گروه : آرشیو

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، امروزه پدیده بیکاری بهویژه در میان دانشآموختگان دانشگاهی یکی از اساسیترین مسائل و مشکلات دهههای اخیر به شمار میرود.
اجرای برخی سیاستها در راستای توسعه کمی مراکز آموزش عالی و در نتیجه افزایش بیشمار دانشآموختگان بدون درنظر گرفتن نیازهای جامعه یکی از مهمترین دلایل بروز این مسئله به شمار میرود.
همچنین تمرکز بر آموزشهای تئوری و دوری از مهارتآموزی نیز در شکلگیری این پدیده نقش مهمی داشته است و فقدان برقراری ارتباط دانشگاهها با صنعت سبب شده خروجی دانشگاهها در زمینه ارتقای تولید و بهرهوری، افزایش ثروت ملی و در مجموع نیازهای کشور تأثیری بسزایی نداشته باشند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: امروزه مسئله بیکاری برای دانش آموختگان دانشگاهی در سراسر کشور وجود دارد؛ اما توانمندیهای علمی دانشجویان نیز بی تردید در این مسئله بی تاثیر نیست.
سیدحسن صدوق افزود: به عبارت دیگر اگر دانشجویان در دوران تحصیلات دانشگاهی دانش و توانمندیهای خود را تقویت و پویایی بعد از دانش آموختگی را نیز حفظ کنند؛ برای دستیابی به موقعیتهای متعدد شغلی موفق تر خواهند بود.
وی با اشاره به رساله و پایاننامههای دانشگاهی تاکید کرد: تعریف پایاننامههای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در زمینه رفع مسائل و نیازهای جامعه نقشی اساسی در جذب دانش آموختگان ایفا میکند.
صدوق با بیان این مسئله که سرزمین ایران دارای گستردگی جغرافیایی و جمعیتی است، ادامه داد: ایران با ۸۵ میلیون جمعیت و همچنین اقتصادی عظیم برای جذب دانش آموختگان دانشگاهی ناتوان نیست؛ اما دانش آموختگان نیز باید در کنار فراگیری علم و دانش، مهارتهای عملی خود را هم توسعه دهند.
شایستهسالاری در جامعه برقرار شود
سحر عشقی، یکی از دانش آموختگان کارشناسی ارشد رشته "علم اطلاعات و دانش شناسی" دانشگاه شهید بهشتی نیز در این باره میگوید: جامعه به منظور بهرهبرداری از ظرفیتهای علمی و دانشگاهی مستلزم استقرار شایسته سالاری در بسیاری از نهادها، سازمانها و دستگاههای اجرایی کشور است.
وی افزود: به عنوان مثال رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از جمله رشتههای مورد نیاز مراکز اسناد و کتابخانه های کشور است. همچنین مدارس و مراکز علمی کشور نیز در برخی زمینهها نیازمند بهرهبرداری از کارشناسان تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی هستند.
عشقی تصریح کرد: این در حالی است که گاه افراد، بی توجه به تخصص و مهارت در برخی از سازمانها مشغول به کار میشوند.
این دانش آموخته کارشناسی ارشد تصریح کرد: اگر اصل شایسته سالاری در کشور حاکم شود و استخدام افراد براساس دانش و مهارتهای کسب شده انجام پذیرد؛ بی تردید هریک از رشتههای دانشگاهی در راستای بهبود وضعیت جامعه و رفع مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و… کاربردی بنیادین خواهد داشت.
کیفیت آموزش مورد توجه واقع شود
یکی دیگر از دانش آموختگان رشته حقوق این دانشگاه نیز عنوان کرد: دانش آموختگان برخی از رشتهها نظیر حقوق در سالهای اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. چراکه در زمان حاضر بسیاری از رشتهها در دانشگاهها و مراکز آزاد و غیرانتفاعی نیز ارائه میشود؛ امری که بی تردید در کاهش تقاضای بازارکار نقش مهمی ایفا میکند.
به عقیده وی تقاضای بازارکار به میزان قابل توجهی به شمار دانش آموختگان دانشگاهی وابسته است و با افزایش شمار دانش آموختگان تقاضای بازارکار کاهش مییابد.
این دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: آموزشهای دانشگاههای سطح یک کشور با مراکز غیرانتفاعی و… تفاوتهای گستردهای دارد و این مهم باید مورد توجه صاحبان صنایع و… قرار بگیرد.
وی افزود: اگر این مهم مورد تاکید مراکز تولیدی و صنعتی واقع شود، با افزایش شمار مدارک دانشگاهی، تقاضا برای استخدام دانش آموختگان کاهش نمییابد.
وی خاطرنشان کرد: با وجود این مسئله همچنان برخی از رشتههای دانشگاهی مانند حقوق از بازارکار بهتری برخوردار است؛ چراکه زمینههای تخصصی آن نظیر مشاورههای حقوقی و وکالت برای بسیاری از سازمانها و شرکتهای خصوصی و دولتی امروزه یک نیاز ضروری محسوب میشود.
مهارت آموزی دانشآموختگان ارتقا یابد
فائزه قربان حسینی، یکی دیگر از دانش آموختگان رشته حقوق نیز معتقد است: ارتقای توانمندیهای علمی - مهارتی دانشجویان در دستیابی به موقعیتهای شغلی نقش مؤثری ایفا میکند.
وی اظهار داشت: رشته حقوق به عنوان یک رشته کاربردی مورد نیاز هر جامعه است و اگر با مهارت دانش آموختگان و همچنین تجربه همراه شود؛ بهلحاظ موقعیتهای اجتماعی و اقتصادی از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است.
قربان حسینی همچنین با بیان اینکه رشته حقوق به نوعی خودباوری و اعتماد به نفس آدمی را افزایش میدهد، یادآور شد: این رشته توانمندی دفاع از حقوق بشر را تأمین میکند و فرد را در راستای دفاع از مظلومان قرار میدهد.
وی تاکید کرد: اما دانش آموختگان دانشگاهی نیز باید مهارت آموزی و تجربه را در کنار علم آموزی ارتقا بخشند و تنها با کسب مدارک دانشگاهی خواهان دستیابی به موقعیتهای برتر اجتماعی نباشند.
https://hamnava.ir/News/Code/26297
0 دیدگاه تایید شده