×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
وی پی ان فقط فیلترشکن نیست / تاوان فیلترینگ برای کشور چه خواهد بود؟

به گزارش همنوا، در هفته دوم محدودیت به دسترسی اینترنت بین‌المللی در کشور هستیم، در هفته اول، محدودسازی دسترسی به اینترنت بین‌المللی و مسدود‌سازی برخی از شبکه‌های اجتماعی پر کاربرد از جمله اینستاگرام و واتس‌اپ رقم خورد. با محدودسازی و مسدودسازی، کاربران برای دستیابی به اینترنت بین‌الملل و شبکه‌های اجتماعی مسدود شده، دست به دامان VPNها شدند اما، تقریباً از هفته دوم، بسیاری از VPNها نیز از کار افتاده و راه‌های دانلود آن‌ها از طریق اپل استور، گوگل پلی و... به دلیل فیلتر بسته شده است.

در این میان مدافعان فیلترینگ و طرفداران طرح صیانت، کاربران را به استفاده از شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی داخلی حواله می‌دهند و تأکید دارند؛ دیگر نیازی به VPNها نیست و کاربران می‌توانند، استفاده از شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی داخلی فعال در بستر آن را جایگزین شبکه اینترنت بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی خارجی کنند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، تنها استفاده VPNها شکستن فیلتر نیست و کاربرد‌های بسیار مهمتری برای کسب و کار‌ها دارند و ادامه فیلتر VPNها می‌تواند آسیب جدی به آن‌ها بزند.

VPNها برای ارتقاء امنیت نتورک‌ها

علی کیائی فر، کارشناس امنیت زیرساخت شبکه و سیستم کنترل صنعتی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در اینباره، اظهار کرد: VPNها ، تکنولوژی در دنیای فناوری اطلاعات هستند که برای ارتقاء امنیت نتورک‌ها و شبکه‌ها به کار ‌می‌روند و تنها یکی از کاربرد‌های آن‌ها استفاده به عنوان فیلترشکن است.

وی ادامه داد: بسیاری از کسب کار‌ها در بستر اینترنت با استفاده از VPNها ارتباط بین دفاتر خود را برقرار می‌کنند و این امر موجب می‌شود که امنیت در ارتباطات آن‌ها حاکم باشد.

کیائی فر با بیان اینکه مسدودسازی VPNها و پروتکل‌های آن‌ها می‌تواند عملاً فعالیت کسب و کار‌ها را با اختلال مواجه کند، افزود: مسدودسازی VPNها و پروتکل‌های آن‌ها، بسیاری از کسب و کار‌ها را با مشکل در کار‌های روزمره مواجه کرده است، به ویژه شرکت‌های که سرور‌های آن‌ها خارج از کشور است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن، تعدادی استارت آپ در کشور داریم که کسب و کار خود را در خارج راه‌اندازی کرده اند اما، تمام تیم پشتیبانی و فنی‌شان در داخل کشور است که، مسدودسازی VPNها و پروتکل‌های آن‌ها موجب شده، عملاً کسب و کارشان با چالش روبه رو شود.

به گفته کیائی فر؛ مسدودسازی VPNها و پروتکل‌های آن‌ها، از تصمیم‌های بسیار اشتباه در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور است چراکه، امنیت فضای کسب و کار‌ها در این فضا را کاهش داده است و موجب خواهد شد کسی به سراغ سرمایه در این حوزه نیایند و یا اینکه به فکر خارج شدن از آن بیفتند.

اینترنت ذات بین‌المللی دارد

وی در واکنش به مدافعان فیلترینگ و راهکار آن‌ها درباره استفاده از شبکه ملی اطلاعات به جای اینترنت بین‌الملل و شبکه‌ها اجتماعی داخلی به جای خارجی‌ها، اظهار کرد: چند نکته در پاسخ به این سخنان مطرح است، ابتدا اینکه ما آنچه که به عنوان اینترنت می‌شناسیم ذات بین‌المللی دارد که همه جهان به آن دسترسی دارند، اگر روزی تحت هر عنوانی این شبکه فقط محدود به داخل مرز‌ها شود، دیگر نام آن اینترنت نیست.

کیائی فر ادامه داد: نکته دیگر اینکه، فرض کنیم نمونه داخلی شبکه‌های اجتماعی خارجی مسدود شده در کشور وجود داشته باشد و از امروز نیز آماده بهره‌برداری باشد، باید در نظر بگیرد که کسب و کار‌ها نمی‌توانند یک مرتبه از شبکه اجتماعی خارجی به شبکه مشابه داخلی کوچ کنند.

وی در توضیح بیشتر گفت: به طور مثال یک خانم خانه دار را در نظر بگیرد که پیجی در شبکه اجتماعی اینستاگرام برای فروش صنایع دستی خود راه‌اندازی کرده و در طول سال‌ها با تلاش فراوان تعدادی فالوئر‌هایش را افزایش داده است تا به مرحله‌ای جذب مشتری برسد، به یکباره اینستاگرام قطع و به او توصیه می‌شود به شبکه مشابه داخلی روی بیارود، این به معنی از دست رفتن یک شبه سال‌ها تلاش برای ایجاد و به ثمر رساندن کسب و کارش است که جبران هزینه از دست رفتن آن امکانپذیر نیست.

کیائی فر معتقد است؛ اگر روزی همه چیز فیلتر شود و مسدودسازی VPNها و پروتکل‌های آن‌ها انجام شود، بازهم روش‌های وجود دارد که به اینترنت بین‌الملل وصل شویم و روش‌های نیز به وجود خواهد آمد که دیگر  قابل کنترل و محدود‌سازی نیست.

وی یادآور شد: صدای پای استارلینک از هر لحظه دیگر نزدیک‌تر است و همانطور که ماهواره‌های فارسی زبان زیاد شده است، در حوزه اینترنت نیز شرایط مشابه اتفاق خواهد افتاد، آنگاه ما می‌مانیم با مردمی که به اینترنت دسترسی دارند و هیچ ابزار مداخله‌ای برای آن وجود ندارد.

نگرانی از تشدید بد افزارها تحت عنوان VPN

این کارشناس همچنین نسبت به سوء استفاده فرصت طلبان از فضای به وجود آمده در کشور و تهدیدات ناشی از آن هشدار داد و گفت: افرادی از فضای محدودیت و مسدودیت به وجود آمده در اینترنت بین المللی در حال  سوء استفاده هستند و برای دیگران بد‌افزار‌های را با نام VPN می‌فرستند یا آن‌ها را به فروش می‌رسانند.

وی تاکید کرد: هر دستگاهی که این بدافزار‌ها را نصب کند تبدیل به تهدید سایبری برای کشور خواهد شد که می‌تواند با اتصال به شبکه داخلی، فرمان تخریب از سوی سازنده بد افزار دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.