مهسا بهادری
پیش از اینکه داستان زندگی شهید بروجردی روی پرده سینما برود زندگی شهدای دیگری هم ساخته شده بود، زندگی کسانی مانند شهید ستاری که دو فیلم سینمایی «منصور» و «هایپاور» درباره او ساخته شده است و حالا امسال، محمدحسین لطیفی با «غریب» سراغ شهید محمد بروجردی رفت تا قصه زندگی او را در ۱۶۰ دقیقه روایت کند، قصهای که شاید واقعیترین تصویر از یک آدم را به تصویر میکشید، با وجود تمام بدیها و خوبیها و نقاط ضعف و قدرت یک انسان. «غریب» را شاید بتوان یکی از جذابترین آثاری دانست که در جشنواره امسال به نمایش گذاشته شد. اثری با کارگردانی محمدحسین لطیفی، تهیهکنندگی حامد عنقا بازی بابک حمیدیان و بازی محمد بروجردی(نوه شهید بروجردی).
نتیجه این فیلم سینمایی هم کسب ۷ سیمرغ و یک دیپلم افتخار در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر بود. «غریب» محصول سازمان هنری رسانهای اوج و از فیلمهای بخش مسابقه جشنواره چهل و یکم فجر بود که مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را روایت میکرد. در خلاصه داستان «غریب» آمده: سال ۱۳۵۸ با بالا گرفتن اختلافات گروههای مسلح سیاسی از جمله کومله و دموکرات و... . شهید محمد بروجردی به همراه اندکی از همرزمانش، برای سامان دادن به اوضاع و رسیدگی به شرایط مردم راهی غرب کشور شدند. اوضاع نابسامان و اوج گیری دسته بندی ها شرایط را برای فرمانده جوان منطقه غرب پیچیدهتر کرد. تنها یک جرقه برای انفجار کافی بود ... .
از همان ابتدا هم انتظار میرفت که با توجه به استقبالی که از فیلم سینمایی «غریب» شده و با توجه به این بحث که اولویت اکران در سال ۱۴۰۲ با فیلمهایی است که در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند؛ نام این فیلم را در فهرست اکران نوروزی ببینیم و نتیجه هم مطابق انتظار پیش رفت طبق اعلام روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در خصوص اکران نوروزی گفت: «فیلمهای «غریب»، «ملاقات با جادوگر»، «فسیل» و «عروس خیابان فرشته» به عنوان فیلمهای اکران نوروز در شورای صنفی نمایش به ثبت رسید و نمایش سراسری آنها از ۲۴ اسفند آغاز خواهد شد.»
تفاوت اکران نوروزی امسال، با سالهای دیگر
هر سال زمانی که صحبت از اکران نوروزی میشود، امید در چشمان سینماداران موج میزند. روزها تعطیل است و آدمها به دنبال یک سرگرمی؛ اما مسئلهای که در این چندسال گریبان سینما را گرفته این است که نه چشم سینماداران از امید برق میزند، نه آدمها سینما را به عنوان سرگرمی خود انتخاب میکنند، از نوروز سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ مسئله کرونا گریبان سینما را گرفته بود و حالا امسال هم همزمانی نوروز با ماه رمضان، دلیلی بر این شده که احتمالا مخاطبان کمتری به سینما بروند.
تجربه نشان داده که در ماه رمضان مخاطبان کمتری به سینما مراجعه میکنند و به همین دلیل هم هر سال، مسئولان سینمایی تدابیر تازهای برای مواجهه با این موضوع میاندیشند یکی از این ایدهها تغییر قیمت بلیت سینما و کاهش آن به یک سوم بود و دیگری شروع زیست شبانه در ماه رمضان با این مفهوم که سینماها در شبها نیز با ز خواهد بود. احتمالا با توجه به همزمان رمضان و نوروز، این اتفاق امسال هم رقم بخورد تا سینماها و سینمادارها تجربه خوبی از همزمانی این موضوع داشته باشند.
روحالله سهرابی با اشاره به همزمانی نوروز و رمضان با یکدیگر گفت: «با توجه به تقارن نوروز ۱۴۰۲ با عید فطر شرایط اکران نوروزی متفاوتتر از سالهای قبل بوده و تمایل برخی صاحبان آثار به اکران همزمان با عید سعید فطر، کار چینش فیلمها و رعایت تنوع مضمونی و محتوایی آثار را کمی سخت کرد که با همکاری تهیهکنندگان و پخشکنندگان فیلمها و شورای صنفی، چینش آثار برای اکران نوروز به شکلی مناسب انجام شد.»
ترکیب فیلمهایی که متغیر است
یکی از نکاتی که در اکران به آن اشاره میشود، متغیر بودن فیلمها است و خوبی فیلمهایی که امسال به عنوان اکران نوروزی معرفی شدند هم همین است که تنوع در آن رعایت شده است.
