×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 8 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 27 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25401 خبر
روابط ایران-ترکیه در هم تنیده است

«محمدحسن حبیب‌الله‌زاده» با بیان این که این اولین سفر هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در سمت جدید به تهران است که به دعوت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، گفت: ایشان و آقای اردوغان در جریان برگزاری کنفرانس سفرای ترکیه که اخیرا در آنکارا برگزار شد، اعلام کردند که ایجاد و حفظ صلح و آرامش در منطقه و همکاری با همسایگان در اولویت برنامه‌های سیاست خارجی ترکیه قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز توسعه و تقویت مناسبات نزدیک و قوی با کشورهای همسایه را در دستور کار خود دارد۔

روابط ایران و ترکیه در هم تنیده است

وی با بیان این که ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور مهم و بزرگ منطقه در پیشبرد هدف تقویت مناسبات همسایگی اشتراک نظر داشته و آن‌را دنبال می کنند، گفت: روابط ایران و ترکیه به گونه‌ای در هم تنیده است که دیدار مستمر وزیران امور خارجه و دیگر مقامات دو کشور برای تبادل نظر پیرامون مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی ضرورت دارد، اگر چه این امر به واسطه انتخابات ترکیه مقداری دچار وقفه شد ولی انشاءالله این امر با سفر آقای فیدان به تهران محقق خواهد شد۔

دستور کار مذاکراتی ایران و ترکیه گسترده است

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که مهم ترین ‌مسائلی که دو طرف در جریان این سفر پیرامون آن‌ها گفت‌وگو می‌کنند، در چه زمینه‌هایی است؟ گفت: همانطور که اشاره کردم دستور کار مذاکراتی ایران و ترکیه گسترده است و همواره طیف وسیعی از موضوعات اعم از دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه را در بر می‌گیرد و در راستای تحقق هدف توسعه روابط دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی تجاری، علمی، فناوری، فرهنگی، پارلمانی، حقوقی و قضایی و سایر زمینه های مورد علاقه مشترک، رایزنی هایی انجام خواهد شد.

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده سفیر ایران در ترکیه

مقامات عالی دو کشور چشم انداز روشنی برای تعمیق و توسعه مناسبات ترسیم کرده اند

وی با بیان این که مقامات عالی دو کشور چشم انداز روشنی برای تعمیق و توسعه مناسبات ترسیم کرده‌اند، ادامه داد: سازوکارهای مختلفی برای تحقق اهداف مورد نظر در روابط ایران و ترکیه ایجاد و نهادینه شده است و در این ارتباط می‌توان گفت برنامه جامع همکاری بلند مدت میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه چراغ راه حرکت دو کشور در مسیر اهداف مشترک آینده است.

برگزاری جلسه شورای عالی همکاریهای ایران و ترکیه در آنکارا

حبیب‌الله‌زاده با بیان اینکه شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار می‌شود، تصریح کرد: آخرین جلسه آن سال گذشته در تهران برگزار شد و انشاءالله جلسه بعدی در آنکارا خواهد بود۔

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین با توجه به اینکه بیش از دو سال است که کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار نشده است، اعلام کرد: طبیعا برگزاری کمیسیون مشترک نیز یک موضوعات مورد گفت‌وگو وزیران امور خارجه دو کشور است.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه 

حبیب الله زاده با بیان این که توسعه تجارت، انرژی، حمل‌ونقل، محیط زیست، همکاری میان استان‌های مرزی و... نیز در دستور کار مذاکرات دو طرف است، خاطرنشان کرد: البته برخی از این موضوعات کمیته‌های فنی و تخصصی خود را دارند که این مسائل در سطح کارشناسی نیز مورد گفت‌وگو قرار می گیرند.

همکاری ایران و ترکیه در روند آستانه

سفیر ایران در ترکیه با تاکید بر این که در این سفر وزیران امور خارجه دوکشور علاوه بر مسائل دو جانبه در مورد تحولات منطقه ای نیز رایزنی می‌کنند، در همین ارتباط گفت : ایران و ترکیه در روند آستانه مشارکت فعال و همکاری دارند. تحولات قفقاز، افغانستان، فلسطین و جهان اسلام برای هر دو کشور مهم هستند.

حبیب الله زاده در پایان خاطرنشان کرد: روند روزافزون اسلام هراسی موجبات نگرانی هر دو کشور را فراهم آورده است و در این ‌خصوص ایران و ترکیه با یکدیگر هم‌فکری و تشریک مساعی دارند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.