×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Friday 26 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25398 خبر
درخواست دانشجویان از آیت‌الله رئیسی برای برخورد با متخلفان مرتبط با دولتمردان

به گزارش همنوا به نقل از فارس، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه در سفر به زاهدان با جمعی از نخبگان، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر همین اساس ایمان سرگزی نماینده دانشجویان دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان در این دیدار در دو بخش مشکلات مردم و مشکلات حوزه دانشجویی سخنان قابل توجهی را بیان کرد.

سرگزی که در دیدار سال 97 دانشجویان با رهبر معظم انقلاب از بی‌توجهی مسئولان به مشکلات مردم سیستان و بلوچستان گلایه کرده بود در دیدار با آیت الله رئیسی هم ابتدا با اشاره به اقدام احمقانه اخیر ترامپ  در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی گفت: آمریکا با این کار اهداف زیادی را دنبال می کرد و یکی از اهداف آنها برهم زدن اتحاد مثال زدنی مردم استان سیستان و بلوچستان بود که این بار هم این حرکت آمریکا باعث شد مردم شیعه و سنی استان مثل همیشه بیشتر از قبل در کنار یکدیگر باشند و یک اتحاد و انسجام ملی را در کشور رقم زد.

وی در ادامه ضمن تقدیر از زحمات اخیر سپاه در مهار سیل سیستان و محرومیت زدایی از این استان افزود: همچنین از نهادهای امنیتی از جمله سربازان گمنام امام زمان و نیروی خدوم انتظامی و مرزبانی که همیشه مجاهدتها خاموش را در استان دارند چرا که امنیتی که ما در استان داریم از فداکاری این مجموعه ها است، تشکر می کنیم.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: خوشبختانه دستگاه قضایی استان بیشترین تعامل را با دانشجویان داشته بطوری که می توان گفت بیشترین تعامل با دانشجویان از طرف دستگاه قضا بوده و وظیفه خود می دانم که از برخورد و همکاری صمیمانه ریاست دادگستری استان حجت الاسلام و المسلمین حمیدی و از همکاران پر تلاششان تقدیر و تشکر کنم.

سرگزی تصریح کرد: همانگونه که مستحضر هستید استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور بوده که علاوه بر آن فقر استان و همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان مشکلاتی را ایجاد کرده  است. در مبحث فقر همانگونه که مولایمان حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «از دری که فقر وارد می شود از در دیگر ایمان خارج می شود.» ریشه ایجاد این فقر در مواردی به مسئولین استان بر می گردد به انتقادی که به بعضی از نمایندگان استان وارد است که به جای اینکه وظیفه اصلی خود که قانون گذاری است بپردازنددر حال دخالت در انتصاباتی هستند که باید مبنای آن شایسته سالاری باشد نه سفارش و دستور بعضی از نمایندگان.

وی افزود: نمایندگان باید نماینده مردم باشند نه نماینده منافع شخصی خودشان اگر در استان شایسته سالاری مبنی و الگو انتصابات قرار گیرد شاهد مشکلات نخواهیم بود در مواردی که بعضاً نماینده استان سفارش فردی را به مقامات کشوری می کند و پاسخگوی عملکرد ضعیف آن فرد نیست.

سرگزی ادامه داد: اخیراً در دستگاه های دولتی شاهد حذف جانبازان، آزادگان و نیروهای انقلابی هستیم. به عنوان مثال یک جانباز و آزاده در مورد استفاده از بیت المال به مدیر دستگاه خود تذکر داده اما مدیر این اداره ایشان را فردی متشنج معرفی کرده و به ایشان ابلاغ بازنشستگی داده است، بطوری که الان هفت ماه است حقوق ندارد و جانبازان و آزادگان دیگری که در ادارات مورد بی حرمتی و بی احترامی قرار می گیرند.

وی گفت: متاسفانه در مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی که باید مدیران نجومی بگیر و چند شغله که زمان بازنشستگی شان گذشته بود باید بازنشست می شدند تا نیروی جوان به سرکار می آمد نیروی جوان که نیامد هیچ با ترفندهای مختلف همان مدیران تمدید شدند و در اقدامی عجیب جانبازان 25 درصد و آزادگان که هنوز زمان بازنشستگی شان فرا نرسیده بود توسط مدیران دستگاه های دولتی متفاوت بازنشست اعلام شدند درخواست ما از شما به عنوان ریاست محترم قوه قضاییه برخورد با چنین مدیرانی است. البته یک آرزو هم داریم کاش مدیران دولتی همان برخورد و احترامی که با مقامات ارشد خود دارند با ارباب رجوع خود هم داشتند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: با توجه به اینکه برای استان سیستان و بلوچستان اعتباراتی در جهت محرومیت زدایی در نظر گرفته می شود گاهاً شاهد دست درازی بعضی از مسئولین به این اعتبارات هستیم از دستگاه قضا در خواست داریم این گناه نابخشودنی را توسط هر دستگاه یا فردی صورت می گیرد بدون هیچ گونه اغماضی به اشد مجازات برساند.

نماینده دانشجویان استان سیستان و بلوچستان افزود: مورد بعد در بعضی از نقاط استان سیستان و بلوچستان به ویژه مردم شریف و نجیب جنوب استان افرادی زندگی می کنند که تنها درآمدشان پول یارانه است و در جای دیگر هم افرادی وجود دارند که مسؤل هستند و حقوقهای نجومی می گیرند که درد این این افراد را هیچ گاه نمی توانند درک کنند.

