×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 28 فروردین 1403  .::.   برابر با : Tuesday 16 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25356 خبر
وزیر صمت: افزون بر یک میلیارد دلار از واردات در صنعت خودرو کاسته می‌شود

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، رضا رحمانی، روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از دو موتور خودروهای سنگین در تبریز با اشاره به برنامه های خاص خودروسازان برای تولید محصولات جدید و افزایش تولید، افزود: در سال گذشته با کار جهادی و راه اندازی نهضت ساخت در وزارت صمت، در بخش خودرو قرار بود که حدود ۲ میلیارد دلار محصول در داخل ساخته شود که بیش از سهمیه مشخص شده و ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ساخت داخل شد.

 

وی با اشاره به اینکه در کشور ۲ نوع نیاز واقعی و مقطعی در صنعت خودرو وجود دارد، اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۶ میلیون تقاضای خرید از ۲ خودروساز کشور ثبت شده است در حالی که تولید آن ها حدود یک میلیون دستگاه است و مصرف واقعی کشور نیز این تعداد نبوده ولی متقاضیان بنا به دلایلی مانند حفظ ارزش پولی و سرمایه گذاری مبادرت به این کار کردند.

 

 وزیر صنعت، معدن و تجارت ظرفیت تولید سالانه خودرو در کشور را ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: در عمل تولید ما کمتر است و باید با برنامه ریزی و برای پاسخگویی به تقاضاها حداقل تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو باشد.

 

رحمانی، ادامه داد: رونق ساخت داخل و افزایش تیراژ تولید از اولویت های صنعت خودرو در کشور بوده و در کنار آن بر اصلاح ساختار شرکت ها، فعال کردن سرمایه های راکد و تزریق به چرخه تولید، فروش اموال و املاک غیرتولیدی و شرکت های تابعه و اعمال تغییرات مدیریتی در شرکت های وابسته زیان‌ده تاکید داریم.

 

وی با اشاره به تولیدات جدید ایدم تبریز، یادآوری کرد: این تولیدات مصداق و نمود عینی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بوده و برنامه ایران خودرو رساندن تولید روزانه حدود ۲ هزار دستگاه در سال ۹۷ به ۱۲ هزار دستگاه در سال ۹۹ است.

 

 وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودرو و قطعه سازی سهم بسزایی در گردش مالی، اقتصاد ملی و اشتغال کشورها دارد به طوری که در کشوری مانند آلمان از ۷ شغل فعال یکی مربوط به این صنعت است.

 

رحمانی، با اشاره به اینکه سال ۹۷ اوج مشکلات مربوط به صنعت خودرو بود، افزود: در آن سال روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو تولید می شد که بخش عمده آن ناقص بود و به کف پارکینگ منتقل می شد و حتی مواقعی تولید روزانه به ۲۰۰ هزار دستگاه رسید.

 

وی تعهد تحویل بیش از یک میلیون دستگاه خودرو، اعمال تحریم ها، خروج شرکت های خارجی فعال در صنعت خودرو از کشور، موانع موجود بر سر راه ورود قطعات خودرو و بدبینی حاکم بر جامعه نسبت به تولیدات داخلی را از مشکلات صنعت خودرو در سال ۹۷ اعلام و یادآوری کرد: در زمان کنونی با تدوین اصلاح صنعت خودرو و همکاری خودروسازان، قطعه سازان و تشکل های مربوطه و مراکز علمی وضعیت تولید خودرو سر و سامان گرفته است.

 

۸۷ درصد قطعات خودرو در آذربایجان شرقی تولید می شود

 

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تبریز از قطب های صنعتی کشور است، گفت: صنعت کشور به علت وجود ظرفیت و زیرساخت های مهم صنعتی در تبریز نیازمند صنعت این شهر است.

 

رحمانی، ادامه داد: در راستای توجه به صنعت خودرو در تبریز، ایجاد خوشه خودرو در این شهر مطالعه شده و تنها شهرک فناوری خودرو و قطعات در تبریز وجود دارد به طوری که بر اساس مطالعات چند سال گذشته ۸۷ درصد قطعات خودرو در استان آذربایجان شرقی تولید می شود.

 

وی با اشاره به اینکه بازار مصرف تشنه تولیدات جدید است بر ضرورت تولید محصولات جدید در صنایع خودرو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: تک محصولی پاسخگوی تقاضای مشتریان نبوده و بازار مصرف کشور با کمبود تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه مواجه است.

 

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه ریزی در حوزه صنعت خودرو در پساکرونا گفت: با وجود بروز مشکلات متعدد در پی شیوع ویروس کرونا در جامعه، در حوزه صنعت فرصتی ایجاد شده و باید از این فرصت برای افزایش ساخت تولید و کاهش قیمت محصول استفاده کرد چراکه قیمت تولید قطعه در داخل به طور میانگین حداقل نصف قیمت قطعه وارد شده است. 

 

رحمانی، با تبریک ۱۱ اردیبهشت و روز کارگر به کارگران و متخصصان، افزود: نیروی انسانی سرمایه اصلی هر کشور است و در دوره جدید به همت کارگران، متخصصان و مردم توانسته ایم در کشور بر همه مشکلات غلبه کنیم و پیشرفت های جدید را مدیون زحمات و ایثار کارگران هستیم.

 

امروز با حضور وزیر صنعت از دو موتور ۳۵۵ و ۴۵۷ مربوط به خودروهای سنگین در تبریز بهره برداری شد.

 

موتورهای ۴۵۷ با استاندارد آلایندگی یورو ۴ با ظرفیت سالانه یکهزار دستگاه و موتورهای ۳۵۵ با استاندارد یورو ۵ و ظرفیت سه هزار دستگاه در شرکت ایدم تبریز تولید خواهند شد.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.