×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، خاتمه یافت

به گزارش همنوا، سعید قومیان، دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، در آئین اختتامیه این جشنواره گفت: سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با مرکزیت اصفهان مصادف با آغاز هفته ملی کودک و نوجوان و همزمان با کل کشور با شعار "سینما سرزمین خیال" در تبریز آغاز به کار کرد.

وی افزود: آثار منتخب این جشنواره علاوه بر اصفهان و تهران در 20 استان دیگر به نمایش درآمد که بخش استانی جشنواره شامل ۱۰ فیلم بلند سینمایی و ۱۰ فیلم کوتاه داستانی و پویانمایی بود.

قومیان تاکید کرد: شاخصه اصلی این جشنواره، حضور 27 داوران کودک و نوجوان از مقطع ابتدایی تا دبیرستان و شناسایی استعدادهای برتر این عرصه در میان نوجوانان و نسل آینده است.

وی برگزاری جشنواره را اتفاقی خوب در شهر تبریز دانست که زمینه علاقه مندی کودکان و نوجوانان به این هنر را مهیا می کرد همچنین فرصت را فراهم کرد تا علاقه‌مندان بتوانند در شهر خود شهر اولین ها بهترین و تازه ترین فیلم های حوزه کودک و نوجوان را تماشا کنند.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: طی هفته گذشته با افزایش روند واکسیناسیون، و کاهش میزان ابتلا به بیماری کرونا، همزمان در آذربایجان شرقی دو رویداد فرهنگی مهم، نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک (باغچه بان) و سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان همزمان در مرند و تبریز برگزار شد و امیدواریم با ادامه این روند شاهد رونق فعالیتهای فرهنگی و هنری در استان باشیم.

اگر اثر هنری زمینه و بستر تئوریک نداشته باشد ارتقا نمی‌یابد

علی خدایی، مدیرکل نهاد کتابخانه های استان آذربایجان شرقی، در این جشنواره گفت: از آموختن رهایی نداریم، آموختن و یادگیری علم در هر سن و کسوتی الزامی است.

وی افزود: تئوری لذت دانستن امروزه در میان اقشار فرهیخته جامعه ساری و جاری است و این دیدگاه ارزشمند باید به نسل های بعدی منتقل شود.

خدایی با بیان اینکه، لازم است یک اثر هنری زمینه و بستر تئوریک داشته باشد و تا این بستر فراهم نشود، اثر هنری ارتقا نمی یابد، تاکید کرد: ضرورت بستر تئوریک و بهره گیری از تجربیات و دانش بزرگان و پیشکسوتان موجب ارتقا و بهبود کیفیت کار و پیشرفت روز افزون آثار هنرمندان خواهد بود.

مدیرکل نهاد کتابخانه های استان آذربایجان شرقی، گفت: امیدوارم با اتمام دوران منحوس کرونا باز هم بتوانیم از آثار هنری هنرمندان جوان و با استعداد استانمان در کنار اساتید فرهیخته و پیشکسوت بهره ببریم.

شهری که رویدادهای فرهنگی آن فراوان باشد، زندگی متفاوت‌تری را تجربه می کند

سید قاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نیز این آئین گفت: از زحمات دوستان انجمن سینماگران استان، اساتیدی که در جلسات نقد و بررسی در کنار کودکان و نوجوانان بودند و در داوری آثار این عزیزان را همراهی کردند و از اولیای محترم که این نوجوانان و داوران عزیز را پرورش دادند تا جشنواره به شایستگی برگزار شود، تقدیر می کنم.

وی افزود: باید تلاش کنیم تنوع رویدادهای فرهنگی و هنری را در استان و شهرمان شتاب ببخشیم، وقتی در زیست بومی زندگی می کنیم که تنوع فعالیتهای فرهنگی هنری را شاهد هستیم، زندگی بهتری را در شهر و منطقه تجربه خواهیم کرد و این مهارت را به نسل بعد و کودکان و نوجوانان بیاموزیم که شهری که در آن رویدادهای فرهنگی هنری فراوان باشد، زندگی متفاوت تری قابل تجربه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، گفت: این جشنواره فرصت مغتنمی است تا کودکان و نوجوانانمان با دیدن آثار برتر این گروه سنی خود را در جایگاه داوری نیز محک بزنند.

