×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Sunday 28 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25410 خبر
کدام گروه از بیماران دیابتی روزه بگیرند؟

سعید کلباسی فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت:کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و عوارض این بیماری را دارند و دارو‌های متعددی مصرف می‌کنند نباید روزه بگیرند؛ بنابراین روزه گرفتن برای بیماران دیابتی باید در یک شرایط خاصی صورت پذیرد.

این عضو انجمن دیابت ایران ادامه داد: یک بیمار دیابتی در صورتی که پزشک وی اجازه روزه گرفتن داده باشد و قند خون بیمار نیز تحت کنترل باشد طی یک پروسه تغذیه‌ای می‌تواند با رعایت تغذیه مناسب روزه بگیرد. از جمله اینکه بیماران دیابتی نباید غذای بسیار چرب و شیرین مصرف کنند.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه افراد سالم و بیماران دیابتی تفاوتی ندارد بلکه بیشترین اهمیت در بیماران دیابتی آن است که اضافه وزن پیدا نکنند و در زمان روزه‌داری دچار یبوست نشوند ادامه داد: افراد دیابتی باید غذا‌هایی مصرف کنند که زودهضم نباشد و یک ساعت و نیم بعد از افطار میوه مصرف کنند.

او ادامه داد: بیماران دیابتی قند خونشان نیز دو ساعت بعد از افطار چک شود همچنین  از سبزیجات بسیار استفاده کنند. خوراکی‌های شیرین مانند زولبیا و شله‌زرد مصرف نکنند و حتی چای زیاد و نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز ننوشند و تاکید می شود آب بسیار بنوشند و از مصرف غذا‌های پرادویه نیز خودداری کنند همچنین  بیشتر غذا‌های پر فیبر، کم‌چرب و دارای نشاسته مصرف کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود پروتئین را در وعده سحر مصرف کنند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در پایان افزود: افراد دیابتی که روزه نمی‌گیرند هم در این ماه دچار ناپرهیزی غذایی می‌شوند. تاکید ما این است که در صورت همراهی خانواده در سفره افطار و سحر مراقب تغذیه خود باشند.

 

منبع: آنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.