×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
روحانی: ایجاد دوگانه عزاداری و سلامت غلط است/مراسم های محرم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود

به گزارش همنوا به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: بیش از 5 ماه است که مردم با ویروس خطرناک کرونا مواجه بودند و وارد ماه ششم شدیم؛ هم‌چنین بیش از دو سال و دو ماه است که مردم با تحریم شدید آمریکا مواجه بودند که وارد دو سال و سومین ماه شدیم. ماه‌ها و سال‌های بسیاری سختی برای مردم گذشته است.

 

وی افزود: تأکید بر فاصله‌گذاری اجتماعی یعنی نوعی مشکلات اجتماعی برای مردم ایجاد می‌شود و این برای آنان سخت است ولی همگی ناچاریم که رعایت کنیم. وقتی می‌گوییم مهمانی‌ها، عروسی‌ها و مراسمات عزا تعطیل شود یعنی مردم در سختی قرار می‌گیرند ولی چاره‌ای جز این نداریم.

 

روحانی ادامه داد: ملت ایران در این دو سال و چند ماه و هم‌چنین در این بیش از پنج ماه در برابر کرونا نشان داده که دارای توان و قدرت کافی برای مقابله و ایستادگی برابر این فشارهاست. این ملت به زانو در نمی‌آید و اگر ده فشار دیگر هم اضافه بشود و بخواهد مردم را از مسیر درست منحرف کند، نمی‌تواند کاری کند و مردم با کمک و تعاون می‌توانند هر مشکلی را حل کنند.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نیاز به امید به آینده داریم و یأس باید از از بین برود، اظهار داشت:  یأس و نامیدی از جنود شیطان است و اگر یأس در جامعه‌ای وجود داشته باشد، آن جامعه به موفقیت نخواهد رسید. ما مسلمانان به فرج و گشایش معتقدیم و می‌دانیم که پیروزی نهایی با حق است. عنصر دیگری که به آن نیاز داریم تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح برای حل مشکلات است.

 

روحانی خاطر نشان کرد: امروز کادر درمان، کادر تولید، کادر توزیع و حمل و نقل کالا، کادر فرهنگی و همه دست به دست هم داده‌اند و مشغول کار و فعالیت هستند. اگر یکی از این کادرها نبود و کار خود را انجام نمی‌داد نمی‌توانستیم پیش برویم. اگر برای کادر درمانی ماسک «N95» نداشتیم و در داخل تولید نمی‌شد و می‌خواستیم از یک کشور خریداری کنیم و اگر آن کشور آن ماسک را یک ماه دیر به ما تحویل می‌داد، مشکلات عدیده‌ای پیش می‌آمد. همه این کادرها مسئولیت سنگین خود را بر عهده دارند و مشکل حاد بحرانی را در کشور علیرغم تحریم و بیماری، شاهد نیستیم. دولت، وزرا و قوای دیگر در حد توان خود تلاش می‌کنند.

 

وی با اشاره به اقدامات دولت برای مستاجرین یادآور شد: برای این ایام کرونا دو طرح مهم برای مستاجرین که در فشار بودند تصویب کردیم؛ یکی تعیین میزان افزایش اجاره بها که آرامشی را به وجود اورد و دیگری اینکه هفته مصوب کردیم وامی به مستاجرین برای مدیعه مسکن داده شود که سود ارزان و 13 درصدی دارد.

 

رئیس‌جمهور بیان کرد: دولت تلاش خود را انجام داده و امروز در زمینه تولید و فعالیت اقتصادی همه توان‌مان را بکار گرفتیم و افتتاح‌هایی که برخی از آن‌ها را در روزهای پنجشنبه می‌بینیم نشان‌دهنده انجام فعالیت در کشور است. نیازهای پزشکی و غذایی در اولویت است و وزارت بهداشت و صمت در این زمینه تلاش می‌کنند.

 

روحانی گفت: امروز با گذشت پنج ماه از این ویروس تجربه نسبتا روشنی در این‌باره داریم، ما و همه کشورها به این نیتجه رسیدیم باید بر نظام بهداشتی تمرکز داشته باشیم و کاری کنیم نیازی نباشد که یک فرد به بیمارستان برسد. ماسک، فاصله‌گذاری و بعضی تعطیل‌کردن‌ها هم به همین منظور انجام می‌شود. همه دنیا در روزهای اولیه سراغ ممنوعیت و تعطیل کردن رفتند و گفتند همه جا باید تعطیل شود و در کشور ما هم در مقطعی به این سمت رفتیم، بعد مشخص شد که برخی از این ممنوعیت‌ها صحیح نیست؛ وقتی تولید تعطیل شود، زندگی مردم دچار مشکل خواهد شد.

