×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
۱۲ فروردین را در خرداد تکرار کنیم/مراقب فرافکنی آمریکایی‌ها باشیم

به گزارش همنوا به نقل از مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: دوازدهم فروردین و سالروز اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ یکی از افتخارات مهم نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و معماری معمار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) است.

وی عنوان کرد: روز دهم فروردین و یازدهم فروردین که دو روز همه پرسی و رفراندوم بود، با ۲۲ بهمن که پیروزی انقلاب اسلامی بوده، فاصله آن ۴۷ روز است یعنی از دو ماه کمتر است که مردم پای صندوق آرا آمدند و به نظام رأی دادند.

۱۲ فروردین یعنی میزان رأی مردم و ملت است

رئیس جمهور با بیان اینکه امام درس بزرگی به همه داد و یک اعلامیه مهمی بود که در این کشور همه کاره مردم هستند، گفت: اگر بخواهیم در یک کلمه ۱۲ فروردین ۵۸ را تفسیر کنیم این است که میزان رأی مردم و ملت است و همه کاره مردم هستند و این مردم هستند که برای خود نظامی را بر می‌گزینند و انتخاب می‌کنند. نظامی که یک پایه‌اش جمهوریت و مردم سالاری و یک پایه اش موازین اسلام و اسلامیت است و پایه سوم آن ایران است. این سه در کنار همه قرار می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

روحانی افزود: نام نظام ما هم جمهوری اسلامی ایران است که در قانون اساسی در اصل اول مخصوصاً در اصل سوم می‌گوید دولت جمهوری اسلامی ایران، این نام این نظام است و دارای سه پایه مهم است که هرکدام اهمیت خاص خود را دارد. جمهوریت در قانون اساسی به تفسیر در اصل ۶ بیان شده است و اسلامیت را در اصل ۴ بیان کرده است و ایرانیت هم در اصول مختلف از جمله اصل اول و سوم به صراحت ذکر شده است و مشخص است که کشور ما کشور ایران است.

وی با تاکید بر اینکه هویت ایرانی و فرهنگ ایران برای ما مهم است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهم یک کلمه راجع به ایران بگویم، منافع ملی کشور به معنای عام کلمه است، نه منافع ملی که روبروی امنیت ملی و مصالح ملی ذکر می‌کنیم. منافعی که به معنای عام همه اینها را شامل می‌شود. منافع ملی ایران یک پایه است و موازین اسلام چه در عمل و چه در قانونگذاری و چه در اعتقادات به ویژه در رفتار، میزان و معیار ما است.

رئیس جمهور ادامه داد: اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقامات کشور و مدیریت کشور را با صندوق آرا و با آرای خودشان برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند. این خیلی مهم است که نظر و آرای مردم و انتخاب مردم با این روش است.

پاسداشت مردم‌سالاری اسلامی در ۱۲ فروردین

روحانی تاکید کرد: اگر قبل را در نظر نگیریم، تمام انقلاب‌ها در ایران از زمان میرزای شیرازی بزرگ در این ۱۵۰ سال حرکت‌های انقلابی برای چه بود؟ برای این بود که مردم بتوانند انتخاب‌گر باشند و انتخاب کنند. کسی به مردم رأیی را تحمیل نکند. این کل حرکت‌های انقلابی در جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین دوازده فروردین یک روز بسیار مهم در مردم‌سالاری اسلامی در کشور ایران است و باید آن را پاس بداریم.

وی با بیان اینکه پاسداشت دوازدهم فروردین این است که مردم در همه امور مهم اداره کشور حضور پیدا کنند، گفت: خدای ناکرده اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن انتخابات نباشد، یک ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی که در ۱۲ فروردین انتخاب کردیم، زدیم. یکی از مسائل مهمی که امروز پیش رو داریم مساله انتخابات است. یعنی اگر تا پایان این دولت ۴ مساله مهم را بشماریم یکی از آنها انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و انتخابات میاندوره‌ای است که سر جای خود اهمیت دارند.

