همنوا / سیدرضا علوی: فیلم بیهیچ ترسی حاشیههای زندگی آقا مهدی و حمید را حذف نمیکند هیچ قضاوتی را هم در اینخصوص به بیننده تحمیل نمیکند. تفاوت آقامهدی با دیگران را بسیار زیرکانه در روایت از دیگران مطرح میکند و مقایسه را بر عهده تماشاگر میگذارد.
خسرو جنازه دوستش را روی کول میکشد و در برابر اعتراض نیروی تعاون میگوید من مهدی باکری نیستم اینجا مقایسه اتفاق میافتد همچنین در گلایه خواهر برادری بین مهدی و خواهرش زهرا، چنین مقایسه اتفاق میافتاد خواهرش به مهدی میگوید در مورد جنازه حمید نباید تصمیم آن چنانی میگرفتی و برای جنازه حمید به عنوان جنازه برادرش مدعی میشود درصورتی که مهدی مدعی جنازه حمید نیست .
روایت به سادگی شخصیت آقا مهدی است هیچ پیچیدگی انحرافی در شخصیت ایجاد نشده است سکانسهای فیلم بدون توضیح اضافی است آنچه لازم است را نشان میدهد فیلم از بیننده میخواهد که دنباله نشانهها باشد.
در صحنه عروسی به راحتی بیان میشود که بین عروسی مهدی و دیگران فرق وجود دارد این فرق در دو یا سه دیالوگ مطرح میشود. حجازی فر عشق را به زیبایی روایت میکند بدون پرده دری در لفافه و حجاب. حجابی به پاکی حجاب مهدی باکری بیشک مهدی باکری به تنهایی روایت نمیشود، تمام عوامل و زندگی مهدی روایت میشود.
با این که فیلم به زبان ترکی است اما اگر هم نبود چندین نشانه در فیلم هست که آن را مختص لشگر عاشورا میکند از جمله سکانس آغازین فیلم که با نمایش عزاداری شاه حسینگویان شروع میشود.
اشارههای کاملا روشن به نمادهای لشگر عاشورا در دیالوگهای مهدی باکری وجود دارد فیلم «موقعیت مهدی» گویا خیلی سریع اتفاق میافتد زمان در دیدن فیلم اذیت نمیکند چون عاری از شعار است و بدون اغراق موقعیت مهدی جز چند فیلم ماندگار و مطرح دفاع مقدس است که جنگ را همان طوری که بود روایت میکند .
https://hamnava.ir/News/Code/8213172
0 دیدگاه تایید شده