×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 8 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 27 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25401 خبر
مترو پرند در دو هفته آینده بهره‌برداری می‌شود

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مترو پرند در دو هفته آینده با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد. تست گرم آن در چند روز آینده انجام می‌شود.

وی هم‌چنین گفت: ۴ هزار مسکن مهر باقی مانده از ۱۲ سال پیش تقدیم مردم خواهد شد. ۷ مدرسه هم به بهره‌برداری می‌رسد. ۱۰ هزار مسکن مهر هم در پردیس به اتمام رسیده و در حال تقدیم به مردم است. ۱۶۰۰ مسکن در مهستان هم در حال اتمام است.

وی افزود: ۲۴۰ هزار مسکن مهر با پیشرفت‌های مختلفی در ابتدای دولت وجود داشت که اکنون ۱۰۰ هزار واحد به مردم واگذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: براساس گزارش بانک مرکزی، بهار امسال رشد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به دو درصد رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار واحد نهضت ملی در سراسر کشور در حال ساخت داریم. از هفته آینده در ۳۱ استان کشور واگذاری مرحله دوم طرح جمعیت جوانی را شاهد خواهیم بود و به حدود ۲۰ هزار نفر زمین اختصاص می یابد. سعی می کنیم به همه مشمولان طرح جوانی جمعیت تا پایان سال زمین اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: در چند روز آینده بزرگترین آزادراه کشور یعنی اصفهان به شیراز همزمان به سفر رئیس‌جمهور به استان فارس به افتتاح می رسد. طول این بزرگراه ۲۳۰ کیلومتر است و موجب صرفه‌جویی در سوخت و زمان سفر خواهد شد. اتصال ریل همدان به سنندج موجب اتصال استان کردستان به شبکه ریلی کشور خواهد شد. در مهرماه این پروژه به بهره برداری می‌رسد. در آبان پروژه رشت به بندر کاسپین تقدیم مردم خواهد شد تا دریای جنوب به شمال کشور با ریل به هم متصل می شوند و کریدور شمال به جنوب کشور محقق می شود. تا پایان سال هر ماه یک پروژه بزرگ ملی در زمینه راه به مردم تقدیم خواهیم کرد.

بذرپاش با اشاره به این‌که «با مشارکت کشور هند، درآستانه عقد قرارداد جدیدی درباره بندر چابهار هستیم» ، افزود: الان قرارداد کوتاه مدت داریم ولی دنبال عقد قرارداد بلندمدت برای بهره‌برداری از بندر چابهار هستیم که با سفر مقام هندی به ایران، این قرارداد نهایی می‌شود.

وزیر راه‌وشهرسازی درباره ساماندهی بازار اجاره، تصریح کرد: مسکن یکی از رهاشده‌ترین بازاری بود که ما هم می‌توانستیم بگوییم این بازار به وزارت راه و شهرسازی ربطی ندارد اما در همین مدت، آمارها گواه این است که کارهای مختلفی انجام شده است. قانونی برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره نداشتیم. با همکاری مجلس، قانون ساماندهی اجاره و مسکن در این زمینه وضع شد و در مرحله تصویب در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. یکی از مهمترین ویژگی این قانون این است که به شورای مسکن استان‌ها اجازه می دهد تا سقف اجاره را تعیین کند. قانون مالیات بر خانه‌های خالی پیش از این تصویب شده اما اراده‌ای برای اجرای آن وجود نداشته است. اما اقدامات اجرایی برای اجرای این قانون آغاز شده است.

وی با بیان این‌که «مشاورین املاک ساماندهی شده‌اند»، گفت: در سه ماه گذشته ۷۰ هزار بازرسی از این املاک انجام شده است. برخی از مشاورین املاک در افزایش قیمت های کاذب نقش داشته اند که با همکاری سازمان تعزیرات و سایر مجموعه‌های نظارتی، بر این املاک نظارت شد و حدود ۵ هزار مشاور املاک که رعیات قانون را نکرده بودند، پلمپ شد. این مسیر نظارتی تا پایان سال ادامه خواهد یابد. سامانه املاک و مستغلات نیز طراحی شد تا موجر و مستاجر یا مالک و خریدار می توانند با هم معامله کنند بدون اینکه نیاز باشد به مشاورین املاک مراجعه کنند که حدود ۳۰ هزار قرارداد در این سامانه ثبت شد.  در شورای عالی معماری و شهرسازی نیز مصوب شد تا زمینی در محدوده شهری اگر ده سال از کاربری مسکونی آن گذشته باشد و مالک نسبت به اخذ پروانه یا ساخت اقدامی نکرده باشد، یک بار فرصت شش ماهه داده می شود و بعد از آن، کاربری تغییر خواهد کرد. این با احتکار زمین کمک می کند.
ادامه دارد ....

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.