رئیس جمهور تصریح کرد: انتخابات بسیار مهم است برای اینکه مردم ببینند چه کسانی را با چه برنامه‌ای می‌خواهند برگزینند. تا انتخابات، مشارکت و صندوق رأی هست نظام جمهوری اسلامی ایران هم با همه این قدرت و شکوه خواهد بود و اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد و ان‌شاءالله چنین روزی نرسد که مردم بگویند چه فایده‌ای دارد که انتخاب کنیم یا نکنیم، به معنای پایان تمام انقلاب‌ها است یعنی از میرزای شیرازی تا الان همه را از دست دادیم و از بین رفته است.

روحانی بیان کرد: ثمره همه آن حرکت‌ها و انقلاب‌ها این است که مردم انتخاب کنند و حضور داشته باشند و مردم بگویند چه کسی و چه برنامه‌ای داشته باشد و مردم بگویند با چه کشوری رابطه داشته باشیم و چگونه مسائل داخلی و خارجی خود را حل کنیم و جمهوریت از همین جا آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت در کنار هم قرار گرفته و هرکدام معنای خاص خود را دارد. ما هویت ایرانی را داریم، راه، تاریخ و جایگاه ایران را داریم که خلاصه در یک کلمه به عنوان منافع ملی کشور و ایران باید مدنظر قرار دهیم.

۱۲ فروردین یک فرهنگ و مسیر برای حل معضلات پیچیده و اساسی کشور است

رئیس جمهور با بیان اینکه یک بار دیگر تاکید می‌کنم، راه حل مشکلات پیچیده در این کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: اگر یک مسأله‌ای پیچیده است و مدام این به آن می‌گوید و آن از دیگری انتقاد می‌کند، راه حلی جز اصل ۵۹ قانون اساسی وجود ندارد. مگر ما به دوزادهم فروردین افتخار نمی‌کنیم؟ دوازدهم فروردین یک همه پرسی و رفراندوم است.

روحانی اضافه کرد: مگر ما به قانون اساسی افتخار نمی‌کنیم؟ قانون اساسی با چه چیزی تصویب و نهایی شد؟ با رفراندوم و رأی مردم. قانون اساسی تجدید نظر شده و بازنگری شده چطور تصویب شد؟ باز هم با رفراندوم و آرای مردم. اصل نظام ما و قانون اساسی ما همه با رفراندوم انجام شده است.

رئیس جمهور عنوان کرد: قانون اساسی به ما گفته است در مسائل مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اگر یک مساله بسیار مهمی وجود داشت، ممکن است قانون گذاری از طریق مجلس شورای اسلامی نباشد بلکه از طریق همه پرسی باشد.

روحانی تاکید کرد: اتفاقاً من سال‌ها است که می‌اندیشم، ۴ سوال اصلی در این ۴ مساله وجود دارد. اگر یک رفراندوم گذاشته شود و این ۴ مساله به رفراندوم گذاشته شود، تمام دعواها و مشکلات جناحی و حزبی برطرف می‌شود. همانطور که وزیر کشور انتخابات برگزار می‌کند، یک بار دیگر به راحتی و با سوالات مشخص همه پرسی برگزار می‌کند.

وی اضافه کرد: البته این کار باید به همان ترتیبی که قانون اساسی مشخص کرده است انجام می‌شود. می‌خواهم بگویم دوازده فروردین یک روز نیست، بلکه یک فرهنگ، راه و مسیر برای حل معضلات پیچیده و اساسی در کشور است که بتوانیم از این راه پیروی کنیم و آن را ادامه دهیم و یک روز بسیار مبارک را پیش رو داشته باشیم.

۱۲ فروردین را در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تکرار کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه تا پایان این دولت ۴ ماه باقی مانده است و ۴ ماه پیشرو داریم که باید کشور را در این مدت اداره کنیم، گفت: حتی یک روز و یک هفته و یک ماه آن هم برای ما مهم است. دولت در هر لحظه می‌تواند تصمیم مهم بگیرد و اقدام مهمی انجام دهد. مردم این بار را بر دوش ما گذاشتند و تا ۱۲ مرداد این بار بر دوش ما است و سنگینی آن را به وضوح بر دوش خود احساس می‌کنیم.

