×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
کاهش ذخایر آبی آذربایجان شرقی

در روزهای اخیر قطعی و کاهش فشار آب در تبریز و شهرهای بزرگ استان از جمله مرند، میانه و مراغه در حال تکرار شدن است و همراهی افزایش مصرف آب با افزایش دما موجب شده تا کم آبی بیش از گذشته خود را در استان نشان دهد.

همچنین کاهش بارندگی و کاهش روان آب ها در آذربایجان شرقی به دنبال کاهش آب های زیر زمینی در استان موجب شده تا بحران آبی در استان جدی تر شود و بنا به آمار منتشره از آب منطقه ای استان تولید و مصرف آب در استان سر به سر و به صورت تامین روزانه است.

در هفته های اخیر افزایش دما موجب افزایش مصرف آب شده و با توجه به پیش بینی افزایش بی سابقه دما در استان در روزهای آینده نگرانی از قطعی گسترده  آب در شهرهایی مانند تبریز بیشتر شده است.

از سوی دیگر وجود برخی صنایع کوچک و متوسط در اطراف تبریز واستفاده این صنایع از آب شرب موجب شده تا بحران کم آبی بیش از هر زمان دیگری جدی تر به نظر برسد.

استفاده گسترده صنایع کجوار از آب شرب تبریز

محمد نظروندی از شهروندان تبریزی است که در بازار آهن تبریز در مجاورت روستای کجوارمشغول به کار بوده و از مصرف بالای آب صنایع کوچک دراین  روستای حاشیه ای خبر می دهد.

این شهروند تبریزی می گوید: در حال حاضر بیش از 200 کارگاه بزرگ و کوچک در این روستا فعال هستند که همگی از آب آشامیدنی و ارزان روستایی استفاده می کنند و هزینه چندانی هم پرداخت نمی کنند.

آبیاری باغ‌ها با آب آشامیدنی

محمد قائلی از شهروندان ساکن روستای باغ معروف در غرب تبریز است که در سال‌های اخیر زمین های اطراف این روستا تبدیل به باغچه‌ها و باغ‌های میوه شده است.

وی از آبیاری درختان این باغچه ها توسط آب آشامیدنی خبر می‌دهد و می‌گوید: این روستای بزرگ 12 هزار نفری تنها یک مامور آب بر دارد که عملا توان و امکانات کنترل مصرف بی رویه آب در این روستا را ندارد.

این شهروند خاطر نشان می‌کند: بسیاری از باغ های این روستا بدون کنتور آب از لوله های آبیاری داخل روستا برداشت غیر مجاز دارند.

افت شدید آب در محله باغمیشه تبریز

ناصر حشمت پور شهروند ساکن باغمیشه تبریز از افت شدید آب و قطعی آب در ساعات پر مصرف خبر داده و می گوید: آب این منطقه اغلب با مشکل مواجه است و در روزهای اخیر هم با قطعی و افت فشار آب روبرو هستیم.

وی ادامه می‌دهد: وجود گل و لای در آب و بی کیفیتی در آبهای این منطقه موجب افزایش استفاده از دستگاه های تصفیه آب در باغمیشه و شهرک رشدیه شده است.

مدیریت مصرف آب در تبریز

مدیر عامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه این شرکت تامین کننده آب نبوده بلکه موظف به هدایت صحیح و بهداشتی آب است، به خبرنگارهمشهری می گوید: در یکسال گذشته مشکل جدی از نظر تامین آب بهداشتی در تبریز نداشته ایم اما در هفته های اخیر روند مصرف آب صعودی است.

علیرضا ایمانلو ادامه می دهد: اگر شهروندان در مصرف آب تنها 10  تا 15درصد صرفه جویی کنند بحران کم آبی در استان حل خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری و دغدغه شهروندان ساکن مناطق مرتفع تبریز از جمله باغمیشه در مورد افت فشار آب و قطعی همچنین آلودگی آب این مناطق ، بیان می‌کند: برای بررسی بیشتر نمونه برداری از آب این مناطق انجام شد اما آلودگی خاصی گزارش نشده و قطع طولانی و افت شدید فشار آب به صورت گسترده وجود ندارد.

وی با انتقاد از تبلیغات برخی شرکت‌های فروش تصفیه عنوان می کند: شهروندان به این تبلیغات توجه نکنند چرا که برخی از این شرکت‌ها با هدف فروش بیشتر دستگاه های خود، کیفیت آب شرب را زیر سوال می برند در حالی که آب شرب تبریز با پیشرفته ترین دستگاه ها تصفیه می شود.

این مقام مسئول از قطع آب مشترکین پر مصرف و جلوگیری از آبیاری درختان و فضای سبز توسط آب شرب خبر داده و از شهروندان می خواهد موارد مصرف بالا را به این اداره منعکس کنند.

اقدامات 9 ماهه برای افزایش تولید آب

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی به عنوان متولی تولید آب در استان  خاطر نشان می کند: با اقداماتی که از شهریور ماه سال گذشته انجام شده توانسته ایم حدود 450 لیتر در ثانیه تولید آب استان را افزایش دهیم اما با این وجود نیاز به همراهی شهروندان و کنترل مصرف آب داریم.

یوسف غفارزاده  ادامه می دهد: مهندسان و کارکنان آب منطقه ای در 9 ماهه گذشته اقدامات کوتاه مدتی برای تامین آب تبریز انجام داده اند که نتایج آن در تامین آب در تبریز و جلوگیری از قطعی جدی آب در روزهای کم آبی شده است.

وی خاطرنشان می کند:  به طور متوسط بارندگی 25 درصد و آبهای روان 40 درصد و ذخیره سدها نیز 20 درصد کاهش در استان داشته است.

غفارزاده ادامه می دهد: 45 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سه طرح تامین آب از نهند، حفر چاه های جدید و جدا سازی آبهای صنعتی و آشامیدنی در نظر گرفته شده و با اجرای این طرح ها تولید آب در استان 10 درصد افزایش داشته است

وی می گوید: کاهش بارندگی و کاهش روان آب ها و افزایش بی سابقه دما موجب کمبود ذخایر آب شده و این کمبود  در کنار تداوم وضعیت کرونایی موجب کاهش بیشتر ذخایر آب شده و بحران آب در استان جدی است.

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی خاطر نشان می کند: با اقدامات انجام شده از جمله جدا سازی آب صنایع از آب شرب تبریز توانسته ایم حدود 450 لیتر در ثانیه تولید آب آشامیدنی استان را افزایش دهیم اما با این وجود نیاز به همراهی شهروندان و کنترل مصرف آب داریم.

وی ادامه می دهد: پیش بینی می کنیم با اضافه شدن چاه های جدید و افزایش تولید آب درهفته های اخیر تابستان سال جاری را بدون قطعی آب سپری کنیم .

مرتضی احمدپور

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.