×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 8 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 27 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25401 خبر
توجه به حقوق زن از جلوه‌های زندگی پیامبر اسلام است

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز دوشنبه در جمع شرکت‌کنندگان در جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید، با تاکید بر اینکه این نشست‌ها حتما می‌تواند در راستای همفکری و همکاری برای تمام کشورها و رسانه‌های آزاد و مستقل موثر باشد، اظهار داشت: وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) جلوه همه خوبی‌های عالم است و به ما تاکید شده که در زندگی تان از ایشان پیروی کنیم.

وی ادامه داد: انسان‌ها به دنبال الگو هستند همانا بهترین الگو برای چگونه زیستن زندگی پیامبر اسلام است چرا که از جلوه زندگی ایشان توجه به زن و حقوق زن است.

رئیس جمهور به نقشی پیامبر (ص) در احیای حقوق زنان اشاره کرد و افزود: شخصیت حضرت صدیقه (س) برای همه زنان و مردان عالم نمونه است و نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی عرصه‌های علمی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی برجسته و ارزشمند است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: زندگی پیامبر (ص) و توجه به زن در جمهوری اسلامی که توجه به سنت نبوی آموخته‌های پیامبر اصل اساسی است از ابتدا به زن و حقوق زنان و امام ره بوده است و نقش زنان در پیروزی انقلاب و مقاومت در سازندگی و نقشی که زنان در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، علمی و سیاسی و صحنه‌های ورزشی و همه عرصه‌ها ایفا کردند، نقش بسیار ارزشمند و مثال زدنی است.

 

نگاه جمهوری اسلامی به زن ایستایی است نه ابزاری

وی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران معتقد است که استفاده غرب از زنان استفاده ابزاری است نه توجه به جایگاه و هویت زن، گفت: آنچنان که خداوند در مرد ظرفیت قرار داده، ظرفیت‌های زیادی نیز در زن قرار داده تا در شکوفایی ظرفیت‌های حوزه خانواده که نهاد اساسی در جامعه است، زن نقش آفرینی داشته باشد.
رئیس جمهور بیان داشت: نگاه جمهوری اسلامی به زن نه نگاه ابزاری غرب است و نه نگاهی است که باید آنها را خانه نشین دانست و به تعبیری نگاه سومی است که نگاه ایستایی به زن باشد و زن همدوش مرد می‌تواند جامعه ساز باشد و اینکه هم در خانواده نقش اساسی ایفا کند و هم در عرصه مسائل اجتماعی می‌تواند چهره موثری باشد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: امروز شما می‌بینید که غربی‌ها موضوع زن و حقوق زن را به عنوان ابزاری برای فشار آوردن به کشورهای مستقل مورد استفاده قرار می‌دهند حقیقتا آنها طرفدار حقوق زن و یا طرفدار حقوق بشر نیستند زیرا طومار بلندی از نقض حقوق انسان‌ها در زندگی غربی‌ها وجود دارد که اگر بخواهیم نقض حقوق انسان‌ها را بشماریم، انسان در زندگی غربی و کشورهای حقوق بشر یک فهرستی بلندی خواهد شد.
وی اظهار داشت: ما امروز در جایگاه مدعی حقوق بشر هستیم و مغرب زمین در جایگاه متهم قرار دارد و باید پاسخ بدهد که چگونه حقوق انسان‌ها را ضایع می‌کند.

رئیس جمهور بیان داشت: نگاه جمهوری اسلامی به زن نه نگاه ابزاری غرب است و نه نگاهی است که باید آنها را خانه نشین دانست و به تعبیری نگاه سومی است که نگاه ایستایی به زن باشد و زن همدوش مرد می‌تواند جامعه ساز باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنها ۷۰ سال ظلم به مردم فلسطین کرده اند و آمریکایی‌ها ۲۰ سال در افغانستان حضور داشتند و خانه‌های آنان را ویران کردند و مردان و زنان را کشتند و بیش از ۳۵ هزار کودک معلول امروز در افغانستان هستند و حضور دو دهه آمریکای‌ها هیچ ثمره ای برای امنیت و رفاه مردم افغانستان نداشت و جز جنگ و ویرانی و خونریزی چیزی باقی نمانده است.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: امروز همه معتقدند که این وضعیت، نتیجه حضور کسانی است که مدعی حقوق انسان و حقوق بشر هستند و اگر بخواهیم آنچه که از نقض حقوق بشر و حقوق زنان در مغرب زمین وجود دارد را نام ببریم، طومار بسیار بلندی است.