روحانی افزود: پس یکی از مسائل مهم، انتخابات است و همه باید تلاش کنیم انتخابات خوب، پرشور و با شکوه برگزار شود به گونه‌ای که همه مردم احساس کنند که یک نماینده‌ای دارند. یعنی هر اندازه جناح و تفکر که داریم هرکدام ببینند نماینده‌ای دارند و تشویق شوند و پای صندوق رأی بیایند. زحمت ایستادن پای صندوق را به عنوان عبادت تلقی کنند و از صبح بروند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این مساله خیلی مهم است که همه مردم احساس کنند که رأی آنها تأثیرگذار است و با شور و شوق پای صندوق بیایند و نترسیم که نکند این انتخاب شود یا آن انتخاب شود. هرچه مردم انتخاب کنند مبارک است این را هم قبول کنیم. اگر این را در مغز خود بگنجانیم، منتخب مردم برای ما مبارک است هرکس که می‌خواهد، از این جناح یا از آن جناح باشد. همیشه ما نیازمند هستیم و الان هم نیازمندیم که ۱۲ فروردین را در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ که سال قرن و سال بسیار مهمی است، تکرار کنیم.

روحانی در ادامه در خصوص بیماری کرونا بیان کرد: موضوع دومی که در این چهار ماه دنبال می‌کنیم و برای ما بسیار مهم است، مساله کرونا است و سلامت مردم. از پایان بهمن سال ۹۸ تا الان که فروردین سال ۱۴۰۰ است خیلی تلاش شد. مردم، کسبه، تولیدکنندگان، آنهایی که مسئولیت داشتند همه تلاش کردند و در رأس آنها کادر درمان مسئولیت بسیار سخت و سنگینی را بر دوش گرفت. همه آنهایی که به میدان آمدند انصافاً تلاش فوق العاده ای انجام دادند.

رئیس دولت دوازدهم افزود: روز اول برای ماسک و دستکش و الکل و مواد ضدعفونی، ونتیلاتور و وسایل مبارزه با کرونا مشکل داشتیم که همه اینها ساخته شد و همه به میدان و پای کار آمدند. یک پزشک قهر نکرد و یک پرستار نگفت خسته شدم. همه آمدند پای کار و تلاش کردند. ما روز اول اصلاً کیت تشخیص کرونا نداشتیم اما انواع کیت تشخیص ساخته شد و الان بالای صد هزار توان تست گرفتن داریم. پس کار بسیار بزرگ و عظیمی شد.

بخش خصوصی با ارز نیمایی واکسن وارد کند

وی با بیان اینکه در مقطع اخیر کار بزرگ ما واکسن است، گفت: در این راستا، تلاش بسیار زیادی شد و میلیون‌ها دز واکسن خریداری شد که باید وارد کشور شود که البته بخشی از آن وارد شده و بخش دیگر در همین هفته‌ها و ماه بعد وارد می‌شود. در داخل هم بخش‌های مختلف برای ساخت واکسن تلاش می‌کنند که خیلی امیدواریم تا پایان بهار بتوانیم از واکسن داخلی هم استفاده کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: از شنبه این هفته مصوبه ستاد ملی کرونا بود که در چهارچوب واکسن‌هایی که وزارت بهداشت و درمان مشخص و معین کرده است، هر بخش خصوصی با ارز نیمایی می‌تواند واکسن را وارد کند، بیاورد و در بیمارستان‌های خصوصی، دولتی و هر جا که وزارت بهداشت و درمان مناسب می‌دانند تزریقات انجام بگیرد. حتی اگر یک کارخانه و یک تولیدکننده بزرگ برای کارگران خودش می‌خواهد، برود و با هماهنگی وارد کند و از واکسن استفاده کند.

