×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
یک صبحانه پر و پیمان؛ پانصد هزار تومان ناقابل!

به گزارش همنوا، به گفته بسیاری از کارشناسان، در میان وعده‌های غذایی صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است. در وعده صبحانه ایرانیان معمولا محصولات لبنی نقش اصلی را بازی می کنند اما، در کنار آن‌ها دیگر خوراکی‌ها مانند چای، نان، گردو، خیار و گوجه و کره و مربا و ... نیز قرار می‌گیرد.

شاید لبنیات اصلی‌ترین ماده خوراکی سفره صبحانه ایرانی‌ها باشد. تصور یک سفره صبحانه ایرانی بدون لبنیات تقریبا غیر ممکن است.معمولا لبنیات استفاده شده در سفره صبحانه شامل پنیر، شیر و کره می‌شود.

در ابتدای ماه جاری، رئیس اتاق اصناف ایران با ارسال نامه‌ای به روسای اتاق‌های اصناف کشور تاکید کرد که عرضه محصولات لبنی مشمول طرح مردمی سازی یارانه ها با قیمت مصوب به میزان مکفی انجام شود. در این نامه با اشاره به اینکه قیمت‌های مصوب در جلسه ای با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و توافق انجمن صنایع لبنی و اتاق اصناف تعیین شده است، قیمت مصوب پنیرUF ۴۰۰ گرمی را ۳۷ هزار تومان، قیمت شیر بطری یک لیتر کم چرب را ۱۸ هزار تومان و شیر نایلونی را ۹۰۰ گرمی کم چرب را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد.

دیگر محصول لبنی در سفره صبحانه قرار می‌گیرد، کره است. کره قیمت مصوب ندارد و در حال حاضر هر عدد ۱۰۰ گرمی آن با محدود قیمتی ۲۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

در کنار کره معمولا عسل یا مربا قرار می گیرد. قیمت متوسط هر شیشه عسل ۴۰۰ گرمی از ۶۴ هزار ۵۰۰ تا ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان است. در میان انواع مربا هویچ و آلبالو پر مصرف‌ترین آن‌ها در سفره صبحانه هستند. بررسی ها نشان می‌دهد، قیمت یک بسته ۲۹۰ گرمی مربای هویج ۱۶هزار و ۷۰۰ و مربای آلبالو ۲۱هزار و ۸۰۰ تومان است. همچنین اگر قصد داشته باشید به سفره صبحانه در کنار پنیر، گردو نیز اضافه کنید، قیمت هرکیلوگرم آن تقریبا از ۲۴۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

حالا اگر هوس خوردن نیمرو در وعده صبحانه را هم کرده باشید، با توجه به قیمت مصوب ۷۴ هزار تومان برای هر شانه ۳۰ عددی آن، برای خرید هر عدد تخم مرغ برای طپخ نیمرو باید بیش از ۲ هزار و ۴۶۶ تومان پول پرداخت کنید. اگر تخم مرغ‌ها را آب پز نکنید برای درست کردن نیمرو نیاز به روغن دارید. طبق آخرین قیمت مصوب، روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی را با قیمت ۶۴ هزار و ۸۰۰ هزار تومان تهیه کنید.

گوجه و خیار دیگر عضوهای سفره صبحانه ایرانی هستند، بر اساس آخرین نرخنامه سازمان میادین میوه و تره بار، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم خیار از نوع سالادی آن ۴ هزار و۷۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوجه فرنگی ۹ هزار و۳۰۰ تومان است.

چای همراه با قند یا شکر عضو جدایی ناپذیر صبحانه ایرانی هستند. در حال حاضر هر بسته چای ۴۰۰ گرمی از برندهای آشنا در محدود قیمت ۷۵ هزار تومان و براساس ابلاغ جدید وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصناف، قیمت هر کیلوگرم قند ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان و هر کیلوگرم شکر ۲۳ هزار و ۲۳۰ تومان برای مصرف‌کنندگان تعیین شده است.

نان را به عنوان آخرین عضو حاضر در سفره صبحانه بررسی می کنیم. عموما نان سنتی با اقبال بیشتری برای مصرف در سفره صبحانه مواجه است. به رغم حذف آرد یارانه‌ای برای نانوایان در پی اصلاح نظام یارنه ‌ای کشور و افزایش چند برایری قیمت گندم، تا امروز قیمت نان های سنتی نسبت به سال گذشته تغییر نداشته است و بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم یک هزار و ۸۰۰ تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم ۹۰۰ تومان، لواش با وزن چانه ۱۶۰ گرم ۵۰۰ تومان و نان سنگک با وزن چانه ۶۵۰ گرم ۳ هزار تومان است.

به این حساب برای تهیه وعده صبحانه، هر خانواده ایرانی دست کم ۵۴۳ هزار و ۲۶۹ تومان باید هزینه کند. سفره صبحانه‌ای که برای تهیه آن حداقل باید یک بسته پنیرUF ۴۰۰ گرمی، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب، یک عدد کره ۱۰۰ گرمی، یک بسته ۲۹۰ گرمی مربای هویج، یک کیلوگرم گردو، یک عدد تخم مرغ برای نیمرو، یک بطری روغن برای طبخ، یک کیلوگرم خیار و گوجه، چای همراه با قند و شکر و یک عدد نان سنگگ خریداری شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.