وی عنوان کرد: ما در این مساله و مسائل بسیاری که امروز در جامعه بشری داریم معتقدیم که یک هژمونی و امپراطوری رسانه‌ای وجود دارد که حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهد و می‌خواهد ادراک بشر را آنطور که خودش می‌خواهد رقم بزند یا حقایق را بیان نمی‌کند و یا اگر بیان کند تحریف می‌کند.

رئیس جمهور گفت: آنها به رسانه‌هایی میدان می‌دهند که بتوانند جاهلیت مدرن را بر جوامع حاکم کنند، کار آنها آگاهی‌بخشی واقعی نیست بلکه اخبار دقیق ، واقعی و اطلاعات درست را سرکوب کرده و از آن طرف اطلاعات با قرائت خودشان را روایت می‌کنند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: به عبارت دیگر امروز جنگ، جنگ روایت‌هاست از یک حادثه هم یک روایت واقعی و هم یک روایت ساختگی وجود دارد و آنچنان برای این روایت ساختگی جلوه‌گری درست می‌کنند که بتواند ادراک‌ها را رقم بزند، در این جنگ روایت‌ها باید بتوان روایت درست، واقعی و مبتنی بر آگاهی‌بخشی و روشن‌گری در جامعه بشری را دنبال کرد.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: آنچه امروز امپراطوری رسانه‌های دشمن علیه کشورهای مستقل دنبال می‌کند این است که انسان‌های مستقل، قلم‌ها، افکار، اندیشه‌های آزاد و مستقل را مورد اتهام قرار بدهد و خود یک روایت ساختگی به جوامع تحمیل کند.

وی به نقش اصحاب قلم و بیان و رسانه در راستای تبیین واقعیات برای جوامع بشری اشاره کرد و گفت: البته این همان چیزی است که آمریکایی‌ها و مغرب زمین نمی‌خواهند. آنها ادامه سلطه‌گری خود را در جهل مردم می‌بینند.

رئیس جمهور بیان داشت: یک زمانی جهل در مقابل علم و دانش است و یک زمان جهل در مقابل عقل است. یعنی می‌خواهد مردم قدرت تعقل و تحلیل نداشته باشند. اگر جامعه‌ای یا دانشجو یا رسانه‌های آن قدرت تحلیل دقیق مسائل را داشته باشند، آنها نمی‌خواهند که کارش را ادامه دهد.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: آنچه که شهدای ما خواستند این بود که جوامع ما قدرت تحلیل پیدا کنند و بتوانند سره را از ناسره و حق را از باطل بازشناسند، طرفدار واقعی حقوق انسان را از ناقض حقوق انسان بازشناسد و بدانند که امروز حق با چه کسی است.

 

در جنگ روایت ها باید آگاهی دادن به موقع باشد

وی ادامه داد: امروز در سرزمین غصب شده فلسطین قراردادهای بسیاری به امضاء می رسد اما ببینید چقدر به این پیمان‌ها که همه با حمایت غربی‌ها و آمریکایی‌ها بوده عمل شده است، آنها در مقابل چشمان جهانیان قرارداد نوشته و آن را نقض کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این جنگ روایت‌ها باید تلاش کرد که روایت‌های دقیق که هم آگاهی‌بخشی به موقع‌ را داشته باشد و هم بتواند ادراک را به‌ویژه در نسل جوان درست شکل بدهد بسیار حائز اهمیت است.

