×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
نظام سرشماری فعلی کشور در دنیا منسوخ شده است

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، رحمانی فضلی در نشستی که به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس سازمان ثبت احوال صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد ضمن تقدیر و تشکر از تمام کسانی که در حوزه ثبت احوال فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در مواقع مهمی مانند انتخابات مجلس خبرگان، شوراها و ریاست جمهوری ثبت احوال انصافا خوب درخشید.

وی ادامه داد: در دوره انتخابات همه نگران طولانی شدن زمان اعلام آراء بودند و شکایت‌های زیادی نیز در این زمینه شد؛ اما حتی یک رأی هم باطل نشد و یک صندوق هم به هم نخورد و به لطف خدا با دقت عمل و سرعت بدون اینکه اتفاقی رخ دهد این کار انجام شد و این موضوع را مدیون تمام کسانی هستیم که در ستاد انتخابات فعالیت می‌کردند به ویژه کسانی که استعلام هویت انجام می‌دادند.

وزیر کشور افزود: موضوع جمعیت اصلی ترین موضوع برنامه ریزی است یعنی جمعیت و مردم هم به عنوان هدف برنامه ریزی و هم موثر در برنامه ریزی هستند.

وی با بیان اینکه به جمعیت یک بار از نظر کمیت و تعداد و بار دیگر از نظر کیفیت و ترکیب و توانمندی توجه می‌شود، گفت: بهترین و سالم‌ترین اطلاعات در حوزه جمعیتی را داریم و توقع‌مان این است که ثبت احوال در حوزه مطالعات جمعیتی با استفاده از کارشناسان حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی به داده‌ها جان و روح بخشد و در نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری‌ها مؤثر شود و این امر میسر نمی‌شود جز اینکه قدرت تحلیلی خود را در مباحث آماری افزایش دهیم و یا با اهالی علم در حوزه‌های مختلف علمی ارتباط وسیع، مستمر و فعال برقرار کنیم که اگر این اتفاق بیفتد ثبت احوال به عنوان یکی از مراکز یا حوزه‌های اصلی علمی در کشور خواهد بود.

رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد: مثلا در حوزه مهاجرت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در مسائل اجتماعی، اقتصادی، شهری، آسیب شناسی و همه اینها وقتی بخواهیم تحلیل جامع و دقیق علمی به عنوان ریشه کار مطرح کنیم به موضوع مهاجرت باز می‌گردد. یعنی اگر در مهاجرت تحلیل درست نداشته باشیم نمی‌توانیم مسائل اقتصادی و اجتماعی، فضای شهری و یا تحلیل درستی از امکان استفاده از ظرفیت‌های طبیعی در محیط‌های روستایی را داشته باشیم.

وی خطاب به مسئولان ثبت احوال گفت: شما که با عدد و رقم و جمعیت و تحرکات جمعیت ارتباط دارید بهترین کارشناسان و افرادی هستید که می‌توانید دقیق‌ترین، علمی‌ترین، جدیدترین اطلاعات و تحلیل را در حوزه جمعیتی دهید یا می‌توانید مبنای مناسبی باشید که حوزه‌های علمی برای کسب اطلاعات در این زمینه به شما مراجعه کنند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه همه دستگاه‌هایی که با جمعیت و مردم سر و کار دارند به آمارهای شما نیاز دارند، گفت: ثبت احوال می‌تواند به جایی تبدیل شود که داده‌ها را تولید و انبار کند و هر کس اطلاعاتی خواست به آن بدهد و یا در مدلی جدید به جایی تبدیل شود که داده‌های خشک را با تحلیل جان و روح بخشد، معنادار کند و بر روی آنها نیز فرآوری کند و در اختیار متولیان مختلف قرار دهد که در نظام برنامه ریزی مورد استفاده قرار گیرد. البته گام‌های خوبی در این چند سال برداشته شده اما ظرفیت زیاد است و این امر ممکن نمی‌شود مگر با ارتباط گسترده با مراکز علمی.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نظام سرشماری در کشور اشاره کرد و افزود:‌ این نظام سرشماری که ما در حال حاضر در کشور داریم در دنیا منسوخ شده است. شیوه‌ای که بعد از چند سال عدد و رقم به دست آوریم و تحلیل کنیم باعث می‌شود تا زمان زیادی از این آمارها بگذرد. در حالیکه امروزه تغییر و تحولات در عرصه‌های مختلف لحظه‌ای است و لحظه‌ای به تعداد جمعیت، توزیع، ترکیب و کیفیت آن نیاز داریم و اینکه منتظر بمانیم بعد از چند سال سرشماری شود، روش سنتی خواهد بود.

وی افزود: توقع داریم که سازمان ثبت احوال با مرکز آمار در این زمینه همکاری کند و هر روز پایه اطلاعات داشته باشیم. یعنی بگوییم آخرین سرشماری برای سال 95 بوده است و از آن به بعد همه اطلاعات لازم را اعم از مرگ و میر، جابه‌جایی، کیفیت و جمعیت توسط خود مردم به هنگام مراجعه برای ثبت تولد و فوت ارائه شود یعنی مکانیسمی طراحی شود که همانطوری که مردم برای ثبت تولد و فوت مراجعه می‌کنند بقیه اطلاعات را نیز با همین شیوه و در مراجعه از آنها بگیریم. در کنار آن نیز برخی داده‌هایی که به آن نیاز است را نیز می‌توانیم تأمین کنیم.

رحمانی فضلی در پایان صحبت‌هایش خطاب به مسئولان ثبت احوال، گفت: در وزارت کشور تلاش‌مان این است که بتوانیم با روش‌های جدید، تجهیزات مناسب و نو و با موثر بودن شما در نظام تصمیم گیری شما را در این عرصه مداخله دهیم. امیدواریم با فعالیت‌های شما در ارتباط با محیط‌های علمی، گام‌های بلندتر و موثرتری در این حوزه برداریم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.