×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
مردی که چشم‌هایش سخن می‌گوید

هم‌نوا- همان دانش‌آموز باهوشی که طی دهه ۵۰ شمسی به واسطه خواندن یک کتاب عکاسی از «مراغه» به دنیای پررمز و راز تصویر پا گذاشته بود، اکنون با تکیه بر عشق و ممارست در انتقال پیام با زبان بدن و به ویژه با قدرت چشم‌هایش، در جشنواره‌های بین‌المللی اتریش و اسپانیا جایزه بازیگری می‌گیرد.

او که اکنون بازیگر چیره‌دست و شناخته‌شده‌ای در سینما، تئاتر و تلویزیون است، مدرسه ملی «پارسا» در محله چهل‌پا و خاطره‌های شیرین و سینمایی دوران تحصیل در مقطع راهنمایی‌اش را به خوبی به یاد می‌آورد زیرا «حسین آقا» پدر یکی از همکلاسی‌هایش که مالک سینما آسیای مراغه بود، به واسطه تک‌شیفته بودن مدرسه‌ها در روزهای پنجشنبه، بخشی از فیلم‌های در خورِ سن و سالشان را به صورت خصوصی برایشان در همان نوبت تعطیلی مدرسه پخش می‌کرد.

سخنانش راجع به آن دوران حس و حال عاشقی دارد و این عشق را به خوبی با چشم‌هایش آشکار می‌کند تا جایی که در لابلای سخنانش اینگونه می‌گوید که «در آن دوران خانه ما از سینما چندان دور نبود اما کسانی که در حوالی سینما سکونت داشتند، به نظرم خوشبخت‌تر بودند».

مشارکت در برنامه‌های فوق‌برنامه مدرسه همچون موسیقی، عکاسی و نویسندگی نیز وی را برای ورود به دنیای هنر مهیا کرده بود تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با خواندن یک آگهی جذب بازیگر برای فیلم «خلیفگان خاک»، پایش به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باز شد و فرم عضویت در کانون سینماگران آماتور را پر کرد. 

در مورد هوش و ذکاوتش می‌توانید بر اساس نتایج کنکور هنر که در آن دوران به صورت تشریحی و متمرکز در مراکز استان‌ها برگزار می‌شد، قضاوت کنید زیرا وی همزمان با معلمی، رتبه تک رقمی کنکور ۱۳۶۸ را کسب کرد و از دروازه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به دنیای آرزوهای سینمایی خودش پا نهاد. 

نقش‌های وی تا سال ۱۳۷۵ را بیشتر می‌توان در تلویزیون و روی صحنه تئاتر دنبال کرد اما از آن تاریخ به بعد همزمان با نقش‌آفرینی رو سِن، در بیش از ۴۰ فیلم کوتاه بازی کرده و حداقل به تعداد انگشتان دو دست، دیپلم افتخار گرفته است.

تا این بخش از حکایت زندگی «هادی» نیز درصد بالایی از اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان پی برده‌اند که از «افتخارزاده» و افتخار سینمای آذربایجان سخن به میان آمده است اما در ادامه وقتی به نقش‌آفرینی‌های ملی و بین‌المللی این هنرمند که بپردازیم، چهره ملی وی به عنوان یکی از بازیگران چیره‌دست کشور به ویژه در زمینه انتقال پیام از طریق زبان بدن، پیش‌رو قرار می‌گیرد. 

بازیگری سینما از «دو نفر و نصفی» تا «رگ‌های آبی»

نقش‌هایش از شماره، و حتی بعضی از آنها از حافظه‌اش خارج شده است اما طی سال ۱۳۷۰ در فیلم سینمایی «دو نفر و نصفی» به کارگردانی «یدالله صمدی»، هم در بازیگری و هم دستیاری کارگردان نقش ایفا کرد.

بیشتر فیلم‌های سینمایی آذربایجان با نام «افتخارزاده» عجین است تا جایی که در ارومیه و تبریز به خوبی شناخته شده است؛ فیلم‌هایی که شاید با «دومان» به کارگردانی «نادر ساعی ور رضا آزادگر» به اوج رسید.

«زغال» یا «کومور» به کارگردان «اسماعیل منصف» از شاخص‌ترین فیلم‌های سینمایی با نقش‌آفرینی «افتخارزاده» است که چندی پیش نیز جایزه دوم بازیگری را «ایمجین ایندیا» اسپانیا را نصیب وی کرد.

 

«زغال» به جیب مردم چشم ندارد

«افتخارزاده» با بیان اینکه «زغال» به لحاظ فیلمنامه، کارگردانی و بازی نقطه عطفی در سینمای ایران به شمار می‌رود، بیان کرد: این فیلم سینمایی به جیب مردم چشم ندارد و محتوایش از شرافت انسانی نشات می‌گیرد. 

وی اضافه کرد: کارگردانی متناسب با قصه، تدوین عالی، فیلمبرداری بی‌نظیر، موسیقی مناسب و بسیاری دیگر از شاخصه‌ها موجب شده است تا زغال با فیلم‌های سینمایی دیگر ایران بسیار متفاوت‌تر باشد.

