×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
جشنواره تئاتر رضوی از متن خود مردم برخاسته است

"مهدی لزیری" با اشاره به برگزاری جشنواره ملی تئاتر رضوی اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده محققین اعلام کرده‌اند، تئاتر در ابتدا آیینی بود و آیین را ترویج و تبلیغ می‌کرد که آن را می توان یک ویژگی مثبت در این حوزه دانست. این هنر اگر در مسیر پیش روی خود، شکل‌های دیگری گرفته، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

به گزارش هم‌نوا این استاد و پیشکسوت عرصه نمایش ادامه داد: از دوره دبستان که شاهد یک اجرا در مدرسه بودم، به این کار علاقه‌مند شده و به سمت تئاتر سوق یافتم. در دوره دبیرستان نیز بیشتر به سمت این حوزه جذب شدم اما خانواده من مذهبی بودند و رنگ و بوی مذهبی در تمام کارهایم مشهود بود.

لزیری افزود: در ابتدا نمایشنامه‌ها را خودمان می‌نوشتیم و اجرا می‌کردیم و کارهایمان نیز به نوبه خود کارهای شاخصی بودند. از نمایشنامه «کیفر» که در دوره دبیرستان خودم نویسندگی آن را بر عهده داشته و شاهرخ نیری در آن نقش ایفا می‌کرد، کار خود را آغاز کرده و به سمت حرفه‌ای‌تر شدن پیش رفتیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تئاتر شیوه گسترده‌تری پیدا کرد و در مساجد برای علاقمندان، تئاتر را تدریس و اجرا کردیم که روال مذهبی‌تر و رنگین و سنگین‌تری به خود گرفت.

وی گفت: در چند سال اخیر و پس از پیشنهاد برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در تبریز مسئولیت اجرای برخی قسمت‌های آن را به بنده محول کردند. لزیری ادامه داد: برگزاری جشنواره تئاتر رضوی را با شیوه بسیار زیبا از متن خود مردم شروع کردیم و آغاز و پایان آن به سوی مردم است و علاقه‌مندی مردم به امام رضا(ع)، سبب صمیمی‌تر و دلنشین‌تر اجرا شدن آن می‌شود.

گفتنی است شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از اول تا پنجم خردادماه جاری در تبریز اجرا می‌شود و طی این آیین از استاد مهدی لزیری به عنوان پیشکسوت تئاتر تجلیل خواهد شد.

منبع: روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.