آیت الله رئیسی با اشاره به روایتگری دقیق از حوادث گفت: حوادث مختلفی در دنیا وجود دارد که وقتی قرار است روایت ها به درستی منتقل شود، آنها سرکوب می‌کنند و ما حتما از آن خانم خبرنگار و رسانه‌ای که در فلسطین برای منعکس کردن خبر کشتار و جنایت صهیونیست‌ها در خون خود غلطید، از خانمی که در دادگاه آلمان برای دفاع از حجاب و ارزش‌های خود در جلسه دادگاه وی را به خاک و خون کشیده شد و از همان خانمی که در رسانه برای آگاهی‌بخشی قلم می‌زند، حمایت می‌کنیم. 
وی خطاب به شرکت کنندگان جشنواره بین المللی رسانه خورشید خاطرنشان کرد: امروز باید از خانم‌هایی که در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند و دفاع واقعی از حقوق انسان انجام می‌دهند، حمایت کرد و راه آن نیز همکاری و همگرایی و هم‌افزایی شما خانم‌ها و اصحاب رسانه مستقل در دنیا است.

رئیس جمهور یادآور شد: ممکن است شما بگویید آنها رسانه‌های گسترده‌ و فراگیر دارند و صدایشان بلندی است اما ما معتقدیم که می‌تواند صداهای بسیاری کنار هم قرار بگیرد و جای خود را در عالم باز کند زیرا انسان‌ها به دنبال حقیقت هستند و حقایق را می فهمند از این رو هم‌افزایی و همکاری حتما می‌تواند حقایق را به جهان منتقل و حرکت آنها را نقشه بر آب کند. 

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: نقش رسانه‌های مستقل در روشنگری بسیار مهم است و شما خودتان و رسانه‌های مستقل را دست کم نگیرید چرا که قدرت و توان شما بسیار است، آنها در عرصه‌های مختلف می‌خواهند آنگونه وانمود کنند که اگر ما و رسانه ما نباشد کار پیش نمی‌رود، اما اینطور نخواهد بود.

 وی گفت: دستگاه‌های خبری و هژمونی رسانه آنها می‌خواهد اینگونه جلوه دهد که اثری برای کارها در گوشه و کنار عالم نیست که به‌دنبال کشف، بیان حقیقت، آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی است اما ما دیده‌ایم که یک خبرنگار و یک رسانه مستقل در یک کشور چگونه می‌تواند اثربخش، هدایتگر و روشنگر باشد و روایت صحیح را به مردم منتقل کند.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: لذا تاکید می‌کنم همکاری و همگرایی شما برای آگاهی‌بخشی، امیدآفرینی برای بیان جنایت‌های بسیاری که غربی‌ها و آمریکایی‌ها امروز مرتکب می‌شوند و عنوان آن را دفاع از حقوق انسان و دفاع از آزادی و آزادی بیان می‌گذارند، به مقدس‌ترین کتاب ما اهانت می‌کنند و می‌خواهند تحت عنوان آزادی بیان آن را به جوامع معرفی کنند بسیار مهم است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در جای جای عالم انجام می‌شود وظیفه شما به عنوان اصحاب رسانه و همه کسانی که می‌دانند و می‌فهمند امروز در عالم چه می‌گذارد را بسیار سنگین می‌کند. رسالت سنگینی بر عهده همه ما است و آن این است که روایت صحیح به جوامع منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه راویان مزدوری در گوش و کنار عالم هستند که نمی‌خواهند این ادراک شکل بگیرد لذا باید به طرفی بروید که مردم قدرت تحلیل پیدا کنند،  اظهار کرد: پیامبر اسلام مردم را دعوت به فکر و اندیشه و تعقل کرد، امام صادق (ع) و بزرگان دین ما مردم را به اندیشه‌ورزی، تعقل و فکر دعوت کردند و همواره از مردم می‌خواستند که فکر کنند. 
رئیس جمهور اضافه کرد: امروز جوامع غربی اندیشه آزاد را نمی‌خواهند بلکه اندیشه‌ای را می‌خواهند که تحت تاثیر خودشان باشد، مستقل نباشد و تحت نظر آنها و با نظام سلطه کار کند اما آنچه که انقلاب اسلامی و امام و رهبر انقلاب به ما یاد دادند این است که اندیشه‌های آزاد و مستقل می‌تواند در عامل تاثیرگذار باشد و امید است این نشست شما به برکت حرم رضوی برای هم‌اندیشی موثر باشد.

نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید با حضور بانوان خبرنگار از ۴۰ کشور جهان و مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و شهرداری مشهد و با شعار "زنان روشنگری می‌کنند" به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» که به دست رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید، هشتم مهرماه در مشهد برگزار شد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.