×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
ساعتی ۱۵ نفر در ایران به کرونا مبتلا می‌شوند؛ در هر ساعت یک تا دو نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست می‌دهند

به گزارش همنوا به نقل از عصر ایران؛ ساعتی ۴۵ نفر؛ یعنی حدودا هر ۲ دقیقه، یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود. این عدد بیانگر رشد سریع این ویروس در ایران بوده که در تاریخ ۱۷ اسفند به ثبت رسیده‌ و تعداد مبتلایان به ویروس را به بیش از ۱۰۰۰ نفر در یک روز رسانده است. عددی که نشان می‌دهد دولت نتوانسته به خوبی از عهده شیوع این بیماری برآید. این عدد البته مفهوم دیگری هم دارد. جامعه هنوز فراگیر شدن این ویروس را باور نکرده است.

البته ساعتی ۴۵ نفر اوج ابتلا به این بیماری تا لحظه نگارش این گزارش بوده‌است. مثلا تاریخ ۲۰ اسفند هر یک ساعت ۳۶ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. یعنی ۸۸۱ نفر در یک روز، آماری که هنوز تکان دهنده است.

هنوز به درستی نمی‌دانیم چرا در ۳۰ بهمن، کانون شیوع این بیماری یعنی شهر قم قرنطینه نشد. دولت و مسئولان هم پاسخ روشنی به آن نمی‌دهند. اما دلیلش هرچه بود شدت ابتلا به کرونا در ایران را به ساعتی ۴۵ نفر هم رسانده‌است.

از حرف‌های وزیر بهداشت که از مردم خواست تا به حرم حضرت معصومه (س)نروند می‌شود فهمید که دولت سعی در بستن شهر قم و حرم را داشته اما عده‌ای مانع آن شده‌اند. احتمالا همان کسانی که روزهای اول شیوع بیماری بستن حرم را اهانت به اهل بیت می‌دانستند.

طبق آمار رسمی تا پیش از ۱۸ اسفند، روزانه بین یک تا یک‌ساعت و نیم، یک نفر بر اثر کرونا جان خود را در ایران از دست می‌داد. آمار از مرگ روزانه بین ۱۸ تا ۲۱ نفر خبر می‌دهد. این درحالی‌‌است که آمار روز ۱۸ اسفند از مرگ ۴۹ نفر در یک روز خبر می‌دهد. یعنی هر نیم ساعت یک مرگ بر اثر کرونا؛ ساعتی دونفر.

۲۰ اسفند این آمار تکان‌دهنده‌تر شد. ۵۴ نفر در ۲۴ ساعت جان باختند؛ یعنی ساعتی حدود سه نفر جان خود را بر اثر ویروس کرونا از دست داده‌اند. این بزرگترین مرگ و میر در ایران طی ۴۰ سال گذشته بوده‌است.

کرونا پیش از آغاز سال نو میلادی در ووهان چین آغاز شد. از همان ابتدا همه مسئولان کشور می‌دانستند که کرونا به ایران هم می‌رسد اما آمادگی درستی، از تجهیز بیمارستان‌ها تا تهیه و تولید ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده نداشتند. شاهد ماجرا کمبود همین تجهیزات در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها به خصوص رشت است. البته هنوز هم علی‌رغم خبرهای دستگیری محتکران ماسک و الکل و دستکش و تولید انبوه این لوازم، داروخانه‌ها فاقد آن‌ها هستند.

تا لحظه انتشار این گزارش، ابتلا به ویروس کرونا، از مرز ۸ هزار نفر عبور کرده‌است. از روز نخست اطلاع‌رسانی شیوع بیماری تا کنون به طور میانگین در ۲۱ روز، روزانه ۳۸۳ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. یعنی در هر یک ساعت در روز حدود ۱۵ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

از سوی دیگر، از ۳۰ بهمن تا کنون روزانه ۱۳ نفر یعنی تقریبا هر دو ساعت یک نفر جان خود را از دست داده‌است. اما در میان مبتلایان بهبودیافتگان هم هستند.

اگرچه روزانه ۳۸۳ نفر به کرونا مبتلا می‌شوند اما به طور میانگین در یک روز ۱۳۰ نفر هم بهبود یافته‌اند. یعنی هرچند به طور میانگین هر یک ساعت شاهد ابتلای ۱۵ نفر به کرونا هستیم اما در هر ساعت ۵ نفر بهبود می‌یابد.

در روزهای نخست، تنها سه استان قم، تهران و گیلان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند، اما حالا تمامی استان‌های ایران درگیر این ویروس شده‌اند. این هم نشانه دیگری از بی‌درایتی مسئولان را نشان می‌دهد که نتوانستند ویروس را در یک یا چند استان حبس کنند.

در حال حاضر وضعیت در استان تهران فراتر از حد بحرانیست این استان تا انتشار این گزارش ۲۱۱۴ مبتلا به کرونا دارد. مازندران، قم، اصفهان، گیلان و مرکزی به ترتیب استان‌های بحران زده کرونا هستند.

ایران اکنون سومین کشوری است که بیشترین جان باختگان کرونا را دارد. شواهد نشان می‌دهد که هنوز بحران کرونا در ایران جدی گرفته نشده و علی‌رغم بسته شدن برخی جاده‌ها، به خصوص جاده‌های منتهی به سه استان شمالی ایران، تردد در این جاده‌ها با اصرار برخی از مردم ادامه دارد.

ویروس کرونا یک اپیدمی و بیماری خطرناک است که اگر جدی گرفته نشود می‌تواند جان صدها هزار نفر را در ایران به خطر بیاندازد. یکی از اشکالات مبارزه با این بحران به تصمیمات دولتی مربوط می‌شود. دولتی که سعی دارد در عادی سازی شرایط ساعت کار ادارات را به حالت عادی برگرداند. بهتر است دولت با توان حداکثری به جنگ با این ویروس بیاید و اگر لازم است همه را به خانه‌ها بکشاند.

مردم باید با دولت همکاری کنند. در خانه بمانند، بهداشت را بیش از گذشته رعایت کنند و از تماس با دیگران خودداری کنند. باید چند هفته را مثل بیماران وسواسی بگذرانیم تا بتوانیم کرونا را شکست بدهیم وگرنه باعث مرگ خود و کادر درمانی بیمارستان‌ها می‌شویم.

نوشتن این گزارش بدون زمان محاسبات، کمی بیش از یک ساعت طول کشیده‌است. از زمانی که نوشتن این گزارش آغاز شده تا لحظه پایان، احتمالا بیش از ۳۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و دو نفر جان خود را از دست داده‌اند.

حسن ظهوری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.