 

وی افزود: همه به این نتیجه رسیدند که بازگشایی‌ها باید انجام شود و این مسئله در همه کشورها صورت گرفته است ولی همه توصیه کردند همه باید پروتکل‌‌ها را مراعات کنند.  کشورها ماسک زدن را الزامی و اجباری کرده و حتی برای آن جریمه هم قرار می‌دهد؛ مشخص است که همه راه‌حل را بر رعایت اصول بهداشتی دیده‌اند.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه  اگر جامعه‌ای روحیه خود را ببازد و دچار اضطراب و افسردگی شود، دچار مشکل فراوان خواهد شد، خاطر نشان کرد: ترس و خوفِ معقول صحیح است ولی نباید به مردم ترس و اضطراب بدهیم. رعایت بین ترسِ معقول و اضطراب سخت است و باید در نحوه تبلیغ و بیان مراقبت شود.

 

روحانی تأکید کرد: وقتی می‌گوییم همه باید ماسک بزنند و در اجتماعات از ماسک استفاده شود، ماسک باید به اندازه کافی در اختیار همه باشد؛ اول وفور و دوم قیمت مناسب. وزارت صمت در این‌باره کار خود را انجام می‌دهد و البته باید بیش از این تلاش کند.

 

وی اظهار داشت: ان‌شالله در این ماه که ماه پربرکت و ماه عید غدیر است و هم‌چنین در ماه محرم شاهد روحیه بلند نوع‌دوستی، وطن‌خواهی، یاری یکدیگر و مسئولیت‌پذیری خواهیم بود.

 

رئیس‌جمهور گفت: مراسم عرفه نیز ان‌شالله باشکوه برگزار شود و فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی در مساجد و محل‌های برگزاری مراسم رعایت شود. کسانی که توانایی دارند در عید قربان میان مردم و فقرا گوشت تقسیم کنند و پروتکل‌ها در این موضوع ساده‌تر است زیرا مشکل بهداشتی گوشت با پخته‌شدن بر طرف می‌شود.

 

روحانی هم‌چنین افزود: از مردم می‌خواهیم که موضوع این ویروس را کوتاه‌مدت نبینیم؛ نمی‌توان گفت این هفته هم دستورالعمل‌ها را مراعات می‌کنیم و از هفته دیگر نباید رعایت کنیم. ما باید برای کل سال و حتی احتمالا برای ماه‌هایی از سال آینده این مراعات‌ها را انجام دهیم. روز تولید، تایید و توزیع کافی واکسن این بیماری به طور دقیق مشخص نیست؛ این بیماری ناشناخته است و هر چه جلوتر می‌رویم به نکات جدیدی می‌رسیم و باید در این‌باره به‌صورت بلندمدت برنامه‌ریزی و نظارت کنیم.

 

وی تصریح کرد: در جلسه امروز خبر خوشی داشتیم که در برخی استان‌ها با تلاش کادر درمانی و با حمایت‌های مردم و اجرای پروتکل‌ها از پیک عبور کردیم و نام برخی استان‌های کرمانشاه، خوزستان و کردستان در این‌باره برده شد.

 

رئیس‌جمهور به مباحث مطرح شده در جلسه امروز ستاد درباره عزاداری ماه محرم نیز بیان کرد: جای تأکید نیست و همه می‌دانند که زندگی ما ایرانی‌ها، شیعیان و مسلمانان با عشق امام حسین(ع) عجین شده و فرهنگ عاشورا و محرم و سوگواری برای ایشان مسئله مهمی است که در طول تاریخ بوده است. ایران و سایر کشورها به خوبی عزاداری می‌کنند ولی ایرانی‌ها توجه خاصی نسبت به اهل بیت(ع) داشته و در میان اهل بیت(ع) نیز توجه ویژه‌ای به امام حسین(ع) دارند.

 

روحانی افزود: روایات زیادی درباره عزاداری برای پیامبر(ص) و ائمه(ع) آمده است ولی تأکید ویژه‌ای بر عزاداری امام حسین(ع) شده است؛ روایاتی که می‌گوید «زیارت امام حسین(ع) بر هر مسلمانی واجب است» و «خداوند دوست می‌دارد کسی را که امام حسین(ع) را دوست دارد» نشان از جایگاه ویژه‌تر آن حضرت دارد. عشق امام حسین(ع) چیزی دیگری است و در عمق جان ماست.

