محمد فرشکاران صبح امروز در گفتوگو با خبرنگاران به شفاف سازی بودجه ای استان پرداخت و به شایعات و شبهات ایجاد شده در این ارتباط پاسخ داد.
وی افزود: منابع بودجه (منابع تامین درآمدهای) استان آذربایجانشرقی در سال ۱۴۰۱ رقم ۱۱.۶ همت و این منابع در اصفهان حدود ۳۴ همت است؛ چرا که شرکتهای دولتی بزرگی مثل ذوب آهن و فولاد که درآمدهای کلان دارند منابع درآمدی استان را بالا برده اند؛ بنابراین پرداخت مالیاتشان هم سنگین است.
فرشکاران ادامه داد: در واقع اصفهان سهم درآمدی بیشتری از استان آذربایجانشرقی به خزانه کشور واریز میکند و در خزانه منابع تعریف و به مصارف باز توزیع میشود تا هزینهها را در کشور پوشش دهد؛ البته درآمدهای عادی مالیاتی استان اصفهان همتراز و هم سطح استان آذربایجانشرقی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجانشرقی تاکید کرد: اینجا باید دقت شود که اگر درآمدهای استان آذربایجانشرقی ۱۱.۶ همت است، رقمی که در استان هزینه میشود حدود ۲۳ همت است.
این مسوول تصریح کرد: قسمتی از اعتبارات، استانی، قسمتی هم به صورت متمرکز و ملی است؛ بهطوریکه حدود ۲۱ همت اعتبارات هزینه ای آذربایجانشرقی، ملی و ۱.۶ همت به صورت استانی مدیریت میشود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجانشرقی با بیان اینکه بالا بودن منابع درآمدی به معنای بالا بودن اعتبارات دریافتی نیست، گفت: اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استان در سال ۱۴۰۲ حدود ۲.۹ همت و این رقم برای اصفهان ۲.۵ همت است.
وی متذکر شد: همانطور که اشاره کردم اعتبارات هزینهای آذربایجانشرقی در سال ۱۴۰۲، حدود ۱.۶ همت و این رقم برای اصفهان ۱.۷ همت است.
فرشکاران تعداد شاغلان را در استانهای آذربایجانشرقی و اصفهان به ترتیب ۶ هزار و ۷۰۰ نفر و ۷ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: بالا بودن اعتبارات هزینه ای اصفهان به دلیل بیشتر بودن تعداد پرسنل در این استان است.
*فوقالعادههای مناطق مرزی که رتبه اعتباری آنها را بالا می برد!
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به رتبهبندی اعتباری استانها، توضیح داد: استانهای مرزی از چندین مورد فوقالعاده اعتباری مثل ماده ۱۱۲، مناطق جنگی، محرومیت یا بدی آب و هوا برخوردار هستند؛ در حالی که استانهای آذربایجانشرقی، اصفهان و تهران این فوقالعادهها را ندارند.
فرشکاران اذعان داشت: این فوقالعادهها خودبهخود سرانه و رتبه اعتباری استانهای مرزی را بالا میبرند؛ البته عدالت توزیعی بر مبنای شاخصها کاملا رعایت می شود و اصلا امکان ندارد در مصارف یک استان بتواند چند برابر اعتبار دریافت کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی در عین حال خاطرنشان کرد: باید همت کنیم سطح درآمدی استان را بالا بریم و کمک حال کل کشور باشیم. از طرف دیگر لازم است چرخش درآمدهای مالیاتی تاثیرات مثبتی در فعالیتهای بانکی و گردش سرمایه استان داشته باشد.
*اهمیت فعالیت موثر بخش خصوصی در استان
وی یادآور شد: در سطح کلان اقتصاد استان موضوع بسیار مهم، فعالیت بخش خصوصی، ایجاد ارزش افزوده برای استان و منابعی است که بخش خصوصی میتواند پای کار آورد.
فرشکاران مدعی شد: مجموع اعتبارات عمرانی استان حداکثر 3 همت خواهد شد؛ اما یک سرمایهگذار بخش خصوصی میتواند حداقل 3 همت اعتبار وارد استان کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی ادامه داد: اگر تنها ۱۰ نفر به همین میزان در استان سرمایه گذاری کنند بازتوزیع ارزش افزوده این سرمایهگذاریها در استان می تواند ظرفیت های ناقص صنایع را تکمیل کند و اقتصاد استان به مراتب پویاتر و قویتر شود و در سرانه درآمدی، رفاه جامعه، زندگی و معیشت مردم خود را نشان دهد.
این مسوول اذعان داشت: از گذشتههای دور پایههای فعالیت بخش خصوصی در این استان مستحکم بوده بهطوریکه در دوره تحریمها تفکر تجاری این استان توانسته GDP استان را حفظ کند. البته این موضوع باید تقویت و حمایت شود.
فرشکاران افزود: در هر صورت نسبت به جذب سرمایهگذار هیچگاه بیتفاوت نبودهایم و تمام رایزنیهایی که توسط تیم اقتصادی استان و در راس آن شخص استاندار صورت میگیرد، باعث ورود سرمایه چشگیر داخلی و خارجی به استان شده است.
https://hamnava.ir/News/Code/4604629
0 دیدگاه تایید شده