×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 31 فروردین 1403  .::.   برابر با : Friday 19 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25368 خبر
مستاجرها از طرح مسکن دولتی استقبال نکردند

به گزارش همنوا، براساس اعلام مدیران وزارت راه و شهرسازی تا امروز حدود ۸۴۳ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.

طرح نهضت ملی مسکن همان طرح جهش مسکنی است که مجلس تصویب کرد و حالا دولت اولین قدم را برای اجرای آن برداشته است. ثبت‌نام متقاضیان از روز چهارشنبه ۲۸ مهر آغاز شده و به گفته دولت آنها یک ماه فرصت ثبت درخواست دارند.

آنطور که وزارت راه اعلام کرده در ۱۷ روز گذشته و تا صبح امروز (شنبه ۱۵ آبان) ۸۴۳ هزار و ۹ نفر در سامانه «ثمن» (نهضت ملی مسکن) نام‌نویسی کرده‌اند.

آماری که وزارت راه اعلام کرده نشان دهنده استقبال کم مستاجرها از این طرح است. در این طرح هدف‌گذاری شده که چهار میلیون واحد مسکن ساخته شود. برای ثبت‌نام از این چهار میلیون نفر یک ماه فرصت داده شده اما فقط ۸۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌‌اند.

حدود دو هفته تا پایان زمان ثبت‌نام باقی مانده، آیا در دو هفته پیش‌رو ۳٫۲ میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند؟

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که همه‌ی این ۸۵۰ هزار نفر ثبت‌شده واجد شرایط نیستند و حتما بخشی از این تعداد ریزش می‌کنند.

تجربه مسکن مهر

به نظر می‌رسد یکی از علت‌های این که مردم از این طرح استقبال نمی‌کنند تجربه مسکن مهر است. واحدهایی که دور از شهر و بدون امکانات ساخته شد.

برخی از این واحدها پس از گذشت چندین سال هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده و برخی دیگر با نواقصی تحویل داده شده است.

اقساط نامشخص

براساس آخرین تصمیمات سقف تسهیلات در این پروژه کلان ملی، برای متقاضیان تهرانی ۴۵۰ میلیون و برای کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین برای سایر مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، دیگر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون و برای روستاها در دامنه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تسهیلات در نظر گرفته شده است.

علت دیگر این موضوع می‌تواند نامشخص بودن اقساط این واحدها باشد. دولت گفته که مبلغ وام بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است، همچنین این وام با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.

اگر دولت قرار باشد این وام را با اقساط ۲۰ ساله پرداخت کند، مبلغ قسط آن بین سه تا هفت میلیون تومان برآورد می‌شود که برای متقاضیان مسکن مبلغ سنگینی می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود در بهترین حالت تعداد ثبت‌نام کنندگان تا پایان آبان به ۱٫۵ میلیون نفر برسد که احتمالا گروهی از آنها به علت واجد شرایط نبودن حذف شوند. بنابراین احتمالا دولت ثبت‌نام‌ها را ادامه دهد. - تجارت نیوز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.