ناظمی خاطرنشان کرد: متاسفانه کرونا مجال نداد شهروندان بیشتری از این رویداد بهره مند شوند ولی همینکه این فرصت و فضا در شهر مهیا شد اتفاق مبارکی است، امیدواریم که با همت نهادهای فرهنگی و انجمن های فرهنگی هنری شهر تبریز و عموم هنرمندان این عرصه شاهد تنوع و تعدد رویدادهای باشیم تا از این میان ستاره هایی بدرخشند که آینده فرهنگ و هنر استان را روشن خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر این فرصت را مهیا کنیم که کودکان، نوجوانان و جوانانمان از مهارتهای فرهنگی بهره گیرند قطعا آینده درخشانی را در حوزه فرهنگ و هنر منطقه و استان شاهد خواهیم بود.

سید قاسم ناظمی، با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم رحمت در سالهای گذشته در تبریز و تربیت فیلمسازان جوان با استعداد و هنرمندان مطرح در این عرصه گفت: باید به عنوان متولیان فرهنگ و هنر تعداد و تنوع رویدادهای فرهنگی را افزایش دهیم تا از میان این اتفاقات متعدد ستاره هایی در خانه ها، محلات تبریز دیده و شناخته شوند.

وی تاکید کرد: اگر این استعدادها توجه و فرصتی برای درخشش آنها مهیا نشود، قطعا در میان هیاهوی زندگی و توقعات خانواده ها از این جوانان گم خواهد شد، ما محصول نسلی هستیم که بزرگان و والدین براساس علایق خودشان برای آینده ما تصمیم گرفتند و توجهی نداشتند که فرزندشان به چه چیزی علاقه دارد، اما امروز زمانه ای است که باید به استعداد افراد توجه شود تا بتواند در مسیر علاقه خود قدم بردارد شاید هنرمندی جهانی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، تصریح کرد: یکی از این قدمهای موثر برگزاری چنین جشنواره ها و همایشهایی است، تا بتوانیم تبریز را به شهری بالنده در عرصه فرهنگ و هنر تبدیل کنیم.

کانون سینماگران نوجوان از آّبان ماه در آذربایجان شرقی فعالی می‌شود

علی بینش، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی، نیز گفت: ممنونم از کودکانی که در این جشنواره داوری کردند، درباره نگاه و جهان خودشان صحبت کردند.

وی افزود: با دیدن این استعدادها و شنیدن چنین دیدگاههایی احساس زندگی در ذهن و قلب بزرگسالان ساری و جاری می شود خوشحالم که جشنواره ای با این قدرت در استان برگزار شد، تا جایی که اطلاع دارم در مقایسه با 20 استان دیگر میزبان این جشنواره به لحاظ انعکاس رسانه ای و انتخاب طیف داوران و مدیریت و استقبال از جشنواره آذربایجان شرقی استان موفقی بود.

بینش گفت: امیدوارم جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، سالهای آینده نیز با همین قدرت و قوت و بلکه بیشتر در استان ما برگزار شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی، تاکید کرد: این تربیت یافتگان سینما هستند که با تدبیر و مدیریت بیان خویش نشان می دهند که چه ذهن خلاق و آفرینشگر ی دارند.

وی افزود: کانون سینماگران نوجوان از آّبان ماه در استان ما شروع به کار خواهد کرد و با این استعدادی که در کودکان دیدیم احساس نیاز به کانون سینماگران کودک نیز در استان وجود دارد، عزیزان بسیار مستعدی را دیدیم و شاهد بودیم که سینما چه اعجازی می کند با ذهن و خلاقیت و فکر کودکان و فلسفه ای که در ذهن آنها است.

گفتنی است، سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، ۱۶ تا ۲۱ مهرماه در تبریز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری انجمن سینماگران، انجمن انیمیشن و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آئین اختتامیه آن شامگاه روز یکشنبه ۲۵ مهر در مجتمع ۲۲ بهمن ( سینما ناجی ) با تقدیر از داوران کودک و نوجوان این جشنواره برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.