×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
۶ نشانه اضطراب؛ علائمی که زندگی روزمره شما را مختل می‌کند

به گزارش همنوا، اختلالات اضطرابی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علائم می‌تواند پیچیده‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید. ارتباط بین سلامت جسمی و روانی می‌تواند عمیق باشد و علائم فیزیکی اضطراب می‌تواند در طیفی از "ناراحت کننده" تا "ناتوان کننده" قرار داشته باشند. اگر با اضطراب زندگی می‌کنید ممکن است متوجه شوید که علائم فیزیکی و روانی این اختلال را تجربه می‌کنید.

سلامت روان و سلامت جسمانی به دو روش اولیه و ثانویه به طور جدایی ناپذیری مرتبط با یکدیگر هستند. ارتباط ذهن و بدن بسیار عمیق تر، فراگیرتر و متقابل‌تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند. در حالی که بسیاری از ما می‌دانیم که سلامت جسمانی از سرطان گرفته تا آنفولانزا و خواب کم شبانه می‌تواند بر خلق و خو و سلامت عاطفی ما تاثیر بگذارد بسیاری از ما سهمی که سلامت روان می‌تواند در سلامت جسمی یا بیماری داشته باشد را دست کم می‌گیریم.

استرس و اضطراب می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی تان را به خطر انداخته و شما را مستعد ابتلا به عفونت‌ها سازند. علاوه بر این، اضطراب و افسردگی می‌تواند خواب یا اشتهای شما را مختل کرده و در نتیجه ممکن است بدن شما را در برابر بیماری آسیب پذیرتر سازد. زمانی که اضطراب را تجربه می‌کنیم اساسا واکنش مبارزه - فرار در بدن احساس می‌شود. در چنین شرایطی بدن خود را برای مقابله با تهدید یا فرار از آن آماده می‌کند.

به عنوان مثال، ماهیچه‌ها برای این که سریع عمل کنند یا از آسیب محافظت نمایند منقبض می‌شوند، قلب سخت‌تر پمپاژ می‌کند تا به ماهیچه‌ها اکسیژن رسانی صورت گیرد. حتی اگر هیچ تهدید واقعی وجود نداشته باشد وقتی مغز فکر می‌کند وجود دارد بدن را برای محافظت از خود بسیج می‌کند. از آنجایی که بخش بقای مغز بین تهدید عاطفی یا رابطه‌ای و تهدید فیزیکی تفاوتی قائل نمی‌شود زمانی که ما هر تهدیدی را تجربه یا درک می‌کنیم بخشی از مغز که وظیفه محافظت از شما را بر عهده دارد وارد عمل می‌شود.

اگر اختلال اضطراب شما به دلیل تاثیرات استرس مزمن بر سیستم عصبی تان به روش‌های فیزیکی ظاهر می‌شود دریافت تشخیص دقیق از یک متخصص سلامت روان واجد شرایط کلیدی است. وضعیت فیزیکی مزمن به تنهایی چالش با اضطراب را تایید نمی‌کند. به علائم و افکار و احساسات توجه کنید. تجربه ناآرامی مداوم در مورد آینده و نگرانی در مورد آن چه در آینده ممکن است رخ دهد می‌تواند به این معنی باشد که شما دارای اختلال اضطرابی هستید. برخی افراد ممکن است مشکلات سلامت جسمانی طولانی مدتی داشته باشند بدون هیچ دلیل بیولوژیکی که ممکن است به سادگی ناشی از اضطراب باشد.

در حالی که یک درمانگر آموزش دیده می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا با وضعیت سلامت روانی روبرو هستید یا خیر علائم فیزیکی زیر می‌تواند به این معنی باشد که اختلال اضطراب شما نیز بر سلامت جسمانی تان تاثیر می‌گذارد.

در اینجا شش علامت فیزیکی اضطراب که ممکن است بر زندگی روزمره شما تاثیر بگذارد ذکر شده اند.

۱-احساس بی قراری یا تپش قلب

اضطراب و هراس معمولا منجر به احساس بی‌قراری همراه با تپش قلب می‌شود. تپش قلب ناشی از اضطراب، ممکن است با مدیتیشن، ورزش، یوگا یا سایر فعالیت‌های کاهش دهنده استرس بهبود یابد. علاوه بر این، تمرینات تنفس عمیق و آرام سازی پیشرونده عضلانی نیز می‌توانند کمک کننده باشند.

