×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25241 خبر
مرگ هر روز در این جاده پرسه می‌زند!

به گزارش همنوا، تصادفات مکرر و تلخ رانندگی در جاده ارتباطی شبستر به تسوج در سال‌های اخیر دهها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

در تازه ترین رویداد از این نوع، دو عضو یک خاندان به فاصله یک هفته جان باختند و خانواده های بسیاری داغدار شدند. 

روز چهارشنبه سوم آذر ماه سال جاری بر اثر تصادف خودرو پیکان با خاور در مسیر شبستر - تسوج، یک نفر دیگر از اهالی روستای شیخ ولی از توابع بخش تسوج در این جاده جان باخت . 

تصادف مرگبار در محور تسوج – شبستر
 _ حادثه خونین رانندگی
 _ جان باختن چند تن دیگر
_ و ....
گویی به این اخبار و اعداد و ارقام عادت کرده ایم!

این در حالی است که سه روز پیش از این تاریخ تصادف دیگری که منجر به کشته شدن یک جوان دیگر از اهالی روستای شیخ ولی شد ناراحتی شهروندان به ویژه اهالی روستای شیخ ولی از توابع تسوج از عدم اجرای قول های داده شده باعث شد جاده را برای مدتی مسدود و از مسئولان  سلامت و امنیت تردد جاده ای خود را مطالبه کنند.

در پی حادثه اخیر و اعتراض شهروندان و روستائیان منطقه و اقدام آنها در مسدود کردن جاده، فرماندار شبستر ضمن حضور در این جمع با اظهار همدردی با خانواده های داغدیده و دعوت آنها به آرامش گفت: برابر گفتگوی تلفنی با استاندار آذربایجان شرقی ما تلاش می نمائیم تا با جذب اعتبارات لازم در اجرای این پروژه ملی تسریع گردد. 

اگر چند نمونه از این اخبار را در کنار هم بگذاریم شاید مایه تفکرمان شود، اینکه علت بروزشان چیست ؟ برای جلوگیری از وقوعشان چه باید کرد؟ و سهم هریک از ما در این میان چیست؟ و جاده شبستر – تسوج یکی از همان محورهای مواصلاتی ایران و آذربایجان است که سالانه شاهد جان باختن و مصدومیت دهها نفر مسافر و راننده و مسئول و ...است.

شهرستان شبستر به عنوان یکی از شهرستان های استان از موقعیت خاصی با دارا بودن سه بخش مرکزی، تسوج و صوفیان، ۱۱ شهر و ۷۰ روستا و جمعیتی بالغ بر ۱۳۵ هزار نفر برخوردار است. بر همین اساس رسیدگی و توجه ویژه به راههای ارتباطی این شهرستان از اولویت هایی است که گرچه اقداماتی برای بهبود آن صورت گرفته اما هنوز مطالبات بحق مردم و مسافران جاده ها برآورده نشده است. 

با ادامه اجرای پروژه چهاربانده کردن مسیر جاده صوفیان – تسوج و اینک در جاده شبستر – تسوج (که از سنوات گذشته در مسیر ۹۰ کیلومتری که ۳۳ کیلومتر آن در حوزه آذربایجان غربی قرار دارد و ۵۷ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی قرار دارد ) تنها فعلا قطعه اول آن یعنی شبستر تا پیچ «شیخ ولی» آغاز شده و به دلایلی که با کندی پیش رفت و الان نیز شاهد توقف کامل اجرای پروژه از کوزه کنان می باشیم که هر هفته شاهد وقوع تصادفات مرگبار جاده ای در این مسیر می باشیم .به طوریکه حداقل شناسایی و اصلاح برخی نقاط حادثه خیز این جاده به ویژه در ورودی شهرهای شندآباد، خامنه، کوزه کنان، بندر شرفخانه و تسوج و نیز روستاهای واقع در این محور ضروری است.

تعلل در این امر را به عینه در تکمیل پروژه مسیر پنج کیلومتری خروجی شبستر تا خامنه به دلیل احداث پل زیرگذر شاهد هستیم. 

اجرای تقاطع هم سطح همزمان با اجرای این پروژه ضروری است که متاسفانه در اجرای چهار بانده کردن مسیر شبستر – صوفیان این امر اتفاق نیافتاده و جزو نواقصات اصلی این مسیر دیده می شود که امید است اجرای پروژه با استانداردهای لازم از جمله ایجاد تقاطع هم سطح همراه باشد.

عمده عامل کندی روند اجرای پروژه تخصیص دیر هنگام اعتبارات مربوطه و از طرفی پرداخت مطالبات بجای مانده کارفرما از سنوات قبلی موجب کندی پیشرفت پروژه بوده که امیدواریم با پرداخت قسمتی از مطالبات کارفرما اجرای پروژه روند مطلوب داشته باشد.

با این اوصاف متاسفانه شهروندان علی رغم داشتن پتانسیل های بسیار و همچنین تردد بسیار خودروها از میسر شبستر - تسوج، نتوانسته است به امنیتی که شایسته این شهرستان است، دست یابد و همین دلیل عاملی در انعکاس اخباری تلخ از حوادث جانی جاده ای طی چندماه اخیر شده است که نکته های بسیاری را در خود جا داده است.

همه عوامل را به گردن یک ارگان یا شخص نمی اندازیم، ولی گفتن این نکته خالی از لطف نیست که مسئولان برای درمان یک سر قضیه حوادث رانندگی، دقت کافی در شناسایی مشکل و سرعت دادن به رفع ان نشان دهند. جاده شبستر - تسوج از مشکلات بسیاری رنج می برد که این عاملی مهم در خطر افرینی برای مردم بوده و به یک باره خانواده ای را به عزا می نشاند.

گفتنی است، هر زمان با وقوع حادثه تصادف، چشم ها به سمت برخی کاستی ها و نواقص راه و مسئولان می رود ولی در بسیاری از مواقع آنچه در زیر خط حادثه پنهان است، عدم رعایت قوانین توسط 

رانندگان خودروهای سواری و باری است که باعث داغدار شدن خانواده یا مجروح شدن افراد خواهد شد.

 یادآور می شود کل راههای این شهرستان ۶/۴۹۶ کیلومتر است که ۵/۳ درصد کل راههای استان را به خود اختصاص داده است. طول کل بزرگراه های این شهرستان را ۵/۶۰ کیلومتر، که ۴/۱۹درصد کل از بزرگراه های استان را به خود اختصاص داده است . کل طول راههای اصلی این شهرستان نیز ۳/۷۳ کیلومتر است که میزان ۲/۷درصد راههای اصلی استان را به خود اختصاص داده است.

ضمنا طول راههای فرعی این شهرستان را نیز ۳/۱۸ کیلومتر با دارا بودن یک درصد از کل راههای فرعی استان بوده و کل راههای روستایی این شهرستان ۵/۳۴۴ کیلومتر است که ۲/۳ درصد سهم راههای روستایی استان را به خود اختصاص داده است.

__________________

علیرضا خوش‌نیت

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.