روحانی اظهار کرد: واکسن‌هایی که ما وارد می‌کنیم و به صورت مجانی استفاده خواهد شد، حساب و برنامه دیگری دارد که طبق آن برنامه عمل می‌کنیم. کادر درمان، افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت هستند و ممکن است به افراد عادی مقداری دیرتر برسد ولی اگر کسی خواست از طریق دیگر با ارز نیمایی واکسن وارد شود و تزریق شود هیچ مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: چرا یک ایرانی برای زدن واکسن برود در کشور دیگر پول بلیط هواپیما و هتل بدهد و یک ماه بماند تا واکسن را تزریق کند؟ ما مشکلی نداریم و این را مصوب و ابلاغ کردیم و وزارت بهداشت دنبال می‌کند. کار بزرگ ما این است که در زمینه واکسن کرونا در اولین قدم، فوتی‌ها کاهش پیدا کند. یعنی وقتی کارد درمان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و مسن واکسن بزنند، مرگ و میر یک مرتبه کاهش پیدا می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در قدم دوم می‌خواهیم زنجیره را قطع کنیم که برای تحقق آن باید ۷۰ درصد مردم واکسن بزنند. یا اگر یک فرد واکسن نیاز ندارد وزارت بهداشت اعلام کند. این کار در سال ۱۴۰۰ در دسترس است و ان‌شاءالله انجام خواهد شد و این دولت همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

روحانی ادامه داد: دیروز در جلسه ستاد تنظیم بازار به صراحت گفتم ما نباید به فکر ۴ سال باشیم بلکه باید به فکر ۱۴۰۰ باشیم. هر چه لازم است برنامه ریزی و تجهیز کنیم و تا ساعات آخر به بهترین شکل ممکن کار کنیم و کشور را در اختیار دولت سیزدهم قرار دهیم. ان‌شاءالله شرایط بهتری برای مردم پیش خواهد آمد.

وی بیان کرد: مساله سومی که در این ۴ ماه باقی مانده برای ما اهمیت دارد، مساله تحریم است. در این مساله اخیراً یک نگرانی پیدا کردم که شاید خیلی جا نداشته باشد. وزارت خارجه، صدا و سیما و دیگران همه دست به دست هم دهند که این موضوع برطرف شود. ببینید تا امروز ۱۰۰ درصد مقصر در داستان تحریم آمریکا است و هیچکس نمی‌تواند تردید کند. در دوره ترامپ که هیچ جای تردیدی نیست و آنها بی قانونی کردند و خلاف انسانیت کار تروریستی انجام دادند و مردم ما را تحریم کردند.

روحانی ادامه داد: اینها حتی غذا و داروی مردم را تحریم کردند. خبیث‌ترین دولت در تاریخ آمریکا دولت ترامپ بوده است. تا وقتی آنها بودند تمام دنیا می‌دانست در داستان تحریم مقصر آمریکا است. دولت جدید که آمده، شیوه‌اش را تغییر داده است. اگر حواس ما جمع نباشد ممکن است با تبلیغات به مردم ما بگوید ما آماده هستیم و این ایران است که مخالف مذاکره است. ما آمدیم پشت در ۵+۱ و این ایران است که پشت در قفل انداخته و ما را راه نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: دولت جدید آمریکا که آمده است تا کنون هیچ اقدام جدی عملی انجام نداده است. یکسری حرف‌هایی زده و مثلاً گفته است کار دولت قبل اشتباه بوده و فشار حداکثری جواب نداده است و راه جنگ، فشار و تحریم نیست بلکه راه دیپلماسی است اما در عمل باز هم همان تحریم و فشار است و ما دیپلماسی نمی‌بینیم.

باید روزانه به دنبال مذاکره و رفع تحریم باشیم

رئیس جمهور تصریح کرد: می‌گوئیم شما قبول دارید ترامپ تروریست بوده است یا قبول ندارید؟ اگر قبول ندارید که همه حرف‌های شما بی ربط است. اگر قبول دارید، پس یک ثانیه نمی‌توانید عمل تروریستی را ادامه دهید. شما دارید اعمال تروریستی را ادامه می‌دهید و همچنان پول‌های ما را قفل کردید و نمی‌گذارید در اختیار ما قرار گیرد. حتی در واکسن ما مشکل درست می‌کنید.

روحانی ادامه داد: من می‌ترسم دستگاه تبلیغات غرب و آمریکایی‌ها در بلندگوها بدمند ما که گفتیم آن راه غلط بوده است، ما که گفتیم دیپلماسی و ما که پشت در آمدیم و ایران راه نمی‌دهد. نباید بگذاریم این حرف غلط و دروغ جا بیافتد. ما باید بیش از این فعال و روزانه به دنبال مذاکره و رفع تحریم باشیم. همانطور که رهبری فرمودند ما عجله نداریم و دیگر کسی ما را به عجله متهم نمی‌کند.

