×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
مزد باید حداقل ۴۰ درصد افزایش یابد/ تورم هزینه‌های زندگی بیش از ۵۰ درصد است

ایلنا نوشت: پس از برگزاری سه جلسه‌ی سه‌جانبه، در نهایت محاسباتِ «سبد معیشت خانوار» به سرانجام رسید و عدد آن رسانه‌ای شد؛ ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان. فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) با تاکید بر اینکه این عدد بسیار حداقلی‌ست و ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، حتی حداقل‌های زندگیِ متوسط یک خانوار کارگری را پوشش نمی‌دهد، می‌گوید: قصد گروه کارگری تداوم سه‌جانبه‌گرایی بوده و تنها برای اینکه بتوانیم مذاکرات سه‌جانبه را با دولت و کارفرمایان پیش ببریم، این عدد حداقلی را قبول کرده‌ایم. وی تاکید می‌کند: خودِ دولتی‌ها و کارفرمایان نیز می‌دانند که این عدد، کف معاش حداقلی یک خانوار متوسط هم نیست و حداقل‌های واقعی زندگی بیش از ۴ میلیون تومان در ماه است اما برای ورود به چانه‌زنی‌های سه‌جانبه، این عدد، مبنای مذاکرات در شورای عالی کار خواهد بود. توفیقی تاکید می‌کند: همین عددی که سه طرف پذیرفتند، نشان‌دهنده تورم ۴۰ درصدی هزینه‌های زندگی است.
مبنای محاسبات توفیقی، مقایسه سبد هزینه‌های ۹۸ با سبد هزینه های حداقلی ۹۷ است که ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان محاسبه شده بود؛ لذا محاسبات سبد معیشت برای سال ۹۸، نشان می‌دهد که هزینه‌های زندگی، حداقل ۴۰ درصد افزایش یافته است.
او البته بلافاصله می‌افزاید: اگر بخواهیم براساس واقعیت‌های ملموس صحبت کنیم باید بگوییم تورم هزینه‌های زندگی بالای ۵۰ درصد است و این ۴۰ درصد بسیار حداقلی است. رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها در ادامه می‌گوید: امیدوارم دولتی‌ها و کارفرمایان، همدلی گروه کارگری و قبول رقم بسیار حداقلیِ سبد معیشت را «حسن نیت»در نظر بگیرند و آنها هم در جلسات شورای عالی کار با کارگران همراهی کنند و حداقل همین ۴۰ درصدی را که خودشان قبول کرده‌اند روی دستمزد اِعمال کنند. او تاکید می‌کند: البته با توجه به پذیرش رقم ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان، باید بگوییم این ۴۰ درصد را هر سه طرف مذاکره پذیرفته‌اند و دیگر جای چانه‌زنی ندارد؛ مزد باید خیلی بیشتر از رقم افزایش یابد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.