×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Friday 26 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25397 خبر
تولیدکننده مجرم و متخلف نیست، نرخ‌درمانی نکنیم

روح الله ایزدخواه در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی و پس از بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی، تولیدی به کشور، گفت: سیاست ارزی ما نیازمند جراحی اساسی است چرا که سیاست‌های ارزی فعلی به نفع تولیدکنندگان واقعی نیست و مردم و مصرف کنندگان هم از تورم حاصل از نوسانات ارزی متضرر می‌شوند.

وی بیان کرد: نرخ درمانی هیچ گاه وضعیت اقتصاد را بهبود نمی‌دهد و با بالا و پایین کردن نرخ‌ها نمی‌توان اقتصاد را مدیریت کرد. سیاست ارزی باید تابع تولید باشد اما امروز می‌بینیم این موضوع برعکس است و تولیدکنندگان باید تابع سیاست‌های ارزی باشند.

به گزارش هم‌نوا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری تولید باید اصل اساسی اقتصاد کشور باشد اما ما در ۳۰ سال گذشته همیشه نرخ درمانی کردیم و به آن بازار غیررسمی گفتیم و عملاً به این بازار غیررسمی اجازه دادیم که برای کل اقتصاد کشور تعیین تکلیف کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۰ بخشنامه در بانک مرکزی و کمیته‌های مربوطه برای رفع تعهد ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صادر شده است که این همه بخشنامه نشان دهنده نابسامانی در سیاست ارزی کشور است و واقعاً این حجم از بخشنامه‌ها گیج کننده است.

ایزدخواه با بیان اینکه تولیدکنندگان از بروکراسی به هم ریخته متضرر می‌شوند گفت: باید سیاست ارزی کشور به نفع تولیدکنندگان مورد بازنگری قرار گیرد. ما نباید فکر کنیم تولیدکنندگان مجرم و متخلف هستند و بانک و گمرک هیچ نقشی ندارند.

وی یادآور شد: بنده در حال پیگیری یک پرونده سنگین مربوط به رفع تعهد ارزی در دو سال اخیر با معاونان بانک مرکزی هستم اما هنوز نتوانستیم تولیدکننده‌ای را که سه سال است تجهیزاتش در گمرک است نجات دهیم چرا که یک طرف پرونده بانک خصوصی پاسارگاد است.

منبع: مهر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.