وی با بیان اینکه اگر اول یا دهم اسفند می‌رفتیم، آنها می‌توانستند بگویند چقدر عجله دارید، گفت: در فروردین دیگر عجله تمام شد و هیچکس نمی‌تواند بگوید عجله کردیم. دیگر می‌شود فرصت سوزی. همه باید به صحنه بیاییم و تلاش کنیم. تحریم ظلم به همه است و باید برداشته شود. این کار، کار نادرستی بود که دولت آمریکا انجام داد و به محض اینکه آنها تحریم‌ها را بردارند ما به تعهدات خود بر می‌گردیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: آنها می‌گویند اگر بخواهیم به کل تعهدات برگردیم دو، سه ماه زمان می‌برد و این دروغ است و یک روز بیشتر زمان نمی‌برد. با یک فرمان مقررات قبلی حاکم می‌شود و در یک ساعت می‌توان این کار را کرد. ما هم زمان نمی‌خواهیم و در یک لحظه می‌توانیم به کل تعهدات برگردیم. چهار تا پیچ را می‌بندیم و چهار تا پیچ را باز می‌کنیم و اصلاً چیزی نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه این کار در دو طرف اراده جدی می‌خواهد گفت: اگر در دو طرف اراده جدی وجود داشته باشد آمریکا می‌تواند در یک روز به کل تعهدات برگردد و ما هم می‌توانیم به کل تعهدات برگردیم. بنابراین راه روشن است و با شعار و مصاحبه کار پیش نمی‌رود و آمریکایی‌ها باید با تمام توان در مقام عمل بیایند و بفهمند کار قبلی جنایت بوده و امروز باید جبران کنند. ما هم بلافاصله آماده هستیم تا اگر تحریم‌ها برداشته شد ما هم در یک روز همه تعهدات خود را انجام خواهیم داد و به قبل اردیبهشت ۹۸ بر می‌گردیم.

وی اضافه کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم تحریم برداشته شود و یک روز تأخیر در این جهت را خلاف شرع و قانون اساسی و نظر مردم می‌دانیم. مجری دولت است و دولت برای این اقدام بزرگ آماده است.

رئیس جمهور گفت: در دو مساله اقلام عمومی مورد نیاز مردم و تولید کاملاً باید در صحنه باشیم. ۱۰۰ قلم کالا مورد نیاز مردم است و مردم به راحتی می‌توانند با قیمت مناسب در اختیار داشته باشند. وزارت کشور ان شاء الله در این زمینه فعال‌تر می‌شود و وزیر صمت و جهاد نیز فعال‌تر می‌شوند. مورد و مشکلی در این زمینه نداریم. هم نهاده‌های دامی هست و هم در گمرک و در راه است و شرکت‌ها آماده هستند، کشتارگاه‌ها هم آماده هستند. در یک سامانه می‌توانیم همه این موارد را بدانیم.

روحانی ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات، از همه وزرا می‌خواهم تلاش کنند تا هم ذخیره ما به اندازه کافی وجود داشته باشد و هم بازار ثبات داشته باشد. امسال سال تولید، سال پشتیبانی از تولید و رفع موانع تولید است.

رئیس جمهور بیان کرد: الحمدلله سال گذشته هر هفته پنجشنبه افتتاح‌ها را انجام دادیم و ۵۸ افتتاح داشتیم. امسال هم هفته پیش اولین افتتاح را انجام دادیم و فردا هم دومین افتتاح را انجام خواهیم داد و ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد طرح و پروژه افتتاح شد. فردا هم در زمینه بحث‌های صنعتی افتتاح خواهیم داشت و وزارت نیرو هم الفبای خود را ادامه خواهد داد و البته الفبای آن به «ی» نمی‌رسد.

روحانی در پایان گفت: وزیر راه دیروز قول دادند که تا پایان این ۴ ماه ۵ سد ملی مخزنی و ۱۰ هزار شبکه تسویه آبیاری افتتاح خواهد شد. بنابراین افتتاح‌ها به راه است و ما تصمیم گرفتیم برای پشتیبانی از تولید چه اقداماتی انجام شود و برنامه‌های اولیه نوشته شده است و ان‌شاءالله به زودی تکمیل می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.