×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Thursday 25 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25395 خبر
برگزاری جشنواره ملی «ورنی» / اهر، شهر جهانی ورنی می‌شود؟

به گزارش همنوا، حمزه زاده در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر از برگزاری جشنواره ملی ورنی پس از ماه صفر در این شهرستان خبر داد و گفت: سفرای کشور‌های همسایه به جشنواره ورنی اهر دعوت می‌شوند.

حمزه‌زاده از اخذ دستور شروع مقدمات ثبت اهر به‌عنوان شهر جهانی ورنی از وزیر میراث فرهنگی خبر داد و گفت: با همکاری نماینده اهر و هریس توانستیم از وزیر میراث فرهنگی دستور شروع مقدمات ثبت اهر به‌ عنوان شهر جهانی ورنی را اخذ کنیم البته مراحل ثبت جهانی پیچیده است ولی ما با افتخار این مراحل را دنبال می‌کنیم.

حمزه‌زاده ادامه داد: با توجه به محدودیت ثبت جهانی آثار ایران در یونسکو، در حال حاضر بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد، هرچند وزیر سابق و هم وزیر فعلی میراث فرهنگی دستور ویژه‌ای برای ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری داده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که بارگاه و محوطه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری مرمت می‌شود گفت: همچنین پارسال در مرحله اول ۱۷ گمانه باستان‌شناسی در محوطه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری انجام شد و اکنون می‌توانیم بگوییم ۱۳ هکتار عرصه و ۴۰ هکتار حریم این بقعه است. از این‌رو عرصه و حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را ابلاغ خواهیم کرد و انتظار داریم تا شهرداری اهر در حفظ عرصه و حریم همکاری لازم را داشته باشد.

وی از اعلام آمادگی مدیران استانی برای آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری خبر داد و یادآور شد: از نماینده اهر و هریس و فرماندار اهر تقاضا داریم تا در آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری همکاری کنند این درحالی است که با مدیران‌کل مجموعه‌های واقع در حریم این بقعه رایزنی کرده‌ایم تا همکاری کنند و قرار است تا در اهر یا تبریز در رابطه با آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری با مدیران استانی نشست مشترک داشته باشیم.

حمزه‌زاده تصریح کرد: اگر امروز ارزیابان یونسکو به شهرستان اهر بیایند قطعاً پرونده ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را کنار خواهند گذاشت چراکه هنوز عرصه این بقعه آزادسازی نشده است، لذا باید پیش از حضور ارزیابان یونسکو عرصه بقعه را آزادسازی کنیم و از طرفی شهرداری اهر هرگونه ساخت‌وساز در اطراف بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را از میراث فرهنگی استعلام کند تا بتوانیم ضوابط سایت جهانی را اعمال کنیم تا به سرنوشت کندوان دچار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با ذکر این‌که حریم و عرصه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تا دوره قاجار کاملاً آزاد و فاقد ساخت‌وساز بود گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی نشان داد که حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تا دوره قاجار آزاد بود و از شهر فاصله داشت پیشنهاد می‌کنیم تا در جلسات همچون شورای اداری نتیجه کاوش‌های باستان‌شناسی بقعه اعلام شود چراکه برای مردم اهر جذابیت خاصی خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.