×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
امام جمعه تبریز: کریمی مراغه ای هنرمندی سخت‌کوش و شجاع در پشتیبانی از انقلاب بود

به گزارش همنوا، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی آل هاشم در پیام خود، این شاعر فرزانه و آزاداندیش را نمونه هنرمندی سخت‌کوش و شجاع در پشتیبانی از انقلاب در عرصه‌ شعر و ادب خوانده و افزوده است: نام ماندگار و پُر افتخار شاعر بلند آوازه خطه آذربایجان استاد میرزا حسین کریمی مراغه‌ای برای همیشه جاودانه شد و داغ بزرگی بر دل هایمان گذاشت.

وی در پیام خود خاطرنشان کرده است: استاد کریمی صاحب نشان درجه یک هنری در شعر آئینی؛ طنزپردازی اجتماعی و مردمی بود که در مقام یک جامعه‌شناس و مردم‌شناس روحیات مردمانش و رویدادهای زمان را به خوبی دید ، واقعیت‌های اجتماعی و تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی را به تصویر کشید و بدی‌ها و نیکی‌ها، زشتی‌ها و زیبایی‌ها را در شعرهای خود با زبان طنز بازتاب داد.

امام جمعه تبریز اظهار کرده است: فرزند خلف «فخرالشعرا» محمدعلی ذاکر ؛ مثال پدر ادیب و شاعر خود کلمات را به رشته نظم کشد و عباراتی موزون ساخت و حقایق را در قالب دایره‌المعارف بزرگ طنز رنگارنگ به ما و نسل آینده به یادگار گذاشت.

وی افزوده است: زندگی در میان توده مردم و آشنایی وسیع وی با افکار، آرزوها و خواسته‌ها و دردهای مردم، شعر میرزا حسین کریمی را از محتوایی مردمی سرشار کرد تا دردها و مفاسد جامعه را به وجهی عریان و با محتوایی سرشار از واقعیت در قالب طنز بیان کرد.

در پیام نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی آمده است: استاد نه تنها یک ادیب فرهیخته و عارفی توانا بود بلکه با زبان شعر عشق و ارادتش را به اهل بیت علیه السلام و شهدای کربلا در آثار احرام عشق، از کعبه تا کربلا، بزم عزا، آتشکده کریمی، انتقام کربلا گفت و نوشت و اشک ریخت.

وی یادآور شده است: در وصف سجایای اخلاقی و ویژگی های استاد مراغه ای همین بس که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای عزیز (مدظله العالی) فرموده اند : [استاد کریمی] در جای‌جای اشعار طنز خود مواد مخدر و آلودگی‌های جوانان که سوغات دولت‌های جهانخوار برای کشورمان بوده را به باد انتقاد گرفته و به بی‌تحرکی ملت و دولت حاکمه رژیم گذشته اشاراتی بس آگاهانه کرده است.

کریمی مراغه ای انسانی نیک اندیش و شیرین بیان بود

استاندار آذربایجان شرقی هم با انتشار پیامی خبر درگذشت شاعر باصفا و شیرین‌سخن، ادیب والا و شاعر روشن‌ضمیر استاد حسین کریمی مراغه‌ای موجب تالم و تاثر فراوان دانست و افزود: وی انسانی نیک‌اندیش، بلندنظر و شیرین‌بیان بود که با طبعی روان و رسا، نکات اخلاقی و اجتماعی را در قالب نظم برای مردم ما به یادگار گذاشت.

عابدین خرّم در پیام تسلیت خود خاطرنشان کرده است: اشعار دلنشین این هنرمند مومن و متعهد در بیان معارف و ارزش‌های الهی و مدح و منقبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، میراث ارزنده او در این دنیا و توشه گران‌بهای اخروی است.

وی درگذشت این ادیب والا و شاعر روشن‌ضمیر را خدمت خانواده محترم آن مرحوم، اهالی محترم شهرستان مراغه و جامعه فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان شرقی تسلیت گفته و برای روح پاک آن عزیز سفرکرده، علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت داشته است.

اشعار کریمی مراغه ای بازگو کننده عمق عشق و علاقه او به معصومین (ع) است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی هم در پی درگذشت استاد کریمی مراغه‌ای از شعرای برجسته کشوری با صدور پیام تسلیتی اظهار کرد: استاد کریمی مراغه‌ای شاعری مردمی و برخاسته از متن مردم و مادح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود که در زبان و سبکهای مختلفی شعر سروده و شعرهایش ، بازگو کننده عمق عشق و علاقه ی او به حضرات معصومین (ع) است.

محمد حسین بلاغی با بیان اینکه رحلت اندوه بار شاعر متعهد، مردمی و برجسته کشور "میرزاحسین کریمی مراغه‌ای"، ضایعه ای برای مردم و اهالی فرهنگ و ادب آذربایجان‌شرقی است، خاطرنشان کرده است: این شاعر ارجمند از جمله فعال‌ترین شاعران استان بود که دغدغه‌های دینی و انسانی وی گاه در عرصه شعر آیینی و گاه در عرصه شعر طنز اجتماعی متبلور می‌شد.

وی ضایعه فقدان استاد کریمی مراغه‌ای را به خانواده وی و همه فعالان عرصه فرهنگ و ادب تسلیت گفته و از درگاه پروردگار متعال برای آن زنده یاد مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت داشته است.

استاد میرزا حسین کریمی شاعر نامدار مراغه ای که از چند روز پیش در بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه بستری بود به دلیل کهولت سن امروز دارفانی را وداع گفت.

استاد کریمی در طول عمر۹۲ ساله خود بیشترین شعر اجتماعی، طنز ، مداحی و مرثیه کشور را سروده و از این شاعر بلند آوازه آذربایجانی ۳۵۰ هزار بیت شعر به یادگار مانده است.

اشعار اجتماعی و طنز استاد کریمی در قالب ۲۵ جلد کتاب رنگارنگ و اشعار مرثیه و مداحی استاد در ۳۰ جلد چاپ و منتشر شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.