشد، امام علی(ع) میفرماید: «المُؤمِنُ مَن کانَ حُبُّهُ لِلّهِ وبُغضُهُ لِلّهِ وأخذُهُ لِلّهِ وتَرکُهُ لّلّهِ؛ مؤمن، کسى است که دوست داشتنش براى خدا، نفرت داشتنش براى خدا، گرفتنش براى خدا و رها کردنش براى خدا باشد» (غرر الحکم: ج2 ص37 ح1742). امام صادق(ع) نیز فرمود: «هَلِ الإیمانُ إلَّا الحُبُّ و البُغْضُ؛ آیا ایمان چیزى جز حب و بغض است». پس ما باید حبّمان را تنظیم کنیم.
عدمتنظیم محبت، ما را از جهاد در راه خدا بازمیدارد
مسیر تربیتمان هم باید الهی باشد، گاهی اوقات به ما گفته میشود "محبت کن"، بگوییم چشم و گاهی اوقات به ما گفته میشود "محبت را کم کن"، باز هم بگوییم چشم و حرفشنوی داشته باشیم. خداوند در آیه 24 سوره توبه میفرماید: در میدان جهاد محبتهایتان را تنظیم کنید «قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّی یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لایَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ». آنهایی در جهاد با امام علی(ع)، امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) و جهاد دفاع مقدس شرکت نکردند و امروز هم در جهادها شرکت نمیکنند که محبت زیادی به دنیا و تعلقات آن دارند.
علاوه بر اینها، مقصد محبت هم باید خدایی باشد، اگر اینطور باشد میفهمیم که باید اول خدا را، بعد اولیای خدا را و بعد خودمان را و بعد دیگران را دوست داشته باشیم. وقتی محبت تنظیم شود آن موقع در صورت نیاز فرزند و همسرش را هم برای اسلام فدا میکند، (کربلا یعنی گذشت از هرچه هست) تا محبتمان را تنظیم نکنیم کربلایی نمیشویم. خانواده حضرت فاطمه(ع) همگی کربلایی بودند و این از ماجرای مباهله برداشت میشود، در جریان مباهله همه آمدند جانشان را وسط گذاشتند، فاطمه زهرا(ع) کربلایی بود که برای ولیّ امر خود به پشت در آمد، حضرت زینب(س) و... نیز همینطور، این یعنی محبت را میشود تنظیم کرد. امروز اگر ما از سر کار خود نمیزنیم تا خودمان را به نماز اول وقت برسانیم، یعنی محبت را تنظیم نکردیم، حتی اگر میترسیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم بهخاطر اینکه ممکن است اقوام از ما ناراحت شوند، بهخاطر عدم تنظیم محبت است.
تنظیم شخصیت؛ دومین روش تربیتی فاطمی
دومین روش تربیتی حضرت فاطمه تنظیم شخصیت است، در قرآن یک شخصیت متصل داریم و یک شخصیت منفصل، حضرت زهرا به فرزندانشان آموختند که "اگر میخواهید شخصیتتان رشد کند سه چیز را در خود تقویت کنید؛ اول معرفت، دوم تقوا و سوم مجاهدت". امروز عدهای هستند که با شخصیت متصل رشد نمیکنند بلکه با شخصیت منفصل رشد میکنند، یعنی ارزششان به قیمت کت و شلوارشان است، اگر کت و شلوار چندمیلیونی استفاده کند، گمان میکند شخصیت ارزشمندی دارد و اگر لباس نهچندان قیمتی و نسبتاً ساده استفاده کند، گمان میکند فاقد ارزش است. امروز مدل ماشین و موبایل، متراژ خانه و پست و مقام برای عدهای معیار ارزش و شخصیت شده است، در حالی که در فرهنگ اهلبیت(ع) هیچ یک از اینها عامل ارزشمند بودن شخصیتی آدمی نیست.
https://hamnava.ir/News/Code/17345
0 دیدگاه تایید شده