×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
یک قدم تا پیروزی

به گزارش همنوا، در بیست و یکم بهمن ۱۳۵۷، مردم به اسلحه خانه نیروی هوایی راه پیدا کردند که باعث درگیری مسلحانه میان مردم و نظامیان شد. با آغاز درگیری، پرسنل انقلابی نیروی هوایی برای تسلیح مردم، در ازای ارائه کارت پایان خدمت سربازی، سلاح در اختیار آنان قرار می‌دادند.

به گفته یکی از درجه‌داران نیروی هوایی، در حمله صبح این روز، تعداد زیادی از افراد نیروی هوایی به دلیل غافلگیری کشته شدند، اما پشتیبانی وسیع مردم باعث تجدید روحیه شده و نیروی زمینی به عقب رانده شد. افراد نیروی هوایی در تمام خیابان‌های اطراف سنگر گرفتند و به کمک مردم در خیابان‌ها در حال سنگر چینی بودند.

در این روز، فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر باطل بودن قسم وفاداری ارتشیان به شاه منتشر شد که در نتیجه آن، ارتش شاه، عبور و مرور مردم را از ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر ممنوع اعلام کرد. در ساعت ۱۰ صبح، با انتشار حکم امام خمینی (ره) در خصوص ماندن مردم در خیابان‌ها، نیروی دریایی و هوایی نیز به مردم پیوستند و اسلحه خانه نیروی هوایی به همت مردم و کمک همافران تسخیر شد.

در ساعت ۱۳، با شدت درگیری‌ها، کلانتری‌های ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۶، ۲۶ و کلانتری نارمک به اشغال مردم درآمد. مردم تانک‌ها و نفربرها را به خیابان‌ها آوردند و سرود فتح و ظفر را به یکدیگر هدیه دادند. در غروب همین روز، فرماندار نظامی که دستپاچه شده بود در آخرین اعلامیه خود که بارها از رادیو پخش شد ساعت منع عبور و مرور را ۴:۳۰ بعدازظهر اعلام کرد.

حضرت امام خمینی (ره) در پاسخ به اعلامیه فرمانداری مبنی بر ممنوعیت عبور و مرور شبانه، پیامی به این شرح صادر کردند: «اعلامیه امروز حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم به هیچ‌وجه به آن اعتنا نکنند. اخطار می‌کنم که اگر دست از این برادرکشی بر ندارند و لشگر گارد به محل خودش برنگردد تصمیم آخر خود را به امید خدا می‌گیریم. برادران و خواهران عزیز هراسی به خود راه ندهید که به خواست خداوند تعالی حق پیروز است.»

مهندس بازرگان نیز منع عبور و مرور را توسط فرمانداری نظامی غیرقابل پذیرش خواند و گفت که «خبری که ساعت ۱۴ امروز در رادیو ایران دایر بر ممنوعیت عبور و مرور شهر تهران از ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر پخش شده توطئه علیه پیروزی انقلاب اسلامی مردم است و پذیرفتنی نیست.»

دانشگاه تهران نیز از صبح حالت عادی خود را از دست داده و تبدیل به یک پایگاه مبارزه مسلحانه شده بود. شاپور بختیار در گفت‌وگویی با هفته‌نامه فرانسوی "لوپوان" گفت که «اگر مقام نخست‌وزیری را ترک کنم کشور دچار جنگ داخلی، هرج و مرج و اغتشاش خواهد شد. اگر استعفا دهم یا کسی مرا بکشد دیگر دولت قانونی وجود نخواهد داشت و احتمال کودتا هم وجود دارد.»

در پایان این روز، مردم رشادت به خرج دادند و خیابان‌ها را تا صبح روز بعد ترک نکردند. در این روز، رژیم در تدارک یک کودتای نظامی بود. سپهبد رحیمی، فرماندار نظامی تهران و حومه، طی دستورالعملی به یگان‌های تابعه خود، از آنها خواست تا بی‌درنگ همه رهبران نهضت را دستگیر کرده و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل کنند. همراه این دستورالعمل، لیستی از اسامی صدها نفر که باید بازداشت شوند، الصاق شده بود که در رأس آنها نام حضرت امام (ره)، آیت‌الله طالقانی و مهندس مهدی بازرگان به چشم می‌خورد. در این دستورالعمل پیش‌بینی شده بود که همه رهبران درجه دوم که اقدام به تحریک در مقابل این دستگیری‌ها کنند، بازداشت شوند.

مینی‌بوس‌ها و ماشین‌های وابسته به ستاد کمیته امام خمینی (ره)، با بلندگو، لغو اعلامیه فرماندار نظامی را در سطح تهران اعلام کردند. بنا بر گفته رحیمی، یکی از سران ارتش حکومت تصمیم داشت با افزایش ساعات حکومت نظامی، به انجام کودتا و سرکوب مردم و خصوصاً ترور و دستگیری رهبران نهضت بپردازد. این تصمیم حضرت امام (ره)، توطئه بزرگی را در آستانه پیروزی نهضت در نطفه خفه کرد.

در این روز، امام خمینی (ره) در جواب به استعفای افراد نیروهای مسلح نوشتند که «قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است و کسانی که قسم خورده‌اند باید برخلاف آن عمل کنند.»

حجت‌الاسلام مفتح از جانب حضرت امام (ره)، عکس مندرج در روزنامه کیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی در مقابل ایشان را کاملاً صحیح و واقعی دانست. بازرگان، گزارش مطبوعات را در زمینه تماس با بختیار و سران ارتش، قویاً تکذیب کرد. از سوی دفتر تبلیغات امام خمینی (ره)، هر گونه تماس با بختیار و سران ارتش تکذیب شد. امام خمینی (ره) اعلام کردند که «من خودم اهل قلم و بیان هستم و هیچ سخنگویی ندارم.»

ستاد امداد و سازمان ملی پزشکان، تعداد شهدا را تا ساعت ۱۱ این روز، ۱۲۶ تن و مجروحان را ۶۳۴ نفر ذکر کرد. شمار کشته شدگانی که به بیمارستان جرجانی منتقل شدند به ۴۶ نفر رسید و تعداد زخمی‌ها به علت کثرت آنها قابل شمارش نبود.

مهندس بازرگان در جمع کارکنان شرکت نفت اعلام کرد که «اعتصاب شرکت نفت در زمینه صدور نفت به خارج به کلی خاتمه نیافته است ولی کارکنان و کارگران شرکت نفت باید برای تأمین سوخت مورد مصرف داخلی از هیچ کوششی فروگذار نکنند تا هم رضایت مردم و رضای رهبر جنبش به دست آید و هم موجب امتنان دولت موقت شود. با استقرار دولت موقت اعتصاب شرکت نفت پایان خواهد یافت. در این دیدار اکبر هاشمی‌رفسنجانی و مهندس والی‌پی به نمایندگی از طرف شرکت گاز مطالبی را درباره همبستگی و ادامه جنبش بیان کردند.»

در این روز، دو لایحه مبنی بر انحلال ساواک و محاکمه وزیران و غارتگران بیت‌المال به تصویب مجلس سنا رسید و توسط محمدعلی وارسته نایب رئیس شورای سلطنت توضیح داده شد و قدرت قانونی یافت.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.