وی همچنین «زغال» را یک اتفاق خوب در سینمای ایران خواند و اظهار داشت: لحظه به لحظه این فیلم با تمرکز بر انتقال پیام با زبان بدن تولید شد و وقتی قرار بود در صحنه‌ای سیگار به دست ظاهر شوم، راجع به نحوه گرفتن آن در دستم کلی تبادل‌نظر و فکر کردیم تا حس و حال آن لحظه به بهترین شکل ممکن منتقل شود.

وی با بیان اینکه زغال به هیچ وجه دروغ نمی‌گوید، تنها به یک جمله توصیفی راجع به این فیلم سینمایی بسنده می‌کند که «فقر حسرت می‌آورد». 

 

«مرز» به کارگردانی «علی ابدالی»، «قابان» به کارگردانی «سیاوش راد»، «نامو» به کارگردانی «نادر ساعی‌ور» و «پوست» به کارگردانی «بهمن و بهرام ارک» از دیگر فیلم‌های سینمایی است که افتخارزاده به عنوان بازیگر در آنها نقش ایفا کرده است. 

از دیگر فیلم‌های سینمایی با بازیگری «افتخازاده» نیز می‌توان به «خط فرضی» به کارگردانی «فرنوش صمدی»، «پسر انسان» به کارگردانی «سپیده میرحسینی» و «رگ‌های آبی» به کارگردانی «جهانگیر کوثری» اشاره کرد.

چرا «افتخارزاده» را در آذربایجان‌غربی بیشتر می‌شناسند؟

«افتخارزاده» که تبحر خاصی در انتقال پیام با اندام بدن به ویژه با چشمانش دارد، به دلیل نقش‌آفرینی در ۱۴ تله‌فیلم و پنج سریال تلویزیونی که در شبکه استانی آذربایجان‌غربی تولید و پخش شده، در این استان شناخته‌شده‌تر است.

وی تله‌فیلم را با «الو» به کارگردانی «منوچهر طهماسبی» در سال ۱۳۶۷ برای شبکه سهند آغاز کرد و در آن فیلم به عنوان دستیار کارگردان ایفای نقش کرد اما حضور فعال وی در این بخش تاکنون با بازیگری ادامه یافته است.

افتخازاده» در سال ۱۳۷۲ با فیلم «گردان آفتاب» به کارگردانی «علی لدنی» در شبکه یک سیما ظاهر شد و طی همان سال بار دیگر با تله‌فیلم «آقای اقتصادی» به کارگردانی «مسعود فروتن» از همین شبکه به خانه‌های ایرانیان سفر کرد. 

نخستین تله‌فیلم وی برای شبکه استانی آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۸۱ با فیلم «بهای بازگشت به کارگردانی «محمد جعفری» کلید خورد و دو سال بعد نیز با فیلم «رویای پنجره» به کارگردانی «حسین فضل الهی» در همین شبکه نقش ایفا کرد. 

سلطان زبان بدن سینمای ایران در همان سال با فیلم «عطر گل‌های رازقی» به کارگردانی «سعید جلوه‌گری» برای موسسه سیمافیلم بازی کرد و سال بعد از آن یعنی در ۱۳۸۴ با فیلم «آسو» به کارگردانی «بهرام قوی بنیه» در شبکه یک سیما ظاهر شد. 

«افتخارزاده» طی سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ نیز با دو تله‌فیلم «بگو باران ببارد» به کارگردانی «احمد عبادی» و «عطر باران» به کارگردانی «رامین اصغری» برای شبکه استانی آذربایجان‌غربی نقش ایفا کرد.

وی در همان سال شبکه سهند را هم بی‌نصیب نگذاشت و با فیلم «مه‌لقا» به کارگردانی «حسین پورستار» در این شبکه جلو دوربین رفت. 

«افتخارزاده» طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ در هشت تله‌فیلم شبکه استانی آذربایجان‌غربی شامل «آهسته نگاهم کن» به کارگردانی «بابک لطفی»، «باغ آینه» به کارگردانی «حسن محمدزاده»، «گمشده» به کارگردانی «آرش رفیعی»، «ردپای عشایر»، «اریشته» و «هاوار» به کارگردانی «احد عبادی»، «حریم» به کارگردانی «رامین اصغری» و «ماهیان خاک» به کارگردانی «امین سیمین‌مرام» به عنوان بازیگر، بازیگر مدیر تولید یا مدیر تولید نقش ایفا کرد.

وی همزمان در سال ۱۳۸۹ در شبکه سهند نیز جلو دوربین رفت و با فیلم «نمایش تمام شد» به کارگردانی «افشین علیزاده» به بازیگری خود در بخش ‌فیلم تلویزیونی ادامه داد. 

افتخار سینمای آذربایجان در سال ۱۳۹۰ با فیلم «مثل نسیم» به کارگردانی «احد عبادی» در شبکه استانی آذربایجان‌غربی و در سال ۱۳۹۱ با فیلم «سایه‌های سرد» به کارگردانی «حسین پورستار» در شبکه سهند ظاهر شد. 