وی گفت: در حوزه شمال استان که مردمی ولایتمدار هستند مشکل حق آبه تالاب هامون را دارند اگرچه در روزهای اخیر شاهد ورود سیلاب از آن سوی مرز بودیم علی رغم خساراتی که به بار آورد موجب خوشحالی مردم منطقه شد.

سرگزی ادامه  داد: جناب آقای رئیسی یکی ازمهمترین مشکلات حوزه سیستان نبود آب است با تکیه بر قواعد حقوقی قابل حل است. چرا دولت افغانستان به تعهدات خود مبنی بر معاهده ایران و افغانستان (کنوانسیون رامسر) که باید حق آبه هامون را بدهد عمل نمی کند. چگونه می شود که ایران باید برق و مایحتاج طرف افغانی را تأمین کند اما افغانستان هیچ؟! چگونه می شود که افغانستان از اجرای تعهداتش با قوی ترین کشور منطقه که ایران است سر باز می زند.

وی افزود: آیا وزارت خارجه نمی خواهد قبول نماید که سیاست لبخندهای ظریف دیگر کارساز نیست کاش آقای ظریف از آن لبخندهای که با خانم موگرینی می زند با مقامات افغانستان هم می زد.

نماینده دانشجویان استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: البته تقسیمات نابجا در شمال استان و ایجاد دیوار مرزی در نقطه ای که امن تر از سایر نقاط استان است تبادلات تاریخی دو کشور که ارتباط مستقیم با معشیت مردم منطقه سیستان را دارد دچار ضربه و اختلال نموده در این راستا تقاضامندیم در رابطه با دیوار مرزی سیستان تصمیماتی اتخاذ گردد که مردم بتوانند به تبادلات خود در زمان خشکسالی ادامه دهند تا جایگزین کشاورزی شود و از خالی شدن سیستان جلوگیری بعمل آید.

وی تاکید کرد: همچنین در عرصه های اقتصادی، اشتغال و معیشت مردم تصویب و راه اندازی منطقه آزاد تجاری سیستان که مکمل سایر مناطق آزاد و گمرکات خراسانات می باشد یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است. همچنین در استان و کشور آمار تکدی گری به شدت در حال افزایش است متاسفانه مسئولین هیچ گونه برنامه ی برای جلوگیری از این امر که بیشتر شبکه ای است را ندارند.

سرگزی اظهار داشت: افرادی هم در استان سعی در نا امن سازی و نا امن جلوه دادن استان هستند این امر باعث شده سرمایه گذاری در این استان کاهش یابد استانی که سرشار از سرمایه است به عنوان مثال معادن ، جاذبه های گردشگری، انرژی خورشیدی و بادهای استان که یا فراموش شدند و یا به خاطر مسائل امنیتی کسی اقدام به سرمایه گذاری نمی کند.

وی در ادامه از رئیس دستگاه قضا درخواست کرد تا نظارت این قوه را بر بانک ها افزایش دهد و گفت: در مواردی شاهد دادن تسهیلات زیاد به افراد خاص هستیم ولی اگر یک جوان که تازه تشکیل خانواده داده به بانک مراجعه کند برایش هفت خوان رستم در نظر می گیرند.

نماینده دانشجویان استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حوزه فرهنگی و دانشجویی همجواری استان ما با دو کشور افغانستان و پاکستان باعث شده مواد مخدر قیمت آن از یک آبمیوه و کیک ارزانتر باشد و عدم آگاهی بعضی از معاونین فرهنگی به حوزه فعالیتشان مشکلات را چندین برابر کرده و نداشتن برنامه بطوری که باعث شده دانشجویان اوقات فراغت خود را در چایخانه ها و جاهای دیگر به سر ببرند. این نشان از آگاه نبودن بعضی از معاونین فرهنگی به حوزه تهاجم فرهنگی و حوزه فعالیتشان است.

وی افزود: در مواردی هم که دانشجویان بدون همکاری معاون فرهنگی دانشگاهشان فعالیتی را انجام می دهند  معاون فرهنگی فعالیت دانشجویان را در عملکرد خود به مقامات بالا گزارش می دهد و باعث دلسرد شدن دانشجویان می شود.

سرگزی اضافه کرد: در حوزه آموزش نیز درخواستی از جنابعالی داریم متأسفانه در بعضی از دستورالعمل های وزارت بهداشت شاهد ایجاد مشکلات بزرگی هستیم به عنوان مثال تعهد خدمت دانشجویان خانم که وزارت بهداشت ابلاغ کرده و در حال اجراست باعث شده ضرباتی سنگین را به کانون خانواده وارد کند و انتظار می رود قبل از آنکه یک آیین نامه و یا دستورالعمل تصویب و اجرا شود عواقب آن بررسی شود طوری نباشد که اول اجرا شود و بعد مشکلات نمایان شود. به عنوان مثال یک زوج جوان خانمش باید در منطقه راسک خدمت کند اما شوهرش در زاهدان خب این طرح برای خانم ها بسیارآسیب زا بوده و کانون خانواده را دچار مشکلات زیادی می کند.

وی در ادامه خطاب به آیت الله رئیسی گفت: درخواست دیگر ما دانشجویان از شما به عنوان ریاست محترم قوه قضاییه این است که قانون برای همه یکسان باشد و قانون در برخورد با آقازاده ها و افراد مرتبط با مسئولین دولتی هیچگونه اغماض صورت نپذیرد با آن ها برخورد شود. به عنوان مثال درخواست می شود پرونده برادر ریاست محترم جمهور و پرونده برادر معاون اول ریاست جمهور هرچه سریعتر رسیدگی و از روند رسیدگی مردم آگاهی یابند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.