×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 21 مهر 1403  .::.   برابر با : Saturday 12 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26074 خبر
تعیین حق آبه‌های جدید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشتباه است

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، شهنام اشتری در همایش دریاچه ارومیه در دانشگاه بناب، بر لزوم تکمیل طرح های احیای دریاچه و تحقق حقابه زیست محیطی این دریاچه تاکید و اظهار کرد: هر گونه تعیین و پیش بینی حق آبه های جدید در این حوضه آثار بسیار منفی و خطرناک زیست محیطی دارد و مانع از تحقق برنامه های احیا می شود.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور و آذربایجان شرقی برای اهداف و وظایف قانونی خود ضمن پیگیری حقابه زیست محیطی دریاچه، اقدامات مهمی برای مدیریت پیامدهای منفی بحران این دریاچه انجام داده‌ است، افزود: طرح قرق و حفاظت فیزیکی سواحل مستعد فرسایش و تولید گرد و غبار از جمله این طرح هاست که با جدیت دنبال می شود.

اشتری ادامه داد: حفاظت فیزیکی سواحل دریاچه ارومیه در سال های اخیر به صورت مستمر انجام شده که بر اساس بررسی و مطالعات صورت گرفته نتایج بسیار موفقی در تثبیت کانون های تولید گرد و غبار و استقرار پوشش گیاهی داشته است.

وی یادآور شد: تاکنون اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری خوبی برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه انجام شده است، اما این اقدامات کافی نیست و باید پروژه های علاج بخشی وضعیت دریاچه تکمیل و به صورت مستمر و کامل ادامه داشته باشد.

اشتری به لزوم پایدارسازی مصارف آب در بخش های پر مصرف از جمله بخش کشاورزی اشاره و اضافه کرد: توجه به اصلاح الگوی کاشت محصولات کشاورزی با توجه به ظرفیت منابع آبی موجود حوضه، جلوگیری از تعریف حقابه های جدید و ارتقای بهره‌وری مصرف آب از موضوعات بسیار مهم و تاثیرگذار در ارتباط با مدیریت مصارف آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

وی همیاری و مشارکت تمامی دست اندرکاران در حل مشکل دریاچه ارومیه را مورد تاکید قرار داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان می توانند نقش بسیار مهمی در ارتقاء آگاهی های عمومی نسبت به مسائل دریاچه و علاج بخشی آن داشته باشند.

به گزارش ایرنا، حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شد و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.