×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 21 مهر 1403  .::.   برابر با : Saturday 12 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26074 خبر
سارگپه در آسمان چاراویماق اوج گرفت

به گزارش همنوا به نقل از حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ، مکرم نقیلو رئیس اداره محیط زیست شهرستان چاراویماق با اعلام این خبر گفت : یک بهله سارگپه در منطقه حفاظت شده چاراویماق که توسط یک شهروند دوستدار محیط زیست تحویل اداره محیط زیست شده بود، بعد از مراقبت، تیمار و بهبود کامل در منطقه حفاظت شده چاراویماق رها سازی شد.
  وی ادامه داد : سارگپه از گونه‌های تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست بوده و شکار یا نگهداری غیرمجاز آن‌ها علاوه بر جریمه نقدی مشمول مجازات کیفری نیز است.
 نقیلو افزود : این پرنده در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارد و معمولاً از پستانداران کوچک نظیر خرگوش، موش و پرندگان کوچکتر تغذیه کرده و نقش بسیار مهمی در کنترل جمعیت جوندگان در طبیعت دارد.

سایت ویکی زیست با اشاره به ویژگی های کلی سارگَپه نوشته است: این گونه، پرنده‌ای شکاری با جثه‌ای متوسط و بزرگ و توپُر، سری کوچک و گرد روی گردنی کلفت، بال‌های پهن و دم کوتاه. رنگ پر و بال بسیار متنوعی دارد. طرح کلی بدنش قهوه‌ای رنگ با خال‌های سفید، قهوه‌ای تیره و سیاه بر روی سطح پشتی، کمر و بال و خال‌های متراکم‌تر بر روی سطح شکمی و سینه‌هایش است. سارگپه از راستهٔ بازسانان (Accipitriformes)، خانواده بازان (Accipitridae) است[۲] و از جانوران کوچک نظیر خرگوش و پرندگان کوچک‌تر تغذیه و نقش مهمی در کنترل جوندگان در طبیعت ایفا می‌کند. سارگپۀ معمولی قلمروطلب و اغلب تک‌همسر است و معمولاً تا پایان عمر همسرش با او می‌ماند. این ویژگی در پرنده‌های شکاری ایران کم پیش می‌آید.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.