×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
۲۲۶ تن محصولات شیلاتی از آذربایجان‌شرقی صادر شد

به گزارش همنوا، قاسم جعفروند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیش از ۱۹۰ تن از صادرات استان در مدت یاد شده شامل ماهی قزل آلای خوراکی و به میزان بیش از ۱۰ تن فیله ماهی خوراکی است .

وی اضافه کرد: در این مدت بیش از پنج تن شاه میگو ، پنج هزار و ۵۴۳ کیلوگرم ماهی خاویار منجمد، پنج تن میگوی منجمد و  ۹ تن میگو از مرزهای استان به کشورهای همسایه صادر شده است.

جعفروند همچنین گفت: ارزش اقتصادی ضایعات ماهی قزل آلا خیلی ناچیر بوده ولی ارزش افزوده ایجاد شده بر مبنای ارزش مواد فرآوری شده ماهی چند برابر است.

وی با اشاره به اینکه محصولات فرآوری شده از ضایعات ماهی بسیار متنوع بوده و می توان گفت که کلیه بافت های بدن ماهی قابلیت فرآوری را دارد؛ افزود: عمده فرآوری ایجاد شده شامل تولید روغن از کبد ماهی، تهیه پودر عصاره استخوان ماهی، تولید چرم از پوست ماهی، استفاده از کلاژن ماهی در تهیه صابونها و کرم های آرایشی و بهداشتی، تولید کنسرو کبد ماهی، تولید پودر ماهی جهت تهیه خوراک آبزیان و حیوانات خانگی، تولید ژلاتین ماهی، استفاده از هورمون های هیپوفیز ماهی برای ماهیان مولد و همچنین فرآوری تخم ماهی جهت مصرف انسانی است .

جعفروند اعلام کرد: طبق گزارش سازمان شیلات ایران، آمار مصرف سرانه آبزیان استان آذربایجان شرقی ۷.۸ کیلوگرم در سال ۱۴۰۰ بوده که با احتساب جمعیت چهار میلیون نفری ۳۱ هزار تن محصولات آبزی در استان مصرف شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرزی جلفا نیز در خصوص صادرات محصولات شیلاتی از آذربایجان شرقی گفت: مقایسه میزان صادرات آبزیان از استان در سال های گذشته، نشانگر روند افزایشی صادرات ماهی قزل آلا ، میگو و ماهیان خاویاری از استان نسبت به زمان مشابه سال های قبل است .

رضا عباسی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر حجم صادرات از استان در ۶ ماهه دوم سال اتفاق می افتد ، پیش بینی می شود میزان صادرات سال جاری به میزان قابل توجهی نسبت به سالهای قبل افزایش داشته باشد.

وی گفت: با رعایت اصول و استانداردهای صادرات کالا و اتخاذ سیاست های حمایتی از صادرکنندگان، روند افزایش صادرات محصولات شیلاتی مستمر بوده و شاهد رونق تولید و ارزآوری بیشتری به کشور خواهیم بود.

آذربایجان شرقی با قرار گرفتن در سه حوزه آبریز ارس، قزل‌اوزن و دریاچه ارومیه و داشتن ۲۰ هزار حلقه چاه، ۶۶ دهنه رودخانه فعال، بیش از ۱۲۰ سد،  ۲ هزار و ۵۰۰ رشته چشمه و قنات از ظرفیت بالایی در توسعه آبزی‌پروری برخوردار بوده و می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور در بین استان‌های غیرساحلی مطرح باشد.

 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.