سهرابی هم با اشاره به این تنوع گفت: «انتظار میرود با ترکیب فیلمها در ژانرهای مختلف همچون دفاع مقدس، اجتماعی و کمدی در ایام نوروز و البته ایام ماه مبارک و بالاخص شبهای این ماه مبارک شاهد رونق بیشتر سینماها و استقبال مخاطبان باشیم.»
مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی با بیان این نکته که فضای اکران نوروزی باید به گونهای باشد که اقشار مختلف مردم بتوانند اثر مورد نظر خود را در آن بیابند، گفت: «تعداد محدودی از فیلمهای فعلی روی پرده که شامل آثاری با مضامین اجتماعی، کودک و نوجوان و کمدی است، چنانچه کف فروش خود را حفظ کنند تا عید فطر بر روی پرده خواهند بود تا رنگبندی اکران نوروز هم تا حد امکان رعایت شود.»
نگرانی از قیمت بلیت و مشکلی که حل شد
جدای از نوع فیلمها برای اکران و تنوع آن، یکی از مهمترین دغدغههای مردم و حتی اهالی سینما، تعیین قیمت بلیت سینما در سال آینده بود، از طرفی همه چیز افزایش داشته و با توحه به صحبت علی سرتیپی، اگر بخواهیم این موضوع را ملاک قرار دهیم، قیمت هر بلیت باید چیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان باشد و از طرفی هم بودجه و توان مالی مردم به همین قیمت بلیت ۴۵ هزار تومانی برای سینماهای درجه یک نمیرسد و البته تجربه شناورسازی قیمت بلیت سینما در تابستان ۱۴۰۱ نشان داد جدای کیفیت فیلمها یکی از دلایل مراجعه یا دم مراجعه مردم به سینماها، قیمت بلیت است. به همین جهت یکی از بهترین طرحهایی که امسال ارائه شد، همان شناورسازی قیمت بلیت بود.
روحالله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با اعلام خبر شناورسازی قیمت بلیت سینما گفت: «پس از بررسی پیشنهاد شورای صنفی نمایش در خصوص افزایش قیمت بلیت سینما، سازمان سینمایی با هدف حمایت همزمان از رونق سینما و تقویت استقبال مخاطب، با شناور شدن دائمی و هدفمند قیمت بلیت سینما در سال ۱۴۰۲ موافقت کرد.»
او ادامه داد: «بدین ترتیب قیمت بلیت سینما در سال جدید بر اساس درجه کیفی، موقعیت جغرافیایی قرارگیری سالن سینما و سانسهای مختلف تعیین و در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.»
به گفته او؛ در این مصوبه سقف مبلغ بلیت ۶۰ هزار تومان آن هم برای سینماهای مدرن همچون: کوروش، ایران مال، فرهنگ، چارسو، صبامال و … در نظر گرفته شده که البته درصد بسیار بیشتری از سالنها و سانسها با ارقام پایینتر یعنی تا ۲۰ هزار تومان به فروش میرسد.
سهرابی با بیان اینکه این شکل از مدیریت مالی اکران با دو هدف عمده حمایت از تولید و رونق بخشی به اکران و همچنین ملاحظه وضع معیشت مردم جهت خالی نماندن سبد فرهنگی، طراحی و تدوین شده است و با این تدبیر، اکثریت مخاطبان امکان دسترسی به بلیتهای ارزان قیمت در سانسهای مختلف را خواهند داشت و هیچ قشری از جامعه بدلیل وضعیت اقتصادی از دیدن آثار روی پرده محروم نخواهد ماند.
اکران نوروزی در دوسال گذشته
مجموع فیلمهای سینمایی که جزو اکران نوروزی ۱۴۰۰ بودند ۵ فیلم با نامهای«هفتهای یکبار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاهحسینی با فروش ۳۶۴ میلیون تومان، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و با فروش ۳۰۷ میلیون تومان، «تکخال» به کارگردانی مجید مافی با فروش ۲۳۷ میلیون تومان، «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی با فروش ۷۰ میلیون تومانی و «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد با فروش ۲۴ میلیون تومان در مجموع یک میلیارد تومان فروش را با ۴۲ هزار و ۳۰۳ مخاطب تجربه کردند.
در سال ۱۴۰۱ انتظار میرفت مجموع فروش بهتری برای سینما رقم بخورد که نخورد . ۵ فیلم سینمایی با نامهای «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد، «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی، «مورچهخوار» به کارگردانی شاهد احمدلو، «ترانه ای عاشقانه برایم بخوان» به کارگردانی مهرداد غفارزاده، «مرد نقرهای» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در مجموع ۸۸۰ میلیون تومان و کل مخاطبان ۲۳ هزار و ۸۷۵ نفر بود.
https://hamnava.ir/News/Code/5887197
0 دیدگاه تایید شده