 

وی ادامه داد: ایجاد دوگانگی غلط است، زمانی عده‌ای موضوع سلامت، معیشت و اقتصاد را مطرح کرده‌اند ولی مردم به‌خوبی ثابت کردند که این دوگانگی‌ها غلط است و باید این دو کنار هم باشد؛ حالا ممکن است دوگانه «عزاداری یا سلامت» مطرح شود؛ پاسخ ما این است که هر دوی اینها باید در کنار هم باشد. باید عزاداری امام حسین(ع) را پاس بداریم و به عنوان فرهنگی که در طول تاریخ منجی ما بوده و ما در انقلاب و دفاع مقدس و تمامی حوادث و در هر شرایط مرهون امام حسین(ع) بوده‌ایم. اخلاق حسنه جزو فرهنگ کربلاست و مقاومت مردم که در برابر  آمریکا نمی‌ترسند و ایستادگی می‌کنند از فرهنگ امام حسین(ع) است که ملت را شجاع و قوی تربیت کرده است.

 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: عزاداری حتما و جلوگیری از شیوع این بیماری هم قطعا باید با هم انجام شود. مراسمات شب‌های احیا در ماه مبارک رمضان برگزار شد و مشکلی هم پیش نیامد؛ عده‌ای از مردم در خانه و با استفاده از فضای مجازی و صدا و سیما و عده‌ای هم در مساجد قرآن به‌سر گرفتند. ماه رمضان موجب شیوع بیماری نشد و عبادت‌ها و شب‌های احیا علت شیوع بیماری نبود و حتی معاندین هم نتوانستند در این‌باره چیزی بگویند.

 

روحانی در ادامه اظهار داشت: باید برای محرم هم کاری کنیم که حتی معاندین هم نتوانند حرفی بزنند. همه‌جا و در همه وضعیت‌های قرمز و زرد و در روستاها و شهرها باید عزاداری انجام شود. البته تراکم جمعیت نباید باشد و مراسم‌ها با فاصله‌گذاری برگزار و پروتکل‌ها رعایت شود و زمان عزاداری هم به‌طور مناسبی برنامه‌ریزی شود؛ طولانی شدن زمان عزاداری ممکن است ما را در مسیر شیوع قرار دهد. برخی روزها مانند تاسوعا و عاشورا و اربعین برای ما ویژه است؛ ایام و زمان عزاداری می‌تواند کوتاه ‌تر باشد ولی اصل عزاداری مانند همه سال‌ها باشکوه خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه امسال ماسک و عدم تراکم جمعیت و رعایت پروتکل‌ها هم جزو شکوه عزاداری است، خاطر نشان کرد: این‌گونه و با این رعایت‌ها عشق ما به امام حسین(ع) که فرموده‌ی خدا و پیامبر(ص) است و اطاعت از خداوند نشان داده می‌شود. ما باید الگو باشیم و ایران باید الگوی سایر کشورها، سایر شیعیان و سایر عزاداران شود.

 

رئیس‌جمهور گفت: مبلّغین، حوزه‌های علمیه، سازمان‌های تبلیغاتی، وزارت کشور و وزارت بهداشت تلاش‌های خوبی انجام داده‌اند. هم‌چنین ان‌شالله اصول بهداشتی درباره نذورات هم رعایت خواهد شد؛ کسانی که می‌توانند به‌صورت خام و خشک به خانه‌های مردم و خصوصا نیازمندان برسانند و کسانی هم که می‌خواهند غذا بدهند، اصول بهداشتی را رعایت کنند و سفره‌ای پهن نشود و دستورالعمل ها مراعات شود که ان‌شالله فضای محرم امسال ما حسینی و با شور امام حسین(ع) و عاشورا و توأم با رعایت دستورالعمل‌ها خواهد بود. کسی نمی‌تواند بین دین و علم فاصله ایجاد کند و علم در کنار دین و دین در کنار علم است و فاصله‌ای بین این دو وجود ندارد.

 

روحانی در پایان بیان کرد: از علما، مراجع، حوزویان و مداحان که متولیان تبلیغی هستند و از متولیان مساجد و تکایا می‌خواهم که همگی در چارچوب اصول دین اسلام و حفظ سلامتی یکدیگر را در رعایت پروتکل‌ها همراهی کنیم. ما می‌خواهیم هم عزاداری کنیم و هم می‌خواهیم عزادار امام حسین(ع) را مبتلا نکنیم. باید مراقب سالمندان  و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند باشیم و عزاداری آنها در شرایط رعایت فاصله‌گذاری و در منزل هم مقبول خواهد شدو می‌توانند این مراسم را از طریق تلویزیون و فضای مجازی ببیند و عزاداری کنند.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.