×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Thursday 2 May 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25428 خبر
کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا؛دکتر قاسم عمو عابدینی، چهارشنبه، ۲۹ شهریورماه شهریورماه، در اولین جلسه‌ کارگروه آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی استان در دانشگاه تبریز، گفت: نخستین بار است که در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی، قصد داریم در قالب طرحی، اختیارات را به استان‌ها بدهیم تا برخلاف همیشه که از مرکز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ می‌شود، این بار خود استان‌ها با محوریت مرکز استان تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: آیا واقعاً دانشگاه‌های ما به‌صورت ۱۰۰ درصدی منطبق با تمدن ایرانی ـ اسلامی هستند؟ امام علی(ع) فرموده است که «العلم سلطان» و اکنون بسیاری از کشورهای دنیا به حقیقت این حدیث پی‌برده‌اند و از طریق تولید علم و فناوری، برای مردم خود رفاه، ثروت و قدرت به ارمغان می‌آورند.

عمو عابدینی اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، با توجه به وضعیت فعلی دانشگاه‌ها، ما از مسیر اصلی که عبارت است از قرار گرفتن در تمدن‌سازی، دور شده‌ایم و باید تحولی در ساختار، برنامه‌ها، شاخص‌ها و... ایجاد کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: با وجود اینکه اولین دانشگاه دنیا در ایران به وجود آمده و ما از نظر تعالیم اسلامی و تمدن ایرانی مبتکر دانشگاه حکیم‌پرور هستیم، اما بسیاری از کشورهای دنیا از سال‌ها قبل دانشگاه‌های خود را به سمت استاد محوری، برنامه محوری، شاگردپروری و حکیم‌پروری سوق داده‌اند؛ در حالی‌که هنر و حکمت هدیه‌ ایرانی‌ها به دنیا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه‌های ما باید حکمت‌محور بوده و نماد خیر کثیر باشند؛ درحالی‌که اکنون مدل حکمرانی دانشگاه‌های بزرگ دنیا برمبنای مدل حمکت محوری ایرانی – اسلامی است. لذا تحول یک امر ضروری است.

عمو عابدینی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی نیز بیان کرد: در حال حاضر رتبه‌ دانشگاه تبریز در دنیا بین ۸۰۰ و ۷۰۰ است؛ اما اگر طرح آمایش اجرا و دانشگاه‌های استان تجمیع شوند، این رتبه به ۱۰۰ تا ۲۰۰ خواهد رسید. کشور ما باید ۳۲ دانشگاه اوپن داشته باشد در حالی‌که اکنون دو هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی در کشور فعالیت می‌کند که این تعداد باید به ۵۰۰ واحد کاهش یابد.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از رشته‌ها بازار کار نداشته یا تعداد محدودی جذب می‌شوند، بازهم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند و به همین دلیل تاکنون یک هزار و ۱۰۰ رشته‌ را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف کرده‌ایم و در همین راستا بحث آمایش در آموزش عالی اعمال و دانشگاه‌ها تجمیع خواهند شد. البته بخشی از علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی شامل این طرح نشده و همچنان باقی خواهد ماند.

وی در ارتباط با مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز گفت: برخی از دانشگاه‌ها علی‌رغم کوچک بودن، به علت داشتن تخصص و ظرفیت در یک موضوع خاص تا مقطع دکتری نیز حمایت می‌شوند اما قرار نیست همه‌ دانشگاه‌ها هر نوع مأموریتی را برای خود تعریف کنند.

عمو عابدینی، خطاب به رؤسا و نمایندگان دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی حاضر در جلسه گفت: تک تک شما باید ابتدا منافع ملی را در نظر بگیرید و اینطور نباشد که تمرکزتان صرفاً بر روی دانشگاه متبوع خود باشد. ما نباید کاری کنیم که با فارغ‌التحصیلان بیکار عصبانی مواجه شویم.

وی در خاتمه تأکید کرد: کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است و اساس آموزش عالی باید بر مبنای حکیم‌پروری باشد تا دانشگاه‌ها به سمت تمدن‌سازی حرکت کنند.

صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز نیز در این جلسه، اظهار کرد: خوشبختانه بعد از استقرار دولت سیزدهم، تحولات بسیار خوب و بزرگی در موضوعات مختلف از جمله حوزه‌ آموزش عالی دیده می‌شود و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز جزو پیشگامان این تحولات است که هدفی جز ایجاد دانشگاه‌های حکمت بنیان ندارد.

وی در خصوص طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی استان گفت: این طرح یکی از کارهای مهمی است که باید بدون داشتن تعصب و با نیت حل مشکلات و موضوعات استان حرکت کنیم و با یکدیگر میثاق ببندیم که این کار بزرگ را به سرانجام برسانیم.

نصراله‌زاده تصریح کرد: طبیعتاً این کار چالش‌هایی را خواهد داشت ولی ما از رزمندگان دفاع مقدس آموخته‌ایم که هیچ کاری غیرممکن نیست.

رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی در واقع پاسخی به این سؤال است که آیا وجود تعداد زیاد دانشگاه در کشور لازم است؟ ما باید به فکر حل مشکلات کشور باشیم و هیچ یک از ما دغدغه‌ای جز حل مشکلات نداشته باشیم.

براساس این گزارش، در ادامه‌ این جلسه رؤسای دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود در خصوص طرح آمایش مدیریت تحول در آموزش عالی استان پرداختند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.