×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
نظریه هنری قرآن در سوره شعرا نهفته است

به گزارش پایگاه خبری هم نوا،مهدی محمدزاده در نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با عنوان «عدالت اجتماعی؛ از نظریه تا عمل» که به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در دانشکده علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، با طرح موضوع هنر اسلامی و عدالت اجتماعی، با بیان اینکه هنر اسلامی از سه منظر با عدالت اجتماعی در ارتباط است اظهار کرد: ما در کلیات هنر با توجه به اینکه باید ساختار اثر هنری متعادل و متوازن باشد قائل به عدالت هستیم.
وی با اشاره به مبحث عدالت و مبانی نظری هنر اسلامی، مبانی هنری مطرح شده در قرآن کریم را مورد توجه قرار داد و افزود: نظریه هنری قرآن در سوره شعرا نهفته است و در آیاتی از این سوره مبارکه مباحثی در خصوص هنر مطرح شده است.
هنرمند و اثر هنری تصریح عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به شرایط قرآن کریم برای کرد: عدالت خواهی و مبارزه با ظلم یکی از شاخص هایی است که قرآن کریم برای آثار هنری مطرح کرده است.
وی با اشاره به عدالت فرهنگی اجتماعی و هنر اسلامی بیان کرد: تا قرن 19 هنر و پیشه همگون بودند و اشیاء مورد نیاز زندگی مردم هم نیازشان را رفع می‌کرد و هم جنبه هنری و تزئینی داشتند. در اندیشه اسلامی تفکیکی بین زیبایی و کاربرد وجود ندارد و هر شی کاربردی باید همراه با زیبایی باشد.
محمدزاده با تاکید بر اینکه همین همراهی هنر و پیشه جنبه تحقق عدالت داشته است افزودو: امروز کالاهای هنری و زیبا جنبه گالری‌ پیدا کرده اند و از حالت کاربردی خارج شده اند و این نشانه خارج شدن فضای عدالت محور هنر است.
وی بیان کرد: در تاریخ هنر ایران اسلامی نمونه های بسیاری در بخش های مجسمه سازی، نقاشی، شعر و... در زمینه عدالت و عدالت‌خواهی شاهد هستیم.
محمدزاده تصریح کرد: گفتمان نقد اجتماعی در هنر اسلامی وجود ندارد خصوصا در حوزه نقاشی و تصویر، البته در ادبیات به چنین حوزه ای پرداخته شده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.