وی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ در بازیگری تله‌فیلم وقفه داشت و در این سال با فیلم «زمان از دست رفته» به کارگردانی «احد عبادی» بار دیگر میهمان خانه‌های مردم آذربایجان‌غربی شد. 

«افتخارزاده» در سال ۱۳۹۶ بازیگری فیلم «صاحبدلان» به کارگردانی «رضا قنبرزاده» را برای «ناجی هنر» بر عهده داشت و سال بعد از آن با فیلم «دلتا» به کارگردانی «علیرضا خسروی» در شبکه پنجم سیما ظاهر شد. 

نخستین حضور وی در سیمای مستند و تجربی به عنوان مدیر تولید نیز در سال ۱۳۹۸ با فیلم «خوشه مهر» به کارگردانی «رحیم مرتضی‌وند» به وقوع پیوست.

حضور روزافزون در سریال‌های تلویزیونی

حضور «افتخارزاده» در سریال‌های تلویزیونی روز به روز بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود و امسال در دو سریال «هنرستان» به کارگردانی «احد عبادی» و «جشن سربرون» به کارگردانی «مجتبی راعی» برای شبکه یک سیما نقش ایفا کرده است. 

وی نخستین سریال تلویزیونی خود را در سال ۱۳۷۱ با «سی‌ونه» به کارگردانی «داریوش کاردان» برای شبکه ۲ سیما بازی کرد و پس از یک وقفه به نسبت طولانی در سال ۱۳۸۰ با سریال «شب‌های سبز» به کارگردانی «منصور باغبان» در شبکه استانی آذربایجان‌غربی ظاهر شد.

«افتخارزاده» در سال ۱۳۸۱ با سریال «دومان» به کارگردانی «مهدی خاکی» بار دیگر به خانه‌های مرزداران غیور آذربایجان‌غربی سفر کرد و سال بعد از آن نیز با سیمای مراغه به کارگردانی «مسلم پوررستم» به عنوان نویسنده مجری در شبکه سهند ظاهر شد. 

این بازیگر زبردست سینما و تلویزیون طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ با سه سریال تلویزیونی شامل «باریشاق»، «دو مسیر رود» و «مسافر چی‌چست» به کارگردانی «مجید خردمندی»، «احد عبادی» و «مجید مظفری» به ترتیب به عنوان بازیگر، مدیر تولید و بازیگر در شبکه استانی آذربایجان‌غربی جلو دوربین رفت و در سال ۱۳۹۰ نیز مدیریت تولید سریال «کشتی آسمانی» به کارگردانی «احد عبادی» را برای شبکه سهند بر عهده داشت. 

بازیگری «افتخارزاده» در سریال‌های تلویزیونی طی سال ۱۳۹۳ با «آیریلیق» به کارگردانی «یونس مقدم» و سریال‌های «طاهره» و «تبریزلی تاجیر» به کارگردانی «نادر ساعی‌ور و قربانعلی طاهرفر» برای شبکه سهند تبریز ادامه یافت. 

افتخار سینمای آذربایجان در سال ۱۳۹۶ با سریال «آنام» به کارگردانی «جواد افشار» در شبکه سه سیما و طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با سریال‌های تلویزیونی جلال و جلال ۲ در شبکه یک در معرض دید قرار گرفت. 

 

هنرمرد کاربلند در فیلم کوتاه و تئاتر 

«افتخارزاده» که در زمینه فیلم کوتاه و تئاتر نیز هنرمردی کاربلد به شمار می‌رود، تاکنون در همه نقش‌های فیلم کوتاه از جمله تدوینگر، نویسنده، کارگردان و برنامه‌ریز و همچنین به عنوان نویسنده، طراح صحنه، صداپیشه و کارگردان در تئاتر نقش ایفا کرده و از همه مهمتر در زمینه بازیگری خوش درخشیده است.

وی نخستین فیلم کوتاهش را در سال ۱۳۶۳ به عنوان نویسنده و کارگردان با «خواهی ماند» آغاز کرد و حضورش در صحنه تئاتر را با «قربانی» در سال ۱۳۷۰ رقم زد. 

اکنون بیش از ۴۰ مورد فیلم کوتاه و نزدیک به ۳۰ مورد تئاتر در کارنامه کاری وی ثبت شده و جایزه بهترین بازیگر مرد چهل و پنجمین جشنواره فیلم ملل اتریش برای بازی در فیلم کوتاه «گورمردها» بر صفحه افتخاراتش نقش بسته است. 

به گزارش ایرنا «هادی افتخارزاده» اکنون مدرس فیلمسازی و بازیگری در دانشگاه‌ها و انجمن سینمای جوانان و انجمن نمایش بوده و داوری در جشنواره‌های مختلف تئاتر و فیلم از جمله جشنواره فیلم کوتاه تبریز طی سال ۱۳۹۶ در سوابق کاری وی ثبت شده است. 

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.