×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Sunday 28 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25410 خبر
طرحی به نام مالچ پاشی دریاچه ارومیه نداریم

به گزارش همنوا،سیروس داوودی در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: ظاهرا یک طرح تحقیقاتی در سطح محدودی که بدون مجوز در یکی از شهرستان های آذربایجان شرقی بوده، انجام شده است.

وی افزود: مالچ پاشی یاد شده از سوی یک شرکت دانش بنیان تنها به عنوان یک طرح تحقیقاتی مطرح شده که در خصوص جلوگیری از گرد و غبار به طور عمومی پی گیری می‌شود اما هیچ گونه مجوز یا مصوبه‌ای در این خصوص صادر نشده است.
داوودی همچنین خاطرنشان کرد: منابع طبیعی در سال های قبل طرح‌هایی در خصوص تثبیت خاک دریاچه ارومیه و جلوگیری از گرد و غبار با نهال کاری، بوته کاری و کاشت درختچه انجام داده است.
وی ادامه داد: در همین ارتباط تاکنون سه هزار و ۸۰۰ هکتار بوته کاری و نهال کاری، ۴۱ کیلومتر بادشکن غیر زنده نیز در حوضه دریاچه ارومیه و در بخش آذربایجان شرقی انجام شده است تا نسبت به تثبیت خاک این حوضه کمک کند.

 انتشار خبر مالچ پاشی در آذربایجان شرقی توسط یکی از رسانه های استانی موجب سوء استفاده برخی در فضای مجازی و دست به دست شدن آن شده در حالی که این موضوع از اصل مربوط به یک طرح تحقیقاتی بوده که آن هم بدون مجوز در سطح کوچکی از حوضه دریاچه ارومیه انجام شده که البته ربطی به ستاد احیا، ادارات مرتبط و موضوع دریاچه ارومیه نداشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی صبح امروز اعلام کرد: از مالچ پاشی بستر دریاچه ارومیه در شهرستان عجب شیر ممانعت شد.

«شهنام اشتری»، در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار خبر شروع عملیات مالچ پاشی در بستر دریاچه ارومیه در برخی رسانه های استان، افزود: طبق بررسی های انجام شده، این اقدام بدون انجام هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیاء دریاچه ارومیه انجام شده است.

وی اظهار کرد: به محض آگاهی از اصل موضوع، همکاران اداره محیط زیست شهرستان عجب شیر با حضور در محل نسبت به ممانعت و توقف عملیات اقدام کرده است.

اشتری ادامه داد: بر اساس مصوبات ستاد احیاء دریاچه ارومیه، انجام هرگونه عملیات اجرایی و تحقیقاتی مرتبط با فعالیت های احیاء و کنترل پیامدهای بحران دریاچه ارومیه باید با هماهنگی ستاد مذکور و کسب مجوزهای لازم انجام شود.

روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام کرد: طرح مالچ‌پاشی با هدف تثبیت شن‌های روان به‌صورت آزمایشی و تنها در ۶۰ متر مربع از بستر دریاچه که بدون پوشش گیاهی است، انجام می‌شود .

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست طرح مالچ‌پاشی با هدف تثبیت شن‌های روان به‌صورت آزمایشی و تنها در ۶۰ متر مربع از بستر دریاچه که بدون پوشش گیاهی است، انجام می‌شود و در گزارش صدا و سیما نیز اشاره می‌شود که مالچ یا خاکپوش‌های استفاده شده قابلیت تجزیه دارد و هیچ آسیبی به اکوسیستم دریاچه وارد نمی‌کند.

بر اساس این گزارش تلاش‌ها برای احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم ادامه دارد و برگزاری منظم ستاد احیا، اتمام بخش سخت‌افزاری احیای دریاچه تا پایان سال، بهره‌برداری از تونل انتقال آب زاب، اصلاح الگوی کشت و حذف محصولات آب‌بر، توقف توسعه اراضی کشاورزی، ممانعت از ساخت سدهای در حال بهره‌برداری یا در حال مطالعه از جمله اقدامات انجام شده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.