۲-تنگی نفس

بر اساس نتیجه پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ میلادی در نشریه American Family Physician منتشر شد اختلال اضطراب فراگیر می‌تواند منجر به وضعیتی به نام تنگی نفس شود که می‌تواند تنفس عمیق را زمانی که استرس دارید دشوارتر سازد. ناتوانی در نفس کشیدن می‌تواند احساسات مضطرب شما را بدتر کند در حالی که تنگی نفس می‌تواند به این معنی باشد که وقتی احساس ناراحتی می‌کنید، نمی‌توانید به اندازه کافی عمیق نفس بکشید تا آرام شوید که منجر به بروز یک حلقه بازخورد بسیار ناراحت کننده می‌شود. به همین دلیل، تنگی نفس یکی از علائم رایج اضطراب است و با گذشت زمان و تمرین، تمرینات تنفس عمیق ممکن است به شما کمک کند.

۳-سردرد و سرگیجه

استرس، ضربه و اضطراب می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر سیستم عصبی مرکزی داشته باشد. تحقیقات پزشکی به وضوح ثابت کرده اند که ضربه یا استرس طولانی مدت یا اضطراب می‌تواند باعث شود مغز شما هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول را به طور منظم ترشح کند حتی در مواقعی که واقعا تحت فشار نیستید. این نوع واکنش هورمونی در بدن می‌تواند منجر به سردرد مزمن و سرگیجه شود.

۴-معده درد و مشکلات گوارشی

ممکن است زمانی که مضطرب هستید در معده و روده خود احساس مشکل کنید. اضطراب می‌تواند باعث ناراحتی عمده روده و معده شود. انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا اشاره می‌کند که ارتباط روده و مغز دلیل اصلی مشکلات معده ناشی از اضطراب است. وقتی احساس اضطراب می‌کنید هورمون‌های استرس وارد دستگاه گوارش شما می‌شوند و ممکن است در هضم غذا اختلال ایجاد کنند.

۵-تنش عضلانی و درد مزمن

انجمن اضطراب و افسردگی اعلام کرده که تنش عضلانی و درد مزمن از علائم شایع اختلالات اضطرابی هستند. علاوه بر این، اختلالات درد مانند آرتریت، فیبرومیالژیا (از جمله اختلالات مرتبط با درد‌های مزمن است که بر روی بافت‌های همبند از جمله عضلات، رباط ها، و تاندون‌ها تاثیر می‌گذارد) و کمردرد مزمن اغلب در افراد مبتلا به اضطراب دیده می‌شود. درمان اضطرابی که با یک وضعیت درد رخ می‌دهد می‌تواند چالش برانگیز باشد و معمولا به یک رویکرد چند جانبه نیاز دارد که ممکن است درمان‌های پزشکی را با تنظیم سبک زندگی ترکیب کند.

۶-درد و سفتی قفسه سینه

ممکن است هنگام اضطراب، احساس بروز یک حمله قلبی را داشته باشید. با این وجود، خواه اضطراب باشد یا حمله قلبی بهتر است در آن زمان با پزشک مشورت کنید. پزشک شما امیدوار است بتواند روشن سازد که آیا علائم مربوط به یک مشکل پزشکی یا ناشی از اضطراب است. اگر مقصر اضطراب باشد اگر درمان نشود احتمالا بدتر خواهد شد. بدون توجه به علت، اگر احساس درد یا سفتی در قفسه سینه دارید به خصوص اگر با علائم دیگری همراه باشد در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر با یک اختلال اضطرابی زندگی می‌کنید روش‌های درمانی زیادی وجود دارند که می‌توانند به بهبود سلامت روحی و جسمی شما کمک کنند. اگر واضح است که اضطراب دلیل علائم شماست و سایر شرایط پزشکی توسط پزشک تان رد شده است شما باید راه‌هایی را برای درمان انتخاب کنید.

گفتار درمانی سنتی ممکن است به شما کمک کند تا ضمن ارائه حمایت عاطفی در این فرآیند به دلایل اصلی اضطراب خود رسیدگی کنید. درمان شناختی -رفتاری می‌تواند به تغییر الگو‌های فکری فرد مضطرب کمک کند و ورزش نیز ممکن است به درمان اضطراب کمک نماید. دویدن، یوگا، وزنه برداری یا سایر اشکال ورزشی که باعث ترشح اندورفین می‌شوند و میزان استرس وارد بر بدن و ذهن را کاهش می‌دهند ممکن است مفید باشند.

منبع: SheKnows.com

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.