×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Thursday 2 May 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25428 خبر
قرآن‌سوزی یا قرآن برسر نیزه؟

حسن دادخواه از اساتید دانشگاه و از اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در یادداشتی در کانال این انجمن نوشت:

هر از چندی، در یکی از کشورهای اروپایی یا موسوم به کشورهای غربی، به نام آزادی فردی، شاهد سوزاندن قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان به دست یک نفر ناشناس و گمنام از میلیون‌ها شهروند کشورهای غربی هستیم.

در پی آن بطور طبیعی، موجی از واکنش‌ها، در کشورهای اسلامی و جوامع مسلمان برمی خیزد و با محکوم کردن این عمل مشکوک و غیر عقلایی و غیر عرفی، مسلمانان و رهبران کشورهای اسلامی مخالفت و انزجار خویش را از این رفتار شوم اعلام می کنند.

تکرار عمل قرآن‌سوزی، با هر انگیزه شخصی یادآور قرآن بر سر نیزه بردن جبهه روبرو و متخاصم در جنگ با مسلمانان تابع و پیرو امیرالمومنین حضرت علی(ع) است تا بدین وسیله بتوانند پیشروی آن دسته از سربازان و جنگاوران ظاهربین جبهه امام را کند کنند و مانع از پیروزی قاطع و نزدیک امام بر خصم زبون شوند.

به‌رغم تذکر حضرت علی (ع) مبنی بر ادامه جنگ و ایستادن در برابر مکر دشمن از رهگذر سپر قرار دادن قرآن‌هایی که بر نیزه کرده بودند بالاخره تعدادی از سپاهیان امام، فریب این خدعه را خوردند و به بهانه ظاهراً مقدسٕ خودداری از جنگیدن با قرآن، از میدان جنگ عقب‌نشینی کردند.
در جهان پیچیده امروز نیز چه بسا در تکرار قرآن سوزی که گاهی با مجوز دولت‌های غربی و اروپایی انجام می شود، بتوان دست‌های مرموز و پنهانی را دید که هدفی جز برآشفتن روحی و روانی مسلمانان و بر هم خوردن نظم اجتماعی جوامع اسلامی و مسلمانی را دنبال نمی کنند. اگر وحدت کشورهای اسلامی و آرام بودن فضای اجتماعی و سیاسی در سرزمین های اسلامی و مسلمانی را بتوان یکی از راه‌ها و مسیر پیشرفت کشورهای اسلامی تلقی نمود آنگاه خدعه دست های سرویس ‌های جاسوسی دشمنان جوامع اسلامی را می توان دخیل در پدیده شوم آتش زدن و سوزاندن قرآن کریم به شمار آورد.

بر این پایه، واکنش در کشورهای اسلامی و جوامع مسلمانی در برابر قرآن سوزی های مشکوک، ضمن آنکه نشان دهنده روحیه قوی دینداری مسلمانان خواهد بود، نباید از حد و اندازه طبیعی فراتر رود و به روابط سیاسی دولت های اسلامی با جهان خارج لطمه بزند و یا موجب واکنش های مخرب و تلافی جویانه نسبت به اتباع غربی و اماکن وابسته به آنان، در کشورهای اسلامی شود.

این رفتار خویشتن‌دارانه، برخاسته از روحیه و ایمان پاک و سازنده و انسان دوستانه ای است که از آموزه های قرآنی نصیب مسلمانان شده است و واکنش های تلافی جویانه و خشن، البته موجب شادمانی همان دست‌های پنهان در قرآ‌ن‌سوزی‌ها خواهد شد.

قرآن کریم منحصر در صفحات کاغذی و در چاپ های گران با ظواهر زیبا نیست، قرآن کریم را جهان معاصر باید در کالبد و رفتار و واکنش‌های عقلایی همراه با شکیبایی و پختگی جوانان و پیران، زنان و مردان مسلمان به چشم ببیند. آرامش سیاسی و اجتماعی جوامع مسلمانی نباید با رفتارهای یک یا دو شهروند معلوم‌الحال در فلان کشور غربی و اروپایی بر هم بخورد و تحت تاثیر قرار بگیرد. / خبرآنلاین

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.