×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 8 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 27 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25401 خبر
روابط ایران و عربستان

مسعود اسدالهی کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از سفر امیرعبداللهیان به سوریه و احتمالا لبنان چیست و قرار است چه اهدافی در این سفر پیگیری شود، گفت:‌ اعضای محور مقاومت همواره در حال رایزنی و مشورت با یکدیگر هستند. به ویژه وقتی تحولات قابل توجهی در منطقه رخ می‌دهد، بلافاصله ما شاهد دیدارهایی هستیم که به طور مثال وزیرخارجه سوریه یا یکی از مقامات‌ این کشور به تهران سفر می‌کنند یا وزیر خارجه کشورمان یا هیاتی از ایران به سوریه می‌رود. همچنین با حزب‌الله لبنان نیز به عنوان مهم ترین هم‌پیمان ایران یا گروه‌های فلسطینی که در لبنان یا سوریه حضور دارند نیز این نوع رایزنی‌ها همیشه وجود داشته است.

وی افزود: علت این دیدارها به این خاطر است که اخباری که در اختیار دارند را با یکدیگر تبادل کنند و دوم آنکه به یک فهم مشترک در ارتباط با تحولات منطقه برسند. ما در روزهای گذشته شاهد بودیم که آقای امیرعبداللهیان سفری به عربستان داشتند و دیدار مهمی از نظر زمانی با فیصل بن فرحان وزیر خارجه این کشور و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برگزار کردند و قطعا موضوعات خیلی زیادی مطرح شده است. زمانی که آقای امیرعبداللهیان به عربستان سفر کرد، همزمان با این سفر معاون غرب آسیا و شمال آفریقای وزیر خارجه نیز به لبنان رفت و با سیدحسن نصرالله دیدار کردند. این نشان می‌دهد که احتمال دارد ایران هم‌پیمانان خود را در جریان این سفر قرار دهد.  

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به زمان سپری شده از سفر  امیرعبداللهیان به عربستان ایشان به سوریه سفر کرده تا هم مقامات سوریه را در جریان این تحولات قرار دهد. ممکن است موضوعات دیگری مانند روابط ما با همسایه‌هایی مانند امارات، عمان، قطر یا درباره موضوعاتی که ممکن است ربط مستقیم نداشته باشد از جمله آزاد کردن پول‌های بلوکه شده که قرار است آمریکایی‌ها این کار را انجام دهند در این سفرها مورد بررسی قرار بگیرد. بنابراین این گفت‌وگوها باعث می‌شود تا هماهنگی با اعضای محور مقاومت بیشتر حفظ شود. البته ما همواره می‌بینیم وقتی این دیدارها انجام می‌شود، رسانه‌های معاند سعی می‌کنند با عملیات روانی، پخش شایعات و اخبار دروغ بعد دیگری به این دیدارها بدهند و برداشت غلط و غیرواقعی داشته باشند. بنابراین همیشه لازم است مقامات عضو محور مقاومت از نزدیک دیدار و رایزنی داشته باشند که این باعث هماهنگی بیشتر در محور مقاومت می‌شود. 

اسدالهی در پاسخ به این سوال که اخیرا در سوریه مجددا مخالفان آقای بشار اسد علیه او دست به اعتراضاتی زدند. آیا این سفر را می‌شود در این راستا ارزیابی کرد، گفت: این تظاهرات بعد زیادی ندارد. یک بخشی از آن در مناطق تحت اشغال مسلحین در شمال سوریه است که طبیعی بوده و آنها هر وقت بهانه‌ای پیدا کنند، این نوع تظاهرات را برگزار می‌کنند. آن چیزی که یک مقدار جلب توجه کرد در منطقه سویدا در جنوب سوریه بود که آن منطقه تحت حاکمیت دولت سوریه است که این تظاهرات هم هنوز بُعد بزرگی پیدا نکرده و در مجموعِ جمعیت و مساحتی که تحت حاکمیت دولت سوریه است، یک حادثه کوچک از نظر حجم و کمّیت به شمار می‌‌رود. بنابراین رسانه‌های مخالف دولت سوریه به این موضوع پر و بال دادند تا اینطور القا شود که یکبار دیگر ملت سوریه به میدان آمدند. 

وی افزود: بنابراین چنین چیزی فعلا به صورت ناآرامی در سوریه ندیدیم. یک حادثه‌ای آن هم یک منطقه از یک اقلیتی به نام دُروس‌ها که در سویدا ساکن هستند، رخ داده است. بنابراین فعلا این موضوع را نباید به کل مردم سوریه تعمیم داد و بیش از اندازه آن را بزرگ کرد و باید دید که در روزها و هفته‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد. سوریه به دلیل تصویب قانون سزار در کنگره آمریکا امروز تحت فشار شدید اقتصادی است و به صورت ناگهانی حجم بسیار زیادی از تحریم علیه سوریه ایجاد شده و این وضعیت اقتصادی، سوریه را بسیار تحت فشار قرار داده است و ممکن است نارضایتی ایجاد کند اما اینکه این اعتراضات به شورش، انقلاب و این نوع تحولات ختم شود، بسیار بعید است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تحولات جنگ داخلی سوریه هنوز برای مردم این کشور هضم نشده آنها جنگ خانمان‌سوز را از ۲۰۱۱ به بعد با چشم‌های خود دیده‌اند. حجم خرابی‌هایی سوریه ۶۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بسیاری از زیرساخت‌های سوریه از بین رفته است. صنعت برق این کشور واقعا مضمحل شده و مشکلات بسیار دیگری دارد. بنابراین مردم سوریه شاهد عینی این حادثه بودند و بسیار بعید به نظر می‌رسد، همان نسلی که شاهد این جنگ خانمان‌سوز بوده بخواهد یکبار دیگر به این نحو اعتراض کند. باید منتظر ماند تا مراحل بعدی را ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد. اما در سفر امیرعبداللهیان به سوریه، این بحث‌ها هم مطرح می‌شود و دو طرف آخرین وضعیت خودشان را بیان کرده و طرف مقابل را در جریان قرار خواهند داد.

اسدالهی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از سفر احتمالی آقای امیرعبداللهیان به لبنان و دستور کار آن چیست، گفت: روابط ایران و عربستان برای حزب‌الله بسیار مهم است و آن‌ها مایل هستند که بدانند آخرین تحولات این روابط به چه شکل بوده تا آن هماهنگی که مورد نیاز است، مستحکم شود و محور مقاومت تحت تاثیر عملیات روانی قرار نگیرد. زیرا برخی رسانه‌ها سعی می‌کنند القا کنند که ایران بعد از توافق با عربستان هم‌‌پیمانان خود در محور مقاومت را رها کرده و دیگر حمایتی از آنان نخواهد کرد. اما این سفرها نشان می‌دهد که وقتی این دیدارها از نزدیک انجام شود، همفکری و رایزنی را با همدیگر خواهند داشت. 

وی تصریح کرد: نکته دیگر آنکه وضعیت لبنان در شرایط فعلی برای ایران خیلی مهم است. تنش‌هایی که در مرز لبنان و فسطین وجود دارد و تهدیدهایی که اسرائیل به ویژه شخص نتانیاهو علیه رهبران مقاومت لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها انجام دادند گفتند که آن‌ها را ترور خواهند کرد جز تحولات مهمی است که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله هم به آن اشاره کرد. بنابراین مقامات ایران مایل هستند که در جریان آخرین تحولاتی که در  لبنان، فلسطین و کرانه باختری می‌گذرد قرار بگیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.