×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
سایه تحریم‌ها بر عملکرد دولت

به گزارش پایگاه خبری هم نوا به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، داود بهبودی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: دولت‌هایی که با رای مردم انتخاب شده و با وعده‌هایی پای کار می‌آیند در برخی مواقع با موانعی مواجه می‌شوند و احیانا در جاهایی تدبیر مناسبی برای حل مسائل اتخاذ نمی‌شود.
وی افزود: اگر به کارنامه دولت‌های مختلف در کشور نگاه کنیم هم موفقیت‌ها و هم کمبودها و شکست‌هایی به چشم می‌خورد و اگر منصفانه قضاوت کنیم، ما به برخی از اهداف دولت دست یافته‌ایم و دستاوردهایی در سطح ملی و استانی داشته‌ایم ولی به یک سری از اهداف تعیین شده نیز دست نیافته‌ایم.
بهبودی در عین حال خاطرنشان ساخت: توقعات جامعه رفته رفته بالا می‌رود؛ چرا که سطح زندگی و الزامات رفاه با گذشته تفاوت کرده است. 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: اقتصاد ما دچار مشکلات ساختاری مثل وابستگی به نفت است و مسائل سیاسی و تحریم‌های داخلی و خارجی محدودیت‌هایی بر عملکرد دولت تحمیل می‌کند.

تحریم‌های داخلی گریبان‌گیر اقتصاد کشور

این اقتصاددان همچنین به تحریم‌های داخلی مثل سوء مدیریت‌ها، قوانین و مقررات دست و پاگیر، فرایندهای طویل اداری، ناسازگاری و ناهماهنگی نهادهای مرتبط، رانت جویی و فرار مالیاتی اشاره و اضافه کرد: نظام حاکم به عنوان راهبر توسعه باید بتواند این امور را تدبیر کند و مردم و بخش خصوصی هم همراهی‌های لازم را به عمل آورند.

فراهم بودن زمینه‌های جهش اقتصادی در استان

وی یادآور شد: آذربایجان‌شرقی یک استان فعال اقتصادی در بخش صنعت، کشاورزی، تجارت، خدمات، حوزه پزشکی و سلامت و گردشگری است؛ مردم هم دارای یک فرهنگ اقتصادی خاص هستند که در نتیجه آن در استان ما سهم فعالیت‌های بخش خصوصی همواره از میانگین کشور بالاتر است. 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‎شرقی افزود: در واقع اقتصاد ما درون‌زاتر، خوداتکاتر و توانمندتر بوده و این امر می‌تواند زمینه‌های جهش اقتصادی را برای آینده استان فراهم کند.
وی تصریح کرد: ذخایر معدنی فراوانی در استان وجود دارد و بیش از 50 درصد این ذخایر 8.5 میلیارد تنی را نفلین سینیت تشکیل می‌دهد که هنوز پروسه عملیاتی آن تکمیل نشده است.

استقرار یک درصد مس دنیا در آذربایجان‌شرقی/مس موتور توسعه استان

بهبودی اضافه کرد: در زمینه مس نیز بسیار غنی هستیم و بر اساس برآوردهای صورت گرفته بیش از یک درصد مس دنیا در آذربایجان‌شرقی است.
این اقتصاددان متذکر شد: این صنایع در فازهای اولیه بهره برداری هستند و صنعت مس در استان ما جوان و تنها 10 تا 15 سال است که تولید کنستانتره را شروع کرده و طبیعی است که فاصله زیادی با استان‌هایی که بیش از 50 سال پیش فعالیت‌های مرتبط با مس را شروع کرده داشته باشیم.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم زنجیره اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و تبدیل کنستانتره به ذوب، پالایش و کاتد مس تکمیل و فراتر آن صنایع پایین دستی مس ایجاد شود که ارزش افزوده و اشتغال اصلی در همین مرحله قابل ایجاد است.
بهبودی با بیان اینکه معدن فعالیتی به شدت سرمایه بر بوده و در مراحل اولیه نمی‌تواند اشتغال چندانی ایجاد کند، افزود: شرکت ملی مس از گذشته در معدن مس سرمایه گذاری کرده و در سال های اخیر هم خیز مناسبی در این ارتباط برداشته شده و بخش خصوصی در این زمینه فعال هستند. 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‎شرقی مدعی شد: برآورد ما این است که بخش معدن از جمله مس می‌تواند در آینده یکی از موتورهای توسعه استان آذربایجان‌شرقی باشد. 

مزیت‌ها و توانمندی‌های استان آذربایجان‌شرقی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: آذربایجان شرقی در عرصه ماشین‌سازی و خودرو، صنایع غذایی و شیرینی، نساجی و فرش، کیف و کفش، فولاد، شیشه و داروسازی مزیت‌ها و ظرفیت‌های مطلوبی دارد.
بهبودی افزود: در زمینه گردشگری هم جاذبه‎های طبیعی و تاریخی زیادی داریم و با رفع عارضه کرونا، منطقه شمال غرب کشور یک محور بکر و جدید برای آینده گردشگری ایران خواهد بود؛ چرا که محور گردشگری مرکز کشور اشباع شده و منطقه شمال غرب کم کم در حال شکوفایی است.
این اقتصاددان اعلام کرد: در 10 سال اخیر ظرفیت هتل سازی استان گسترش و فرهنگ گردشگری شهروندان نیز ارتقاء یافته؛ که تبریز 2018 نیز نکته شروع مناسبی در این امر بود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.