×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Friday 26 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25398 خبر
دولت در ساخت مسکن عقب نمانده، مشکل عدم متقاضی است

به گزارش همنوا، در نشست خبری مدیر کل و رییس هماهنگی امور راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی، امیر بخشی‌زاده، مدیر کل و رییس هماهنگی امور راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی ضمن تبریک هفته حمل و نقل و روز راهدار، خود را یک راه‌دار معرفی کرد و از خدمات راهداران و پلیس راهور سپاس‌گزاری کرد.

امیر بخشی‌زاده در این نشست به اقدامات انجام شده اشاره کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


- افتتاح راه‌آهن میانه به تبریز، از اقدامات مهم راه و شهرسازی در حوزۀ زیرساخت

امیر بخشی‌زاده، مدیر کل و رییس هماهنگی امور راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در خصوص زیرساخت در این نشست گفت: در سطح استان، ۸۱۴ کیلومتر پروژه‌های آزادراهی، در قالب ۱۴ قطعه در حال ساخت است که ۵۵۴ کیلومتر در استان است.
بخشی‌زاده در خصوص پروژه‌های بزرگراهی و راه‌های اصلی گفت: ۷۱۵ کیلومتر در پروژه‌های بزرگراهی و ۲۷۷ کیلومتر در راه‌های اصلی در حال آماده‌سازی زیرساخت است.
وی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص راه‌آهن گفت: ۵۸۰ کیلومتر راه آهن در حال ساخت است که با بهره‌برداری راه‌آهن میانه به تبریز، از جهت زمانی حدود ۵ ساعت و از جهت مسافت ۱۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

- دولت در ساخت مسکن عقب نمانده است، مشکل عدم متقاضی است

در پروژه‌های نهضت ملی مسکن، ۲۷۴ هزار ثبت‌نام‌کننده وجود دارد که ۳۹ هزار نفر تأیید نهایی شده‌اند و حدود ۱۵ هزار نفر آوردۀ اولیه واریز کرده‌اند
در نهضت ملی مسکن، وظیفۀ دولت تعیین زمین رایگان و معرفی به بانک است. بدون آورده اولیه نمی‌توان هماهنگی‌های لازم را با بانک انجام داد. علی رغم این‌که ثبت‌نام کننده زیاد بود، آوردۀ اولیه کم بود. دولت در ساخت مسکن عقب نمانده است، مشکل عدم متقاضی است. متقاضی با تأمین آورد اولیه، باید اقدامات لازم را انجام دهد. تعهد ما بر ۵۰ هزار واحد است که تمهیدات ۵۹,۱۴۲ واحد انجام شده است که ۱۶ واحد را تحویل داده‌ایم. از اول خرداد ۲۵۰ درصد زمین مورد نیاز که باید در ۴ سال، ۲۰۰ هزار واحد تأمین شود، که سالانه باید ۵۰ هزار واحد تأمین شود، منوط به آورده اولیه مردم است. همچنین در تسهیلاتی که برای مقاوم‌سازی املاک به استان داده شده، حدود ۱۲ هزار واحد و در واحدهای خودمالک ۳۲,۴۰۰ واحد شناسایی شده‌اند.

- ۲,۵ برابر مورد نیاز مسکن تولید خواهد شد

بخشی‌زاده گفت: در ۲ راستا می‌توان برای نهضت ملی مسکن زمین تأمین کرد که ماده ۹ و ماده ۱۰ قانون نهضت ملی مسکن به این ۲ راستا اشاره دارند.
وی در خصوص ماده ۱۰ گفت: اراضی دولتی که در اختیار دیگر سازمان‌هاست باید در اختیار راه و شهرسازی قرار بگیرند. ۱۳۴ هکتار از طریق ماده ۱۰ به نام راه و شهرسازی انتقال یافته است.
وی همچنین با اشاره به ماده ۹ اظهار کرد: تغییر نمایندگی از منابع طبیعی به نام راه و شهرسازی ۷۱۰۰ هکتار،  ۵۰۰ هزار واحد مسکن تبدیل به مسکن خواهد شد. ۶۴ هزار هکتار اراضی دولتی در اختیار راه و شهرسازی استان قرار دارد که ۳۴ درصد آن سند زده شده است و امیدواریم تا پایان سال آینده تمام این اراضی را سنددار کنیم.

وی همچنین در خصوص جوان‌سازی جمعیت، گفت: ما تلاش‌هایی در این زمینه داریم که در ۸ شهرستان، ۲۱ قطعه برای ۳۸ خانواده قطعه یا واحد واگذار شده است. در خصوص اقشار ویژه خانواده شهدا و جانبازان، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هم ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد در حال واگذاری است.
- باغ‌شهر و قطعات تک‌واحدی در شهرهای کوچک

مدیر کل و رییس هماهنگی امور راه و شهرسازی استان گفت: در شهرهای کوچک غیر از تبریز، در صدد این هستیم که قطعات تک‌واحدی واگذار کنیم. در قطعات بالای ۲۰۰ متر، حدود ۱۰۰۰ واحد در شهرهای مختلف در حال واگذاری است. شهرهای هشترود قره‌آغاج عجب‌شیر صوفیان ورزقان گوگان بناب خامنه خواجه هریس اهر خمارلو ازجمله شهرهایی هستند که این پتانسیل را دارند.

بخشی‌زاده همچنین گفت: در صدد ایجاد باغ‌شهر در شهرهای مرند سراب اهر اطراف تبریز مراغه و ورزقان هستیم.

- جایگزینی خانه‌های شهر جدید سهند با شهر شهریار

شهر «شهریار»، شهر غیردولتی و خصوصی در ایران است. در ۱۳۲ هکتار، ۱۲ هزار واحد در فاز اول، ۵ هزار فاز دوم و ۷ هزار در فاز سوم احداث خواهد شد. البته پروسۀ این امر، طولانی خواهد بود و به این زودی شهر نخواهد شد اما با توجه به تعهد ما که هرچه سریع‌تر شهروندان صاحب ملک شوند، تلاش ما بر این است که شهروندان املاک خود را با املاک موجود در شهرک جدید سهند که ۳۰۰۰ واحد بدون متقاضی وجود دارد، جایگزین کنند.
- تفاهم‌نامۀ اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری در خصوص شهرک جوانان به کجا رسید؟
امیر بخشی‌زاده در خصوص شهرک جوانان و قرار گرفتن آن در گسل تبریز گفت: حدودا ۴۰۰ هزار نفر به صورت خود رو در سکونت‌گاه‌های غیررسمی قرار گرفته‌اند اما در خصوص شهرک جوانان تمهیدات لازم انجام شدن و در ۹۰ هکتار زمین باقی‌مانده برای این شهرک، در خصوص ساخت‌وساز تمهیدات لازم به صورت جدی انجام خواهد شد و با برطرف شدن ایراد شکلی تفاهم‌نامه اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری، با تفویض انعقاد این تفاهم‌نامه به اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی، این تفاهم‌نامه منعقد شده است.

- تخصیص بودجۀ سفر ریاست‌جمهوری به آذربایجان شرقی

بخشی‌زاده ابراز امیدواری کرد: در سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی، تخصیص‌هایی که صورت گرفته، بیش از ۶۰ درصد وصول‌ شده است. این تخصیص همچنین در آزادراه بازرگان، بزرگراه مراغه - هشترود، بزرگراه بستان‌آباد - سراب، بزرگ‌راه صوفیان - سلماس و بزرگ‌راه مرند - جلفا صورت گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.